Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Tuten, torsdag 07. september 2017, klokken 22:23

« forrige - neste »

Tuten

Hei

Lurer litt på hva folk her på forumet har for slags forholdsregler når det gjelder lyn og torden?
Sommeren er her og det kan være mye aktivitet på himmelen spesielt på varme ettermiddager. Men hva gjør dere med bilen hvis den står koblet til? Er det noe å bekymre seg over eller har det vært skader internt i bil som har dukket opp.

Sier betingelsene fra Tesla noe om dette, om at de kanskje fraskriver seg visse betingelser ved skader fra lynnedslag?
Reservert Audi e-tron quattro
2017 Model S 75D

Thor2014

Jeg tar min ut. Vet aldri hva som kan skje.
Hva dekker forsikringen?

async3phase

Jeg kobler ifra når det er fare for lyn. MÅ jeg lade er jeg ekstra oppmerksom for kjapt å kunne koble ifra (fysisk, ikke avslutte lading via app) dersom det nærmer seg. Tenker meg også om før jeg kobler bilen til når jeg reiser bort på sensommeren, spesielt om bilen er på et utsatt sted.

Etter å ha designet og reparert elektronikk i mange år vet jeg hva slags energimengder et lyn i verste fall kan indusere, og hva resultatene kan bety. Mitt inntrykk av overspenningsvern er at det "hever lista", men aldri kan sees på som en garanti. Det er som i mange andre tilfeller, moder natur vinner alltid.

Tesla har helt sikkert gjort en god jobb med design av elektronikk med tanke på overspenning, hvis ikke hadde vi hørt langt mer om dette på diverse fora. Dermed har jeg ingen mistanke om at dette er et stort problem, men det er en relativt enkel sak å koble i fra, så er man sikker.

Go-carter

For ikke mange ukene siden slo det ned rett borti gata her, og da løste B-vernet i ladestasjonen ut. So far, so good :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Robert Sund

Det kan være skader selv om ting virker en stund etterpå, og det kan definitivt være skader selv om vern løser ut. Håper det går bra.

Noen ganger er det dog ikke tvil. En kamerat ble tilkalt for å reparere en datamaskin etter ett lynnedslag for noen år siden, og loddetinnet hadde fordampet og lagt seg som ett sølvbelegg på alt inni den. Husk sikkerhetskopi

Selv elektronikk som ligger nær lederen til lynavlederen kan gå i stykker. Magnetfeltet som induseres er brutalt, og det igjen induserer strømmer rundt den. Naturen kan være kraftig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA