Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 - rustbeskyttelse og bestandighet mot norsk saltsuppe

Startet av litium, torsdag 07. september 2017, klokken 18:12

« forrige - neste »

litium

Vurdere å en S75 og ser på opsjonene.

Premium oppgraderingspakke - er det verdt nesten 30k?

Kunne tenkt meg dynamiske LED kurvelys, men er vel ikke noe must. Tåkelys? Hmm - når brukte jeg dem sist (if ever?).

Noen tanker for og imot?

spirrevipp

Premiumpakken er dessverre overpriset synes jeg, spesielt nå som elektrisk bakluke har blitt standard. Har Premium i min nåværende Model S, men droppet det i X'en jeg har i bestilling.

På Model S er det vel fremdeles også slik at du ikke får alt i premiumpakken dersom du ikke har skinnseter.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

madsskon

Premiumpakke, skinn og autopilot er er must i en sånn bil.
Uten dette kan du like greit kjøpe Leaf.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

samotholt

Sitat fra: madsskon på lørdag 15. juli 2017, klokken 22:32
Premiumpakke, skinn og autopilot er er must i en sånn bil.
Uten dette kan du like greit kjøpe Leaf.
Totalt uenig. Test og kjøp det du vil ha - om du mener det er verdt prisen.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

htorgers

Sitat fra: madsskon på lørdag 15. juli 2017, klokken 22:32
Premiumpakke, skinn og autopilot er er must i en sånn bil.
Uten dette kan du like greit kjøpe Leaf.

Største fjaset jeg har hørt. Kjøp det du har behov for og råd til.

litium

Bra med fosrkjellige meninger.

For meg er autopilot og fsd det viktigste.

spirrevipp

Sitat fra: litium på lørdag 15. juli 2017, klokken 23:24
For meg er autopilot og fsd det viktigste.

Autopilot/TACC er must synes jeg, men FSD blir litt mer gambling - vil man få valuta for den investeringen mens man har bilen? Vanskelig å spå hvor langt unna funksjonaliteten er, og i hvilken grad man blir begrenset av lovgivning.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Nasatech

Valgte alt, så slipper jeg å angre [emoji23][emoji23]

Øyvind.h

Premium var dårlig valuta for pengene før. Nå er det blitt veldig dårlig valuta for pengene.

FSD er det ikke sikkert man får noe ut av de nærmeste årene. AP2 derimot bør nærme seg AP1 snart og er da verd pengene etter mitt syn.

Kjører leiebil i England for øyeblikket. Savnet AP1 etter ca 5 minutter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

litium

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 15. juli 2017, klokken 23:37
Sitat fra: litium på lørdag 15. juli 2017, klokken 23:24
For meg er autopilot og fsd det viktigste.

Autopilot/TACC er must synes jeg, men FSD blir litt mer gambling - vil man få valuta for den investeringen mens man har bilen? Vanskelig å spå hvor langt unna funksjonaliteten er, og i hvilken grad man blir begrenset av lovgivning.

Vi er sikkert langt unna full autonomi, men vil ikke deler av FSD også implementeres fortløpende? Altså at man får en bedre autopilot også på kortere sikt med dette aktivert?

jkirkebo

Sitat fra: madsskon på lørdag 15. juli 2017, klokken 22:32
Premiumpakke, skinn og autopilot er er must i en sånn bil.
Uten dette kan du like greit kjøpe Leaf.

Dummeste jeg har hørt hittil. Så om man ikke er glad i skinninteriør og bryr seg katten om "premium" interiørpakker bør man kjøpe en mye mindre bil med 1/3 av rekkevidden?

Her går det i TMX 75D med stoffseter og uten premiumpakke. Har kjørt >5000km med tung henger i løpet av 4 måneder. Prøv det med en Leaf ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

madsskon

X med stoff...? Syns ikke det høres ut som luksus.

Men smaken er som kjent delt og alle forsvarer sitt valg.

Men en luksusbil uten skinn og autopilot? Da kjører jeg heller leaf og lader oftere.

Grøftelys? Bilen ser ekstremt mye kjedeligere ut uten dette.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

1000kwh

Sitat fra: madsskon på søndag 16. juli 2017, klokken 08:20
X med stoff...? Syns ikke det høres ut som luksus.

Men smaken er som kjent delt og alle forsvarer sitt valg.

Men en luksusbil uten skinn og autopilot? Da kjører jeg heller leaf og lader oftere.

Grøftelys? Bilen ser ekstremt mye kjedeligere ut uten dette.
Du har en spesiell smak, det skal du ha ;p rekkevidde, plass, awd osv osv blir liksom ikke nøye når man ikke får skinn..

madsskon

Nei det stemmer. Skinn er et absolutt must for at det skal føles luksus for meg.

Tror nok også videresalg er mye enklere med skinn, autopilot, grøftelys, varme i bakseter, rattvarme, oppvarmede dyser, panoramatak etc.

Mange av disse tingene er standard i biler som hyundai fra 2007, så da blir det for dumt at en bil til 6-7-8-900.000 (og kanskje enda mer for din X) fra 2017 ikke har det..
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på søndag 16. juli 2017, klokken 08:32
Sitat fra: madsskon på søndag 16. juli 2017, klokken 08:20
X med stoff...? Syns ikke det høres ut som luksus.

Men smaken er som kjent delt og alle forsvarer sitt valg.

Men en luksusbil uten skinn og autopilot? Da kjører jeg heller leaf og lader oftere.

Grøftelys? Bilen ser ekstremt mye kjedeligere ut uten dette.
Du har en spesiell smak, det skal du ha ;p rekkevidde, plass, awd osv osv blir liksom ikke nøye når man ikke får skinn..

Nå er ikke skinnsetene i Tesla spesielt gode, samtidig som stoffsetene ser nesten like ut og mange (inkludert meg selv) synes stoff er mer komfortabelt å sitte i.
Forsetet mitt må byttes pga dårlig kvalitet på skinnet.

Skal man begynne å peke på utstyr X burde hatt/redesign av løsninger blir listen laaaaang :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA