Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

nv200 og varmepumpe?

Startet av Vollis47, tirsdag 05. september 2017, klokken 23:18

« forrige - neste »

Vollis47

Jeg lurer på hvorfor så mange som sies å være FrP medlemmer og tilhengere er så negative til elbiler og at elbiler per i dag har noen særfordeler. At du kan kjøpe elbil uten masse skatter og avgifter er vel helt i tråd med FrP's ønsker gjennom mange år. Ned med bilavgiftene. Så hvorfor ikke være glade for det?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

sylwester

Ja, de burde igrunn være for det på ubestemt tid.. Slik blir det snik-avgiftsreduksjon når alle bilene er elektriske ☺️
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gnilre

Tror de fra FrP som sitter i regjering og på Stortinget har andre holdninger til elbilavgifter og bilavgifter generelt. De synes det er bra med lavere avgifter på kjøretøy og er ikke så opptatt av at avgiftskuttene blir på el eller fossildrift. Jeg tviler sterkt på at FrP vil fronte økt avgift på elbil; det er noe Sp og til dels Arbeiderparti vil innføre.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

cra

De fleste som er negative (uavhengig av politisk tilhørighet/ståsted) virker å være det ar ren misunnelse. De evner ikke å se at avgiftsreduksjon/fritak for elbiler er et steg i riktig retning, siden steget tas "i feil ende" - altså at de selv ikke umiddelbart får noen fordel av det. Da er beatlingsviljen stor, og de mener andre burde få være med og betale også. Forstå det den som vil.  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Troald

Hvis man leser på sosiale media (f.eks Hegnar online) der grunnfjellet i FrP skriver så ser man et sterkt hat. Hat mot kvinner, hat mot innvandrere, hat mot eliten. De godtar ikke at vitenskapsfolk (les "eliten") mener det er en menneskeskapt klimakrise. Derfor er det naturlig å hate "elitens" biler - elbilene.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

arthur

Sitat fra: Gnilre på torsdag 13. juli 2017, klokken 09:10
Jeg tviler sterkt på at FrP vil fronte økt avgift på elbil; det er noe Sp og til dels Arbeiderparti vil innføre.

At SP er fremste forkjemper for økning i skatter og avgifter på el-bil har vel sin naturlige forklaring i velgermassen. Med andre ord er de ikke opptatt av miljøet, men å få flest mulig velgere.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Glan

Tror AP er en større trussel for elbilavgifter en FRP.
AP er for en ver avgift uansett hva det skulle være.

Trekkoppbil

#7
Hvis jeg forstår trådstarter rett, så påpekes det et sprik mellom partipolitikk og mange medlemmers holdninger.

På en måte er det naturlig: Det er fra sine egne man skal høre det.
På samme måten som at det på elbilforumet her er stor motstand mot hydrogenbiler på tross av at brensellcellebiler også er elektriske biler. Mens folk utefor elbilmiljøet ikke bryr seg stort om hydrogenbiler.

FRP er muligens det fremste partiet for samferdsel, bil og elbil. Da er det naturlig at man finner de sterkeste diskusjonene her.
Elbilpolitikken de siste åra er prega av klimaforliket hvor alle andre partier var invitert, vedtok å frede elbilfordelene inntill det var kommet 50 000 kjøretøy. Da man nådde grensa var det foreslått konkrete planer om gradvis innføring av moms på elbiler, inntill regjeringa skar gjennom og forlenga momsfritaket flere år. På forhånd hadde man lovet ut stortingsperioden, og man forlenga det til 2020. Momsfritaket i denne perioden kan framskynde elbiler til de store massene, mens klimaforliket i sin tid hjalp tidlige brukere.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

gauge

FRP folket blir knallpositive til elbil såfort de har klart å anskaffe seg en  ;D

Vollis47

Sitat fra: gauge på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:35
FRP folket blir knallpositive til elbil såfort de har klart å anskaffe seg en  ;D
Godt sagt gauge, jeg hører vel selv til den kategorien. Blei positiv etter at jeg fikk prøvd en, og har siden kjøpt 2 stk.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

PK snekker

Sitat fra: cra på torsdag 13. juli 2017, klokken 11:40
De fleste som er negative (uavhengig av politisk tilhørighet/ståsted) virker å være det ar ren misunnelse. De evner ikke å se at avgiftsreduksjon/fritak for elbiler er et steg i riktig retning, siden steget tas "i feil ende" - altså at de selv ikke umiddelbart får noen fordel av det. Da er beatlingsviljen stor, og de mener andre burde få være med og betale også. Forstå det den som vil.  ???

Dette tror jeg er en vanlig misforståelse, ordet du bruker er misunnelse, men ordet som jeg ville ha brukt er rettferdighet.

Jeg ser at det er ganske få som har en nogenlunde nøytral holding til elbiler på Internett forum, dette er nok fordi det bilforum og da blir man veldig opptatt av den typen bil man har på det forumet(naturlig nok)

Her på forumet er det en ganske nedlatende holding til de som ikke har elbil av forskjellige grunner. Det synes jeg dere bør holde dere for gode til.



Når det gjelder frp så er vel de imot avgifter. Tipper de hadde vært fornøyd om alle biler var fritatt avgifter og mva.

Dette hadde jo også vært rettferdig.  Man betaler jo masse avgifter på drivstoff og bommer m.m allerede.

God sommer uansett parti og bil  8)
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

jonas9

PK snekker, jeg ser at for mange er ikke en elbil tilstrekkelig.
Bare så det er sagt. Dette er jo et spørsmål om bruksområde, og økonomi. Er det godt nok for ditt formål.


2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

cra

Sitat fra: PK snekker på torsdag 27. juli 2017, klokken 14:37
Sitat fra: cra på torsdag 13. juli 2017, klokken 11:40
evner ikke å se at avgiftsreduksjon/fritak for elbiler er et steg i riktig retning, siden steget tas "i feil ende" - altså at de selv ikke umiddelbart får noen fordel av det.

ordet som jeg ville ha brukt er rettferdighet.

Når det gjelder frp så er vel de imot avgifter. Tipper de hadde vært fornøyd om alle biler var fritatt avgifter og mva.

Nettopp; "full rettferdighet" vil være at alle slipper å betale vegavgift, bom etc, siden alle er avhengige av vegene, også de som sitter pal i en stol 24/7. Men når det tas et steg i den retning (noen - i dette tilfellet elbilistene - blir de første til å få fritak for en kostnad som alle vil bli kvitt) er det ramaskrik, og da er det plutselig bedre at alle får betale. Hvis ikke dette er misunnelse vet ikke jeg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

DagfinnN

FRP tror jo ikke på klimaendring - akkurat som den drittsekken i USA som ikke forstår forskjellen mellom klima og vær.
Når man ikke tror på det, vil man selvsagt kjempe for økt bruk av fossilt drivstoff. Det har jo gjort Norge til verdens rikeste land. Ingen grunn til å endre på noe vel = populistisk konservativt.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA