Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av 1000kwh, torsdag 07. september 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

1000kwh

Vi bor i et hus fra 2014 som har 400V TN inn. Hovedsikringen er 4x40A. Det er kort vei  fra både sklringskap og fordeling (tomannsbolig) til garasjen (5 meter og 1 yttervegg.

Først og fremst; kan jeg lade Teslaen direkte fra 400V rødt stikk med medfølgende kabel?

Andre spm; noen som har en formening om hvilket prisleie man ligger i for å få installert dette?

o.b.lix

Ja hvis du fikk med rødt adapter. Om ikke stikk innom og skaff deg det hos Tesla. Da lader du med 16A 3faset kontakt og får 11 kW lading.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øggen

Spørsmålet e om det finns et eksisterande rødt stikk fra før, eller om det må settes opp ett nytt. For alt ej veit får en vel ikkje satt opp slike stikk, når det e med tanke på elbil lading ette nye regler. Eller?
Kan jo alltids sei det e til "sveise apparatet", men vil uansett anbefale en fastmontert ladeboks.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

1000kwh

Sitat fra: Øggen på søndag 16. juli 2017, klokken 10:51
Spørsmålet e om det finns et eksisterande rødt stikk fra før, eller om det må settes opp ett nytt. For alt ej veit får en vel ikkje satt opp slike stikk, når det e med tanke på elbil lading ette nye regler. Eller?
Kan jo alltids sei det e til "sveise apparatet", men vil uansett anbefale en fastmontert ladeboks.
Nei, bare vanlig kontakt i garasjen så det må installeres

Nuvolari

Å lade fra rødt stikk er godkjent. Krever B vern på kursen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

thilo

Hadde nok bestilt en Tesla Wall Charger (Obs: TOCN rabatt!).

Da kan UMCen ligge i bilen.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

daktari

Kreves det ikke B-vern kun ved opplegg av ny kurs for elbil?  Alle eksisterende kurser kan brukes til lading  som de er (men man bør ta noen forhåndsregler)?
Intet ladeforbud m.a.o.

1000kwh

Noen elektrikere som kan si noe om disse ledningene som kommer inn i garasjen? Er disse lagt opp til sikringsskapet som ekstra ledninger eller er de koblet til eksisterende kurs nr. 16 sammen med kontakten og taklyset som står på veggen like ovenfor? :)


Rolf Gjerdsjø

Litt usikker på hva du spør om, men det ser ut som om du har 1 kurs ut i garasjen. Den vil normalt ta med seg utelys som er montert på selve garasjen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

1000kwh

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 23. juli 2017, klokken 16:57
Litt usikker på hva du spør om, men det ser ut som om du har 1 kurs ut i garasjen. Den vil normalt ta med seg utelys som er montert på selve garasjen.
Jeg forklarte dårlig. Hvis du ser på bildet så kommer det to stk ledninger inn, men bare én av de brukes. Den andre er bare blendet av. Men hvis den som er blendet også går på samme kurs er det vel ikke noe vits å lage dedikert elbilkontakt ut av den?

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: 1000kwh på søndag 23. juli 2017, klokken 17:13
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 23. juli 2017, klokken 16:57
Litt usikker på hva du spør om, men det ser ut som om du har 1 kurs ut i garasjen. Den vil normalt ta med seg utelys som er montert på selve garasjen.
Jeg forklarte dårlig. Hvis du ser på bildet så kommer det to stk ledninger inn, men bare én av de brukes. Den andre er bare blendet av. Men hvis den som er blendet også går på samme kurs er det vel ikke noe vits å lage dedikert elbilkontakt ut av den?

Kan være en blindledning for fremtidig kurs i garasjen som er trukket, men ikke koblet til. Tviler på at det er koblet i skapet. Alternativt er det en utgående ledning til noe. Jeg ville hørt med elektrikeren som har montert (samme som har lagt opp hos oss på Skoppum) for å klarere om den siste ledningen er ment for fremtidig bruk.

Til sammenligning har jeg fire ledere på 2.5mm2 for to mulige kurser ut til garasjen, hvorav bare to er koblet til i sikringsskapet med egen kurs, samt en 5x 10mm2 for 400V til mode3-lading.

1000kwh

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på søndag 23. juli 2017, klokken 17:23
Sitat fra: 1000kwh på søndag 23. juli 2017, klokken 17:13
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 23. juli 2017, klokken 16:57
Litt usikker på hva du spør om, men det ser ut som om du har 1 kurs ut i garasjen. Den vil normalt ta med seg utelys som er montert på selve garasjen.
Jeg forklarte dårlig. Hvis du ser på bildet så kommer det to stk ledninger inn, men bare én av de brukes. Den andre er bare blendet av. Men hvis den som er blendet også går på samme kurs er det vel ikke noe vits å lage dedikert elbilkontakt ut av den?

Kan være en blindledning for fremtidig kurs i garasjen som er trukket, men ikke koblet til. Tviler på at det er koblet i skapet. Alternativt er det en utgående ledning til noe. Jeg ville hørt med elektrikeren som har montert (samme som har lagt opp hos oss på Skoppum) for å klarere om den siste ledningen er ment for fremtidig bruk.

Til sammenligning har jeg fire ledere på 2.5mm2 for to mulige kurser ut til garasjen, hvorav bare to er koblet til i sikringsskapet med egen kurs, samt en 5x 10mm2 for 400V til mode3-lading.
Ja, jeg tenkte bare en enkel løsning med 10A-13A og 230V foreløpig hvis det var veldig enkelt å få satt opp et stikk. 13A, 230V er vel maks på denne.

Kan du si noe om pris på å få lagt opp 400V, eller fikk du det da huset ble bygd?

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: 1000kwh på søndag 23. juli 2017, klokken 17:13
Jeg forklarte dårlig. Hvis du ser på bildet så kommer det to stk ledninger inn, men bare én av de brukes. Den andre er bare blendet av. Men hvis den som er blendet også går på samme kurs er det vel ikke noe vits å lage dedikert elbilkontakt ut av den?

I og med at de går inn i samme koblingsboks er det for samme kurs, så denne er i så fall lagt opp til noe helt annet eller utvidelse på eksisterende kurs (om du skjønte hva jeg mente).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

1000kwh

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 23. juli 2017, klokken 18:51
Sitat fra: 1000kwh på søndag 23. juli 2017, klokken 17:13
Jeg forklarte dårlig. Hvis du ser på bildet så kommer det to stk ledninger inn, men bare én av de brukes. Den andre er bare blendet av. Men hvis den som er blendet også går på samme kurs er det vel ikke noe vits å lage dedikert elbilkontakt ut av den?

I og med at de går inn i samme koblingsboks er det for samme kurs, så denne er i så fall lagt opp til noe helt annet eller utvidelse på eksisterende kurs (om du skjønte hva jeg mente).
Kanskje mulig å bruke den ene ledningen på egen kurs?

Uansett, må ha elektriker på befaring. Men det er lettere sagt enn gjort. Ingen svar eller ikke tid er visst standardsvaret om sommeren :P

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: 1000kwh på søndag 23. juli 2017, klokken 17:42
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på søndag 23. juli 2017, klokken 17:23
Sitat fra: 1000kwh på søndag 23. juli 2017, klokken 17:13
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 23. juli 2017, klokken 16:57
Litt usikker på hva du spør om, men det ser ut som om du har 1 kurs ut i garasjen. Den vil normalt ta med seg utelys som er montert på selve garasjen.
Jeg forklarte dårlig. Hvis du ser på bildet så kommer det to stk ledninger inn, men bare én av de brukes. Den andre er bare blendet av. Men hvis den som er blendet også går på samme kurs er det vel ikke noe vits å lage dedikert elbilkontakt ut av den?

Kan være en blindledning for fremtidig kurs i garasjen som er trukket, men ikke koblet til. Tviler på at det er koblet i skapet. Alternativt er det en utgående ledning til noe. Jeg ville hørt med elektrikeren som har montert (samme som har lagt opp hos oss på Skoppum) for å klarere om den siste ledningen er ment for fremtidig bruk.

Til sammenligning har jeg fire ledere på 2.5mm2 for to mulige kurser ut til garasjen, hvorav bare to er koblet til i sikringsskapet med egen kurs, samt en 5x 10mm2 for 400V til mode3-lading.
Ja, jeg tenkte bare en enkel løsning med 10A-13A og 230V foreløpig hvis det var veldig enkelt å få satt opp et stikk. 13A, 230V er vel maks på denne.

Kan du si noe om pris på å få lagt opp 400V, eller fikk du det da huset ble bygd?
50mm rør: 1250,- ( brukes jo til de andre kursene også)
5x10mm2 20m : 5750,-
4-pol 16A sikring: 1875,-
B- vern er integrert i ladeboksen som kostet 5750,- i tillegg.
Arbeidet ble lagt inn i kostnadene for huset mens elektriker var der uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA