Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av LunaPetunia, onsdag 06. september 2017, klokken 17:00

« forrige - neste »

LunaPetunia

Ser det er mange gode råd om kjøp, men vil jeg gjerne ha råd fra dere med erfaring for mine konkrete behov.

Bilen skal bli brukt som pendlerbil fra Oslo til Østfold hver dag ca 50 km hver vei. Lademulighet på jobb (22 kw?), men ikke/dårlig mulighet for lading hjemme. På toppen av dette skal bilen brukes på turer fra Oslo til Lillehammer ca 10-20 ganger pr år. Det er 180 km hver vei og det vil være mulighet for å lade der med vanlig stikkontakt. Det er veldig bra om jeg kan kjøre denne turen uten å lade på vei. 2-3 ganger i året kan det bli lenger turer opp til 450 km hver vei.
Fordi jeg ikke har lading hjemme, må jeg lade til 100% på jobb og helst ha litt batteri til ekstra kjøring i tillegg til 100 km pendling.

Budsjett er en stor begrensning med egentlig maks på kr 200 000. Jeg lurer likevel på å strekke meg til en Renault Zoe med 40kw batteri og laveste utstyrnivå. Den kommer på 229 000 pluss pluss.

Alternativ kan være en brukt Nissan Leaf med 30 kw batteri til rundt 200 000.

Hyundai Ioniq synes jeg er veldig bra, men den er litt for dyr og veldig lang ventetid. '
Kan Kia Soul være ett alternativ?
Andre forslag?

chriso89

Har selv kia soul 30kwh tilgjengelig. Og den klarer fint 200 eller mer på landevei. God bil å kjøre:)

Zoe er bedre med tanke på rekkevidde på vinteren hvis du ikke vil mellomalde.  Men vær obs på at zoe ille har hurtiglader og lader vesentlig tregere en soul når man trenger strøm på langtur. Den kan heller ikke lade på hus uten trensformator da den krever TN strømnett og mesteparten av Norge bruker IT.  Så du må sjekke hvilken type strøm du får på jobb.

Soul lader 0-80 på under halvtimen.   Zoe ca 1-1.5 time lengre

PionerThink

#2
Er jo Zoe 40 Kw som er den som nærmest dekker ditt behov, men den har jo ikke hurtiglading, kun 22 Kw. Hvis de turene du har på 450 Km skal gå greit må du belage deg på minst to ladestopp med minst en times pause ::)
Leaf 30 Kw klarer akkurat 180 Km på vinterstid, men den kan til gjengjeld hurtiglades hvis det skulle knipe, og på din lengre tur vil dette gå med to stopp på en drøy halvtime hver :+1:
Ikke vær bekymret for dette med hurtiglading da det funker som knall hvis du får deg en ladebrikke, og samtidig får deg abonnement der den er koblet opp mot de store leverandørene. ;D
Lykke til med kjøp!
P.S. Er riktig som Chris skriver at du må ha Zaptec eller NoeFuel sin lader for å lade Zoe "alle steder" pga TN/IT nett problematikken! Så det må du få med i stedet for hjemmelader hvis du kjøper Zoe!
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

chriso89

Men den mini transformator fra zaptec eller lade bøtta funker på tur men ikke til lading helt opp på jobb.  Batteriet er for stort til å fulllade på jobb.   Og siden du ikke kan lade hjemme så er det stort minus å ikke kunne hurtiglade hvis du plutselig skal på tur

goggo


Her er noen argumenter for/mot Zoe, Leaf og Soul.



ZOE:
------

  • Det MÅ være TN nett på jobben, og minst 6 KW ladehastighet
  • Fint hvis det er TN nett i Lillehammer, hvis ikke må du kjøpe en Zaptek (veldig dyrt) eller en ladetrafo ( rundt 5000,- ?? ) så du kan lade ZOEn på vanlig stikkontakt her
  • Vær OBS på at de fleste gratis offentlige ladeplassene i Oslo er på IT nett, så du kan ikke lade ZOE på disse. De gangene du trenger å lade i Oslo må du da bruke Fortum eller grønn Kontakt sine ladeplasser, som vil virke fint, men koster litt penger.

Leaf 24 KWh eller 30 KWh:
------------------------------

  • Det er selvfølgelig best med 30 KWh, men etter min oppfatning (hvis budsjett er viktigst) så kan du også klare deg med en 24 KWh Leaf. Du vil da kjøre t/r jobb uten lading og uten problemer hele året, og du må ha et ladestopp hver vei til/fra Lillehammer. Dette ladestoppet blir kanskje 10 minutter på sommeren og opptil 20 minutter på de kaldeste vinterdagene.
  • Det MÅ være minst 6 KW ladehastighet (dvs 32A enfase eller 32A trefase) tilgjengelig på jobb, ellers får du antagelig ikke tid til å fylle batteriet på en vanlig arbeidsdag, og du MÅ også kjøpe en Leaf som har 6 KW innebygget lader. (noen modeller har kun 3.6 KW lader).
  • Du bør velge en som har varmepumpe, så får du mindre stress med rekkevidde om vinteren


Soul 27 KWh: (jeg regner med at Soul 30 KWh er utenfor ditt budsjett)
---------------------------------------------

  • Det MÅ være minst 6 KW ladehastighet (dvs 32A enfase eller 32A trefase) på jobb, ellers får du antagelig ikke tid til å fylle batteriet på en vanlig arbeidsdag. Alle Soul har 6 KW innebygget lader, så det er ingen problem her.
  • Du bør velge en EXCLUSIVE modell (har varmepumpe), så får du mindre stress med rekkevidde om vinteren
  • Det som er spesielt med Soul er at du har høy luftmotstand, så den bruker mer strøm enn Leaf i høye hastigheter, men den er ganske effektiv i lavere hastigheter. Den har også innebygget varme og kjøling av batteriet (noe Leaf ikke har), hvilket gjør den mer effektiv i virkelig kaldt vær, og den hurtiglader mye raskere enn Leafen på vinteren. 

Hvis budsjettet virkelig er viktig for deg - og du kan leve med 10-15 minutter ladestopp hver vei til Lillehammer - så ville ville jeg virkelig vurdere en 1-2 år gammel KIA Soul med lav km. Husk at en 2 år gammel Soul har like mye gjenværende fabrikk garanti som en ny Leaf :)

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

LunaPetunia

Takk for gode forslag her. Jeg har regnet på at jeg kan spare mye på å ha elbil, men det er også viktig at den ikke blir for dyr i innkjøp. Har allerede makset ut hva jeg kan låne ved boligkjøp.

Det er fristende å kjøpe en rimelig Soul eller Leaf pga pris, men jeg er usikker på hvor godt det vil fungere. Jeg har leid noen elbiler på nabobil, en Kia Soul som jeg regner med var 27kwh og en Nissan Leaf som jeg tror var 24kwh. Dette var om vinteren, og begge brukte mer enn 50% en vei til jobb. Jeg kjører mot trafikken, så jeg kan ligge i fartgrensen på 100-110. Jeg er derfor litt skeptisk til om disse to klarer noe særlig mer enn 10-12 mil mot Lillehammer om vinteren?

Med lading kun på jobb trenger jeg minst 10 mil rekkevidde på E6 hele året (må komme meg hjem 5 mil+5mil tilbake til jobb). I tillegg skulle jeg gjerne hatt litt mer for å kunne bruke bilen til småkjøring på kveldstid uten å lade. Klarer virkelig Leaf 30 180 km på motorveien om vinteren? Og Soul 30 200 km hele året?
Dette blir den eneste bilen for meg.

Lader på jobb er type2 22 kw. Jeg har ikke bruk for hjemmelader fra Renault hvis jeg velger den bilen, så jeg må ha den boksen som kan lade på i alle vanlige stikkontakter.

Jeg er klar over at Zoe lader sakte, men det vil være svært sjelden jeg har behov for å kjøre mer enn 18 mil. Det er viktigere for meg at bilen fungerer til/fra jobb og til Lillehammer.

Er det noen her som har kjørt Leaf med 30 kw batteri fra Oslo til Lillehammer om vinteren uten å lade? ''

18 mil hele året er nok det viktigste kravet for mitt kjøp.


chriso89

18 Mil på vinteren er det kun zoe som klarer.  men hurtiglading er ikke noe problem:)

når det kommer til daglige turene dine er jeg usikker på om du får ladet raskt nokk på jobb om bilen ikek støtter trype 2 du har på jobb.  det må sjekkes ut.

det som er kjipt med zoe er at hvis du må gjøre noe på kvelden etter jobb og ikke har nokk strøm så sliter du veldig.  har du en soul så kan du hurtiglade 20 min og ha masse strøm:)

Elmo

Hadde du ikke hatt ønsket/kravet om å kunne kjøre til hytta uten å lade så hadde jeg sagt eUp.
Da kan du få nesten ny bil innenfor budsjettet ditt, og velge og vrake i 2014 modeller for rundt 130.000,-
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LunaPetunia

eUP hadde passet meg veldig bra, men jeg har ikke vurdert den pga at jeg må klare 10 mil hele året på motorvei uten å lade: etter å ha ladet 100% på jobb må jeg kjøre 5 mil hjem på E6 med 100 og 110 sone. Jeg kan ikke lade hjemme, så på samme lading må jeg kjøre 5 mil til jobb før jeg kan lade igjen.
Mulig dere som har hatt elbil lenge klarer det, men jeg vil ha det godt og varmt og helst ikke ligge i 70 på motorveien...

Får jeg fulladet en Soul eller Zoe på type2 22 kw på 8 timer?

LunaPetunia

Og ett spm til: hvor fort kan jeg kjøre med en Soul for at den skal klare 18 mil med varmeapparat i f.eks minus 5 grader? Kan jeg holde jevn fart på 90 for eksempel?

jonas9

Ser at du har prøvekjørt noen elbiler så du har jo en viss erfaring med hva som er realistisk. Jeg vil anbefale å ta en kikk på hurtigladerkartet til både Fortum og GK. På strekningen Oslo-Lillehammer f.eks ligger de tett som haggel.
Husk at det alltid er mulig å hurtiglade så lite du vil, f.eks. 5 eller 10 minutter på tur hjem fra jobb hver dag.
Det koster bare 2,50 per minutt med brikke.
Jeg har kjørt strekningen Oslo-Lillehammer med 30 kwt Leaf, og vil vel si at det går uten lading på sommeren, men ikke på vinteren. Men det plager ikke meg å ta en liten stopp, for lading med Leaf går relativt raskt, i praksis 40 kw effekt på 30-modellen, muligens noe tregere på 24-modellen. Hvis jeg var deg, ville jeg nok vektlagt hurtigladingen. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det når jeg valgte elbil.
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

Krok

Zoe er den elbilen som lader raskest på 22kw så lenge det er tn-nett.

Elmo

#12
Sitat fra: Krok på søndag 16. juli 2017, klokken 21:17
Zoe er den elbilen som lader raskest på 22kw så lenge det er tn-nett.

Men hva hjelper DET, når bilen ikke kan ta imot lading noe hurtigere enn det noe sted ?? (utenom et EKSTREMT begrenset antall 43kW AC ladere)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

oveduesund

Har du ingen hurtiglader i nærområdet du kan bruke til kveldskjøring viss det skulle bli krise? Elbilforeningen kom nylig med app som har eit fint ladekart. Der kan du legge inn bil og kjørerute med og uten varmeanlegg. Leik deg litt med den så kan du sjå kor langt du kan kjøre

Cral

Jeg får lengre og lengre rekkevidde på golfen min...

Kjørelengde har noe å si på brukeren også. ;)

Og liten avsporing, du får veldig mye mer boareal i Østfold enn i Oslo for de samme pengene. Og Oslo må man til Oslo, så er det ladeplasser der, eller så tar man toget.
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA