Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av LunaPetunia, onsdag 06. september 2017, klokken 17:00

« forrige - neste »

chriso89

Sitat fra: Elmo på søndag 16. juli 2017, klokken 22:43
Sitat fra: Krok på søndag 16. juli 2017, klokken 21:17
Zoe er den elbilen som lader raskest på 22kw så lenge det er tn-nett.

Men hva hjelper DET, når bilen ikke kan ta imot lading noe hurtigere enn det noe sted ?? (utenom et EKSTREMT begrenset antall 43kW AC ladere)

Nye bilen støtter ikke 43kwt. Og å kjøpe en elbil uten hurtiglader mulighet når man ikke kan lade hjemme er garantert bomkjøp.  Hvis noe kommer opp på kvelden og man vil ut en tur er hurtiglader uverdeli

Krok

Sitat fra: chriso89 på mandag 17. juli 2017, klokken 09:58
Sitat fra: Elmo på søndag 16. juli 2017, klokken 22:43
Sitat fra: Krok på søndag 16. juli 2017, klokken 21:17
Zoe er den elbilen som lader raskest på 22kw så lenge det er tn-nett.

Men hva hjelper DET, når bilen ikke kan ta imot lading noe hurtigere enn det noe sted ?? (utenom et EKSTREMT begrenset antall 43kW AC ladere)

Nye bilen støtter ikke 43kwt. Og å kjøpe en elbil uten hurtiglader mulighet når man ikke kan lade hjemme er garantert bomkjøp.  Hvis noe kommer opp på kvelden og man vil ut en tur er hurtiglader uverdeli
Trådstarter lurte på om zoe ville kunne bli fullladet etter 8 timer lading på jobb...

vi har alle forskjellige behov. Etter 10 000 km på under 4 mnd har vi hatt behov for hurtiglading 1 gang. Hadde vi hatt zoe hadde vi ikke hatt behov i det hele tatt. Det som jeg ikke kunne levd uten er muligheten til å plugge bilen i stikkontakter hvor som helst. Jeg er glad vi valgte en annen elbil enn zoe av den grunn

chriso89

Sant. Men man må tenke framover. Hvis man kun kan lade på jobb låser man seg veldig til kun kjøring til og fra jobb.  Hadde hun kunnet lade hjemme feks hadde zoe vært super.  Så det å kunne nødlade hvis man feks skal til venninne eller annet utenom. 

jonas9

Husk at i -20 grader, kan du redusere kapasiteten med 25 %, og kanskje ladehastigheten med 50 %..
Fordi batteriets indre motstand øker. Jeg anser derfor hurtiglading som et fantastisk backup, som blir bedre utbygd i raskt tempo. Ideelt skulle man jo hatt 50 kwt + batteri, men det var dette budsjettet da..
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

chriso89

kia soul lader raskt også på vinteren takket være batterivarmer:)

LunaPetunia

Takk for mange gode svar.

Det endte med at jeg har bestilt en Renault Zoe med laveste utstyrsnivå. Jeg bryr meg lite om kule duppedingser og biler generelt, men jeg grøsser hvis jeg må ut av bilen i regnvær eller slaps for å lade  :-*
Det er mulig en annen bil vil fungere bedre de få gangene jeg skal kjøre på virkelig langtur, men for daglig kjøring til jobb og min faste Lillehammer tur blir det bedre for meg å slippe ladestopp. Sagt på en annen måte: litt kortere ventetid på 5 turer i året, oppveier ikke fordelen med at bilen er perfekt for meg de andre 500 turene.

Stort batteri gjør at jeg kan "laste opp" rekkevidde og ha en god del å gå på til kveldsbruk. Jeg antar jeg kan kjøre t/r arbeid og likevel ha 10 mil å bruke på kvelden.

Får også med en Saptec lader som kan brukes i vanlig husholdningskontakt. I tillegg anbefalte de en overgang hvis jeg skal kunne lade på alle kommunale ladere i Oslo. Får se om jeg fikser det etterhvert.

Nå ser jeg frem til å fylle diesel på min Peugeot 208 for siste gang og legge den ut på finn! :laugh:

Burger

Gratulerer og måtte du bli veldig fornøyd med Zoen :)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Krok

Gratulerer! Håper bilen kommer til å fungere bra

Skynet

Kjøp deg wv e-up! Dem har kampanje nå e-up til 188.100 inklusive vinterhjul på felg og metalic lakk. (Du må finne det på nettsiden dems,) av en merkelig grunn er ikke det oppdatert på der du konfigurerer e-upen men står som sagt på sidene dems.  Ta med elektrisk panoramatak armlene og ryggekamera! Da har du en knall bil! nydelig og kjøre, ligger fint i svinger, akselererer godt. Et veldig lavt støynivå som slår leaf, kia soul,zoe ned i støvla. Eneste elbilen som matcher e-upen like godt er bmw i3, (har tatt db tester, kontroltmållt, ) minus er jo så klart rekkevidden. Men jeg  klarer meg fint med  13-14 mils rekkevidde når jeg er på langturer i norge. og så stoppe litt strekke litt på beina i 10-15 min med hurtigladning uansett gjør meg ingenting:) Dra til forhandler prøv den! Jeg kan anbefale deg den varmt!

oveduesund

Gratulerer med ny bil. Høres ut som eit fornuftig valg ☺️

Saptec lader kan jo bli kjekk å ha viss du er på besøk hos folk også.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk

cbjornerud

Sitat fra: LunaPetunia på mandag 17. juli 2017, klokken 19:15

Får også med en Saptec lader som kan brukes i vanlig husholdningskontakt. I tillegg anbefalte de en overgang hvis jeg skal kunne lade på alle kommunale ladere i Oslo. Får se om jeg fikser det etterhvert.

Gratulerer med bilkjøp, tror du vil bli fornøyd. Et tips om Zaptec. Be om å få utgaven med CEE kontakt, den lader med 16A, og er i praksis dobbelt så rask som utgaven med Schuko plugg. Så kjøper du en overgang hos Biltema http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44572 for bruk de få gangene du kun har tilgang til Schuko, men sjekk da at det er en kontakt og kabling av god kvalitet, Zaptec lar seg ikke stille ned i effekt. Det er ikke etter boka, og jeg ville ikke ladet slik over natten på en gammel kontakt, men for et par timers lading der du sjekker kontakten en gang i blandt bør det kunne gå.
Ang lading på jobben på 22KW så vær oppmerksom på at ladehastigheten synker rask med lavere temperaturer. Det er derfor lurt å sette bilen til lading med en gang du parkerer etter en lenger kjøretur, da er batteriet varmt. Ladingen generer ikke nok varme i seg selv til å få opp temperaturen på batteriet, det vil derfor ta mye lenge tid å lade opp hvis du starter med kaldt batteri.
2015 Zoe R240

LunaPetunia

Sitat fra: cbjornerud på tirsdag 18. juli 2017, klokken 00:29
Sitat fra: LunaPetunia på mandag 17. juli 2017, klokken 19:15

Får også med en Saptec lader som kan brukes i vanlig husholdningskontakt. I tillegg anbefalte de en overgang hvis jeg skal kunne lade på alle kommunale ladere i Oslo. Får se om jeg fikser det etterhvert.

Gratulerer med bilkjøp, tror du vil bli fornøyd. Et tips om Zaptec. Be om å få utgaven med CEE kontakt, den lader med 16A, og er i praksis dobbelt så rask som utgaven med Schuko plugg. Så kjøper du en overgang hos Biltema http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44572 for bruk de få gangene du kun har tilgang til Schuko, men sjekk da at det er en kontakt og kabling av god kvalitet, Zaptec lar seg ikke stille ned i effekt. Det er ikke etter boka, og jeg ville ikke ladet slik over natten på en gammel kontakt, men for et par timers lading der du sjekker kontakten en gang i blandt bør det kunne gå.
Ang lading på jobben på 22KW så vær oppmerksom på at ladehastigheten synker rask med lavere temperaturer. Det er derfor lurt å sette bilen til lading med en gang du parkerer etter en lenger kjøretur, da er batteriet varmt. Ladingen generer ikke nok varme i seg selv til å få opp temperaturen på batteriet, det vil derfor ta mye lenge tid å lade opp hvis du starter med kaldt batteri.

Akkurat nå som jeg trodde jeg hadde skjønt alle pluggene  :laugh: :-*
Tusen takk for tipset - jeg skal spørre om å få CEE versjonen!

LunaPetunia

"Zoella" (ja, hun må jo ha et navn :-* )er kommet i hus og har fått sin første ildprøve. Galskap egentlig og helt på impuls :laugh:
Jeg fikk bilen veldig raskt fordi den sto på lager, og dagen etter dro jeg og en venn på impuls til Danmark og Legoland! Dvs vi to voksne og tre barn med hvert sitt barnesete. Det ble veldig trangt med det gikk.

Første etappe var Stena Lina fra Oslo til Fredrikshavn. Min venn er matematiker :laugh:, så vi gjorde masse regning på hvor stort batteriet er, hvor langt det er og hvordan vi kunne lade eller kjøre direkte med ulike hastigheter. Renault har også en kalkulator. Vi fant ut at vi ville prøve å kjøre 23 mil direkte. Det gikk som en drøm med nesten 30% batteri igjen.

Vi ladet ved leiligheten. Hjemturen ble tøff for lille Zoella. Først den lange veien til Fredrikshavn på motorvei som er 27 mil. Da måtte vi holde oss under 90. Så ladet vi mens vi var på badeland rett ved ferga. Vi skulle kjøre rett hjem fra ferga til rett sør for Oslo og alle barne skulle sove i bilen! Det var 25 mil, men nå hadde matematikeren også erfaringstall fra motorvei og jeg fikk oppgitt eksakt fart jeg kunne holde :police: I snitt holdt vi nesten 90, men var oppe i 100 og 110 på mange strekninger. Vel fremme hadde vi 4% batteri igjen  :P

Jeg vet ikke om det er lurt å presse batteriet sånn, men det kjentes veldig trygt for en som har kjørt lite elbil å ha med en regnemester på turen. Og Zoe imponerte stort.

PS
Vi stod ved siden av en svart og rød Kia elbil på ferga som også skulle til Oslo. De skulle stoppe for å superlade to ganger sa de - og trodde ikke noe på at vi damene skulle kjøre direkte  :laugh:


Krok

Takk for ein herlig historie! Tøft gjort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA