Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av elektrolux, torsdag 07. september 2017, klokken 08:50

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Huawei90

Jeg har til gode å høre noen bruke argumentet: "Dessverre, tar meg ikke råd til bompengeavgiften!" når man legger frem hvorfor man ikke vil på Norgesferie.

Det finnes helt sikkert avgifter å kutte for å gjøre Norge til et bedre ferieland for oss nordmenn, men det å drive med sesongbasert rabattering av bompengeavgift har jeg svært liten tro på. Sikkert hyggelig for de som kjører bilen mye i juli, men tviler på at dette har noen særlig effekt.
- Johnny fra Løten

elektrolux

Vi unngår feriekjøring i Norge grunnet bommene.

Skal vi rundt i Norge blir det på MC, men da sliter vi med vær og overnatting. Uten bommene ville vi uten tvil brukt bobilen vår også i eget land.

Ingen avgift er mer usosial enn bompengene:

- De rike får ofte bom dekker av firma, og satsen er lik uansett om en kjører alene t/r jobb i en ny Audi Q8 eller en gammel VW Polo. Dette gjør at bompene blir en fast skatt uansett inntekt, og som selvfølgelig er vanskeligst for de med lav inntekt. Bomsatsen burde i stedet vært differensiert ut fra kjøretøyets reelle utslipp av CO2.

- Etter et visst antall passeringer/ mnd kjører en gratis gjennom bommen. Her burde det vært motsatt, nemlig gratis de første 60 passeringene slik at folk kunne komme seg til og fra jobb uten denne skatten.


-
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Huawei90

Jeg er absolutt ikke uenig i argumentene dine, Elektrolux.

Det jeg tviler litt på er at bompengeavgiften er så høy at den sprenger folks feriebudsjett. Hva setter du eventuelt disse bompengekostnadene opp mot når du velger å dra utenlands? Flybillett + hotell i utlandet?

At dagens bompengesystem er langt fra optimal er noe vi kan være veldig enig i for øvrig, men jeg føler heller ikke at det er sakens kjerne her.
- Johnny fra Løten

elektrolux

#4
Sitat fra: Huawei90 på mandag 24. juli 2017, klokken 06:16
Hva setter du eventuelt disse bompengekostnadene opp mot når du velger å dra utenlands?

Setter det opp mot nullsats i utlandet. Når alt annet også er rimeligere faller dessverre Norge ut.

Et eksempel er festivaler. På Roskilde kjøper jeg gjerne en liter rødvin + en Cola 1-2 ganger / dag. Det koster under hundre danske kr. På norsk festival koster noen milliliter rødvin i et glass 70 kr. På Wacken betalte jeg 1 euro for 500 ml øl. Riktignok i en bod utenfor festivalområdet, men det viser bare hvor ille det er blitt i Norge.

Betalte nettopp 130 kr for å få formsydd tepper til Cree SAM i Polen. Da inkludert teppet. Her på berget risikerer en fakturagebyr i den størrelsesordenen. ( Nå ser det heldigvis ut som flere og flere bedrifter fjerner slike punkter på faktura, men ofte erstattet av miljøgebyr, verkstedsmateriell etc. )

Det som likevel er hovedproblemet med bom er at den rammer så utrolig usosialt. De rike slipper unna, mens meningmann dekker gildet. Har er det f.eks ikke mulig å velge alternativ vei uten bom slik det er i andre land. Og at det er gratis etter x antall passeringer er absurd. >:(

Alt dette mans eierene av bomselskapene tar ut millionoverskudd og reiser på "studieturer" til bomstasjon på solkysten i Portogal
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Huawei90

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. juli 2017, klokken 09:24
Sitat fra: Huawei90 på mandag 24. juli 2017, klokken 06:16
Hva setter du eventuelt disse bompengekostnadene opp mot når du velger å dra utenlands?

Setter det opp mot nullsats i utlandet. Når alt annet også er rimeligere faller dessverre Norge ut.

Et eksempel er festivaler. På Roskilde kjøper jeg gjerne en liter rødvin + en Cola 1-2 ganger / dag. Det koster under hundre danske kr. På norsk festival koster noen milliliter rødvin i et glass 70 kr. På Wacken betalte jeg 1 euro for 500 ml øl. Riktignok i en bod utenfor festivalområdet, men det viser bare hvor ille det er blitt i Norge.

Betalte nettopp 130 kr for å få formsydd tepper til Cree SAM i Polen. Da inkludert teppet. Her på berget risikerer en fakturagebyr i den størrelsesordenen. ( Nå ser det heldigvis ut som flere og flere bedrifter fjerner slike punkter på faktura, men ofte erstattet av miljøgebyr, verkstedsmateriell etc. )


Men da tror jeg vi er mer enige enn du tror. Det at Norge er et dyrt land å feriere i er jo grunnen til at mange velger å dra utenlands, og her mener jeg at bompenger bare er en liten dråpe i havet med tanke på hvilke totalutgifter som finnes på en Norgesferie.

Derfor mener jeg at andelen folk som velger bort Norgesferie på grunn av bompenger ene og alene er forsvinnende liten, men at det selvfølgelig bidrar til hele kostnadsbildet. Hvis vi er uenige i dette punktet, så får vi bare være det.  :P
- Johnny fra Løten

elektrolux

Sitat fra: Huawei90 på mandag 24. juli 2017, klokken 10:25
Derfor mener jeg at andelen folk som velger bort Norgesferie på grunn av bompenger ene og alene er forsvinnende liten, men at det selvfølgelig bidrar til hele kostnadsbildet. Hvis vi er uenige i dette punktet, så får vi bare være det.  :P

Dette vet jeg ikke, men med mulighet til å kjøpe en vignet som sikret maks bomstraff i 10 dager på f.eks 200 kr ( som i Sveits og Østerike ) ville i alle fall jeg lagt en ferietur rundt i Norge med bobilen.

Med Bobil kan en unngå dyre overnattinger og mat, men er fritt vilt for bompengeselskapene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA