Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32A Ladeboks - Hva kan jeg forvente av ladeeffekt?

Startet av fonberg, torsdag 07. september 2017, klokken 22:25

« forrige - neste »

fonberg

Synes vi trenger en egen tråd for D-dagen til 3, 28. juli!

Regner med mange speks vil bli kjent denne dagen, ikke minst tilgjengelig(e) batteristørrelse(r), vekt, felg/dekkdimensjoner, tak-løsninger, åpning og volum på bagasjerommene osv. Flere enn meg ser fram til dette, vil jeg tro!

Noen som vet om noen av de 30 (foruten Elon) som får bil 28.7 har gitt seg til kjenne på Tesla-forum i USA?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

ladov

For min egen del er jeg mest spent på ladefarten på TM3. Den opprinnelige entusiasmen jeg kjente da Elon nevnte på supercharger v3 har blitt kraftig svekket av et nesten totalt fravær av info. Tesla har erklært at de skal doble antall superladere i løpet av 2017 og de hadde knapt brydd seg om det hvis SCv3 var rett rundt hjørnet. Jeg har fortsatt ikke gitt opp håpet men akkurat nå vil jeg være fornøyd om TM3 kan holde 120kW ladefart opp til 50%..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: fonberg på søndag 16. juli 2017, klokken 11:23
Synes vi trenger en egen tråd for D-dagen til 3, 27. juli!
Selv synes jeg det virker mer logisk å ha den tråden for D-dagen til 3, 28. Juli ;)  Eller kanskje den 29. da det fort kan ha blitt det her innen eventen skal holdes...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fonberg

Sitat fra: Amoss på søndag 16. juli 2017, klokken 12:10
Sitat fra: fonberg på søndag 16. juli 2017, klokken 11:23
Synes vi trenger en egen tråd for D-dagen til 3, 27. juli!
Selv synes jeg det virker mer logisk å ha den tråden for D-dagen til 3, 28. Juli ;)  Eller kanskje den 29. da det fort kan ha blitt det her innen eventen skal holdes...

Takk for korreksjon, har justert dato nå  :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amoss

Sitat fra: fonberg på søndag 16. juli 2017, klokken 12:13
Takk for korreksjon, har justert dato nå  :)

Flott :)  Nå gjenstår kun trådtittelen... :p

Edit: Aha!  Da var den også fikset :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Måkemannen

Sitat fra: ladov på søndag 16. juli 2017, klokken 11:57
For min egen del er jeg mest spent på ladefarten på TM3. Den opprinnelige entusiasmen jeg kjente da Elon nevnte på supercharger v3 har blitt kraftig svekket av et nesten totalt fravær av info. Tesla har erklært at de skal doble antall superladere i løpet av 2017 og de hadde knapt brydd seg om det hvis SCv3 var rett rundt hjørnet. Jeg har fortsatt ikke gitt opp håpet men akkurat nå vil jeg være fornøyd om TM3 kan holde 120kW ladefart opp til 50%..
120kW er fortsatt over dobbelt så rask lading som alle andre elbiler idag har tilgang til. Så det kommer sikkert litt an på hva man er vant til. Selv har jeg en Zoe som lader med max 22kW..

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Øyvind.h

Kan godt være kommende utvidelser er Supercharger v3.
Dagens leverer vel bare rundt 150kW, hvor bilen kan utnytte snaut 120kW.
350 delt på 2 eller 4 stolper gir langt bedre snitthastighet når pågangen på stasjonen er høy.
350kW lader betyr ikke at bilen kan motta dette.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eKramer

Hadde meg en tur fra Bergen til Strømstad for 3 dager siden☺ kjempe grett med sc nettverket! Ikke rekkevidde angst 1 sek !. Det jeg så var at jeg max var oppe i 100kw lading. For det meste låg den på 70kw. Å dette er mer en nok. Kjørte fra Bergen til Gol i 1 strekk over hardangervidda, da var det greit å få seg en god pause. Så at man bruker under 1 time på å få ladet opp er jo egentlig helt supert☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

GOS

Sitat fra: ladov på søndag 16. juli 2017, klokken 11:57
Jeg har fortsatt ikke gitt opp håpet men akkurat nå vil jeg være fornøyd om TM3 kan holde 120kW ladefart opp til 50%..

Da tror jeg du vil bli skuffet. Det er vel ingenting av det som er kommet ut så langt som tilsier at ny kjemi i batteriene skulle kunne tillate så høy ladefart!?

I dag så lader vel en 85 batteripakke ca 80 kw ved 50% SOC. Det at en skulle kunne lade med 50% høyere effekt på ett litt mindre batteri høres for godt ut til å kunne bli en realitet alt nå.

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Espen Hugaas Andersen

Har en ny X100D og har akkurat kommet tilbake fra bilferie. Det jeg har opplevd er 110-118 kW i området 30-60%. Det virker som dette er ca maks.

Dette er altså rundt 1,13 ganger bruttokapasiteten. Da vil en 60 kWh Model 3 makses ut på ~68 kW og en 75 kWh Model 3 makses ut på ~85 kW. Men jeg tror det er en god mulighet for at de nye cellene til Model 3 har en noe nyere kjemi som kan lades noe raskere. Hvor mye raskere er ett åpent spørsmål.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

Jeg er spent på dekkdim. Om 235\45\18 og 235\40\19 stemmer så er utvalget elendig og dyrt. På mange gode økodekk og performancedekk finnes ikke med de spesifikasjonene. Da må du isåfall gå litt utenom specs og opp på 245 eller ned til 225 endre prosent av "veggen".
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Espen Hugaas Andersen

Dette blir en volum-modell (i området 0,5% av verdens bilproduksjon), så det er vel ikke usannsynlig at det vil produseres ett godt utvalg dekk som passer Model 3. Om de ikke er tilgjengelig ved lansering, så vil de bli tilgjengelig innen få år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: GOS på søndag 16. juli 2017, klokken 17:04

Da tror jeg du vil bli skuffet. Det er vel ingenting av det som er kommet ut så langt som tilsier at ny kjemi i batteriene skulle kunne tillate så høy ladefart!?

I dag så lader vel en 85 batteripakke ca 80 kw ved 50% SOC. Det at en skulle kunne lade med 50% høyere effekt på ett litt mindre batteri høres for godt ut til å kunne bli en realitet alt nå.
Har fått 110 Kw på min S85D på Nebbenes.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 16. juli 2017, klokken 17:21
Dette er altså rundt 1,13 ganger bruttokapasiteten. Da vil en 60 kWh Model 3 makses ut på ~68 kW og en 75 kWh Model 3 makses ut på ~85 kW.

Var det ikke så at de originale 60kWh pakkene kunne lade på 90kW?  Dvs. 1,5C?  Tror i alle fall ikke vi vil se noe mindre enn det nå. Så TM3 60 bør kunne lades på opp til 90kW (eller mer basert på ny kjemi) og TM3 75 burde kunne nå 110-115kW - eller mer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOS

#14
Sitat fra: DagfinnN på søndag 16. juli 2017, klokken 21:51
Sitat fra: GOS på søndag 16. juli 2017, klokken 17:04

Da tror jeg du vil bli skuffet. Det er vel ingenting av det som er kommet ut så langt som tilsier at ny kjemi i batteriene skulle kunne tillate så høy ladefart!?

I dag så lader vel en 85 batteripakke ca 80 kw ved 50% SOC. Det at en skulle kunne lade med 50% høyere effekt på ett litt mindre batteri høres for godt ut til å kunne bli en realitet alt nå.
Har fått 110 Kw på min S85D på Nebbenes.

110 er ikke noe problem. Jeg får 118 på min S85. Men jeg får det overhodet ikke ved 50% SOC, og tror heller ikke du får 110 ved 50% SOC?

Edit: Her ses typisk lade-effekt versus %SOC på min S85. Som en ser så er det ikke lenge jeg få gleden av >110 kw lade-effekt. Alt ved ca 23% SOC så begynner den å trappe ned rimelig lineært, dermed har jeg ingen tro på at model 3 vil gi i nærheten av 120 kw ved 50% SOC som var utgangspunktet for denne diskusjonen.

Kanskje forbedret kjemi kan gjøre at Model 3 75 kwh batteri vil ha noenlunde samme kurve som denne. Jeg håper den ikke trenger trappes så fort og lineært ned.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA