Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt: Ombygging av lydanlegget

Startet av BadCat, onsdag 06. september 2017, klokken 10:56

« forrige - neste »

BadCat

Skal pendle mellom Nøtterøy og Fredrikstad og bruke ferje mellom Horten og Moss 4 ganger i uka. Skal pendle i minst 1 år. Deretter er det litt usikkert hvordan arbeidssituasjonen blir. Tatt utgangspunktet i at jeg sannsynligvis  fortsatt pendler cirka  17-18 mil daglig er det nok smart å kjøpe elbil. Vurderer Tesla til 620 000.- med 0,64% effektiv rente versus Hyundai ionic til 300 000 med rund 5% effektiv rente. Økonomisk sett virker det som om Hyundaien er det bedre alternativet. Blir på 6 års nedbetaling cirka 5100 NOK i måneden akkurat som Teslaen med en nedbetaling over 10 år. Kan imidlertid lite om el biler og vil derfor gjerne vite hva dere synes, om dette er faktisk så enkel matematikk? Leste litt på Hyundai forum her og det virker på meg som om det er en god del problemer med denne bilen. Kan selvfølgelig ta helt feil, derfor spør jeg  dere her. På forhånd mange takk for all hjelpen jeg kan få her

Luftventil

Sitat fra: BadCat på torsdag 13. juli 2017, klokken 15:41
Skal pendle mellom Nøtterøy og Fredrikstad og bruke ferje mellom Horten og Moss 4 ganger i uka. Skal pendle i minst 1 år. Deretter er det litt usikkert hvordan arbeidssituasjonen blir. Tatt utgangspunktet i at jeg sannsynligvis  fortsatt pendler cirka  17-18 mil daglig er det nok smart å kjøpe elbil. Vurderer Tesla til 620 000.- med 0,64% effektiv rente versus Hyundai ionic til 300 000 med rund 5% effektiv rente. Økonomisk sett virker det som om Hyundaien er det bedre alternativet. Blir på 6 års nedbetaling cirka 5100 NOK i måneden akkurat som Teslaen med en nedbetaling over 10 år. Kan imidlertid lite om el biler og vil derfor gjerne vite hva dere synes, om dette er faktisk så enkel matematikk? Leste litt på Hyundai forum her og det virker på meg som om det er en god del problemer med denne bilen. Kan selvfølgelig ta helt feil, derfor spør jeg  dere her. På forhånd mange takk for all hjelpen jeg kan få her

Det handler egentlig bare om hvordan du prioriterer. Tesla er selvsagt en langt bedre bil enn Hyundaien, men du må også bla opp. Anbefaler deg å prøve begge bilene, og se om du kan leve med Hyundaien.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

BadCat

Takk for svaret! Hvis jeg forstår deg riktig går det altså kun på luksus men ikke på funksjonalitet. Dvs det er ikke å forvente at Hyundaien eller andre rimeligere alternativer, som BMW i3 har flere mangler og følgekostnader enn Teslaen? Eller med andre ord det er ikke til å forvente at jeg kommer til å angre senere at jeg sparte penger ved kjøpet pga at det dukker opp feil og mangler underveis med større sannsynlighet enn ved Teslaen og at regnestykket blir allikevel en annen en forutsett?

Rav4_EV

Jeg hadde nok vært mer bekymret med hensyn til rekkevidden, men du har kanskje lademuligheter i Fredrikstad i arbeidstiden?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Crown

En god del problemer med Ioniq var å ta hardt i. Det er langt færre feil enn f.eks. Model X. Som vanlig er det jo de som har et problem man hører fra. Jeg har hatt Ioniq siden desember og kun hatt en ulyd fra bremsene som ble fikset.

En ting som sjelden tas med i betraktningen selv om det burde det, er jo også miljøaspektet/forbruk. Jeg synes det har litt å si selv om strøm er billig, Ioniq er enestående i å ha lavt energiforbruk. 1.0kwh/mil er fullt oppnåelig sommerstid. Skal du i tillegg kjøre alene i bilen er jo strengt tatt en diger bil på over to tonn litt "grådig" :-D

Økonomisk sett så har Ioniq hittil vært bedre enn å ha penger i banken, jeg har fått tilbud om å selge den for mer enn jeg gav for den :-D
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Sjefen

Visst du vurderer ny ioniq så må du regne med
8-12 måneder ventetid... Står visst inne på fb siden til hyundai.

BadCat

#6
Mange takk igjen for alle tilbakemeldinger! Er litt usikkert med tanke på lademulighet. Blir 15 mil om vinteren problematisk med Hyundaien? Selgeren mente de 28 mil reduseres om vinteren til ikke mindre enn 22 mil. Selgeren mente at han kan skaffe en bil til oktober/ november. Dette høres jo meget optimistisk ut når man leser her om forventet ventetid på mellom 8 og 12 måneder.

Elmo

Som "Sjefen" er inne på . . .   Kort sagt, hvis det står mellom TMS og Ioniq så er valget enkelt pga leveransetiden. Skal du ha før det har gått ett år så glem Ioniq.
Men hvis du kan vente så hadde jeg personlig valgt Ioniq'en.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

BadCat

#8
Takk Elmo. Valget står strengt tatt ikke mellom de to så lenge bilen har en rekkevidde som er tilstrekkelig også om vinteren og også om noen år. Kunne prinsipielt vente og fortsette å kjøre med vanlig bil men driftskostnadene på nesten 6000 NOK/ mnd for ferje er jo enormt. Tesla tilbudet om 0,64% rente er jo også svært attraktiv. Burde nok ikke ha snevret valget inn på disse 2 biler. Samtidig må jeg si at Hyundai hadde falt bort hvis det dere skriver faktisk er tilfellet. I så tilfellet hadde jeg nemlig blitt forsøkt lurt siden jeg fikk lovet at bilen kunne levers i oktober/ november i år.

Elmo

Sitat fra: BadCat på torsdag 13. juli 2017, klokken 20:38
Samtidig må jeg si at Hyundai hadde falt bort hvis det dere skriver faktisk er tilfellet. I så tilfellet hadde jeg nemlig blitt forsøkt lurt siden jeg fikk lovet at bilen kunne levers i oktober/ november i år.
Sjekk Ioniq forumet. Tror i allefall ikke du får bil i år om du bestiller nå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Crown

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. juli 2017, klokken 20:53
Sitat fra: BadCat på torsdag 13. juli 2017, klokken 20:38
Samtidig må jeg si at Hyundai hadde falt bort hvis det dere skriver faktisk er tilfellet. I så tilfellet hadde jeg nemlig blitt forsøkt lurt siden jeg fikk lovet at bilen kunne levers i oktober/ november i år.
Sjekk Ioniq forumet. Tror i allefall ikke du får bil i år om du bestiller nå.

Vil tro en del selgere har bestilt inn for lager når de har sett etterspørsel vs leveringstid, så det er nok mulig å få biler før dersom man lar selger bestemme farge/utstyr.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

DagfinnN

Er du glad i bil, så velg Tesla. Jeg prøvde Ionic før jeg bestilte Ampera_e, men valgte den bort av en rekke grunner som du sikkert finner her på forumet om du søker på mitt navn og Ionic. Jeg testet den ca 15. sep. i fjor. Jeg har kjørt 40 K med min Tesla og elsker fremdeles å kjøre bilen. Jeg har hatt over 20 forskjellige biler i mitt liv og ingen, ingen har vært i nærheten av den kjøregleden som min kjære Tesla gir meg dag etter dag. S75D er det beste valget. Jeg har allerede begynt å spare til S100++ D som jeg planlegger å bytte til i 2019.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

1000kwh

Sitat fra: DagfinnN på fredag 14. juli 2017, klokken 03:47
Er du glad i bil, så velg Tesla. Jeg prøvde Ionic før jeg bestilte Ampera_e, men valgte den bort av en rekke grunner som du sikkert finner her på forumet om du søker på mitt navn og Ionic. Jeg testet den ca 15. sep. i fjor. Jeg har kjørt 40 K med min Tesla og elsker fremdeles å kjøre bilen. Jeg har hatt over 20 forskjellige biler i mitt liv og ingen, ingen har vært i nærheten av den kjøregleden som min kjære Tesla gir meg dag etter dag. S75D er det beste valget. Jeg har allerede begynt å spare til S100++ D som jeg planlegger å bytte til i 2019.
Jeg synes Ioniq minner mer om Tesla enn Ampera. 204hk og forhjuldrift er ingen god kombo :/

Elmo

Sitat fra: Crown på torsdag 13. juli 2017, klokken 22:19
Vil tro en del selgere har bestilt inn for lager når de har sett etterspørsel vs leveringstid, så det er nok mulig å få biler før dersom man lar selger bestemme farge/utstyr.

Her er offesiell info fra Hyundai ang leveringsproblemer:
Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:51
LEVERINGSTID PÅ IONIQ electric

Hyundais nye IONIQ electric har tatt markedet med storm i langt større grad enn man turde drømme om på forhånd. Mange kjøpere har derfor måtte vente lenge på sin bil, og pr. i dag er ventetiden ca åtte – 12 måneder. Ordrereserven på IONIQ electric er pr. juli 2017 ca 1 500 biler.

Den planlagte produksjonskapasiteten for IONIQ er dessverre ikke høy nok for det antall biler verdensmarkedet etterspør i dag.  Hyundai har kun hatt tilgang til det antall batterier som korresponderer med antall biler planlagt produsert, derfor har man ikke uten videre kunne øke produksjonstakten. Det har blitt jobbet hardt med å øke batteritilgangen og utover høsten vil produksjonskapasiteten for IONIQ electric økes. Norge vil fremdeles være det landet i Europa som får flest biler fra fabrikken, så vi forventer at dette vil forbedre leveringssituasjonen noe. 

FORSKJELLIG VENTETID
Noen få kunder opplever lenger ventetid, selv om de har bestilt bil på samme tidspunkt som andre kunder. For å være mest mest mulig effektive produserer fabrikken større serier av samme modell og farge om gangen, avhengig av etterspørsel på verdensmarkedet.  Dette kan i noen tilfeller påvirke leveringstidspunktet for enkelte modellkombinasjoner.  Som importør har vi dessverre ikke tilgang til hvilke tidspunkt serieproduksjonen av forskjellige farger eller tekniske spesifikasjoner foregår.

HVORFOR FÅR NOEN BILEN SIN TIDLIGERE ENN ANTATT?
Når enkelte kunder opplever å få bilen sin tidligere enn antatt, kan dette skyldes at de i sin bestilling har truffet produksjonen tidsmessig godt ift farge og utstyr man har bestilt. Det kan også skyldes at en lokal kunde har gått fra kontrakten sin og dermed blir det ledig en bil.

Vi beklager at kunder opplever lang ventetid, ofte lenger enn forventet, men kan forsikre at både produsent, importør og forhandlere tar saken alvorlig, og at alt blir gjort for å øke produksjonskapasiteten og forutsigbarheten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Crown

Sitat fra: Elmo på fredag 14. juli 2017, klokken 13:15

Her er offesiell info fra Hyundai ang leveringsproblemer:

Javisst, men at trådstarter fikk beskjed om november behøver ikke være løgn, det kan være enten en bil som er bestilt inn "uten eier" tidligere av lokal forhandler, eller en som har gått fra kontrakten fordi han ikke orket å vente mer. Er nok noen av dem som hadde fått beskjed om levering juni/juli som fikk forskjøvet til oktober/november som ikke kunne vente så lenge.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA