Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Svart midtarmlen

Startet av tofu2017, tirsdag 05. september 2017, klokken 10:26

« forrige - neste »

tofu2017

Jeg kjøpte en nissan leaf 2011 modell hos forhandler i Trondheim den 28. juni. Jeg kjøpte bilen usett, men i og med at den var EU-godkjent hos NAF-verksted nå i sommer, og solgt fra forhandler, så tenkte jeg at dette går bra (ja da, det lukter blåøyd blondine lang vei).  Pappa hentet bilen for meg, og da han var kommet et godt stykke på veien oppdager han at vinduet på førersiden ikke går opp. Det er feil nummer 1. Jeg har også fått hint i ettertid om at det er mulig bilen er importert. Det fant jeg ingen plass verken i annonsen eller kontrakten fra selger.

Da jeg testkjørte den synes jeg at den brukte mye km på batteriet i forhold til km på skikkelig, men i og med at den er fra 2011 må man kanskje regne med at batteriet ikke er som det en gang var? Bilen virket greit å kjøre med. Mandag i forrige uke ble bilen satt på lading, og sto fram til tirsdag. Nå er bilen helt livløs. Jeg greier ikke å åpne bilen med den elektriske nøkkelen, ingen liv i startknappen eller noen ting.
Har fått hjelp til å finne ut at 12V-batteriet kun er 3 volt (jeg aner ikke egentlig hva dette betyr, for jeg har ikke så god greie verken på biler eller batterier).

Jeg vurderer å bare skaffe et nytt 12V batteri til den, siden bilen er såpass gammel, men så er jeg litt redd for å bruke penger på dette om det viser seg at det er noe annet som fører til at jeg ødelegger det nye også.

Håper noen her inne kan ha råd til meg om hvordan jeg kan gå fram med 12V-batteriet, og også gjerne hvordan jeg kan gå fram for å rette feil på det elektriske vinduet.

Hilsen Torill, og min første bil: Nissan Leaf 2011

Rav4_EV

Bra du har kjøpt av forhandler da, litt lettere med reklamasjoner. Synes du skal ringe forhandleren og fortelle at han du trenger et nytt 12 volts batteri. I tillegg trenger han å bytte bryterpanelet i førerdøra. Dette er ikke dyrt og er helt vanlig feil på Leaf. Regner med at verken batterifeil eller bryterpanel er tatt inn som forbehold i kontrakten.

Alle biler er importert til Norge så det er intet problem.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

nr1rayner

Siden det er 2011 må du nesten sjekke at den har fått oppdateringer fra Nissan. En av de var vel at den skulle lade 12v når du lader bilen.

3v er et kjent problem, som oppstår hos noen av oss. Her skal vel Nissan forhandler kjenne til dette i disse dager, et "tenningsrele" som henger seg opp og må byttes visstnok..

Vindusbryter er visst også et kjent problem på tidlige modeller..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

#3
Hei. Gratulerer med ny bil og synd at du allerede har problemer. Jeg er ganske sikker på at du kommer til å elske bilen din, men du må få forhandleren til å fikse problemene først.

Det som står som estimert gjenværende kilometer er i følge NEDC så flat vei, vindstille, puselabb på gassen i ECO og 35km/t så klarer du det helt sikkert. Estimatet oppdateres etterhvert som du kjører så jeg pleier å starte med 130km, når jeg har kommet halvveis hjem er den på 210km og oppoverbakken fra alna faller estimatet ned til 80km. På folkemunne er GOM/guessometeret kalt Komiske Ali siden den er som regel fullstendig på bærtur.  Rekkevidden er helt avhengig av turen og klima. Et sted mellom 7mil og 13mil er vanlig, men det estimatet har du kjørt over 2-3 mil med masse varsellamper om lavt batteri. I praksis pleier nye sjåfører å lade før siste streken forsvinner som i praksis betyr at de bruker 70% av batteriet hvis de lader batteriet fulllt og bare 55% hvis de kun lader til 80%.

Når du får 12V-batteriet til å fungere kan du se på de prikkene på høyre siden av gjenværende energi. Har du alle 12 barene betyr det at batteriet har 85% gjenværende kapasitet eller bedre. For hver som mangler etter den første er det 6,25% kapasitetstap. Det er det du har å gå på og ikke om km på Ali stemmer eller ikke.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

12V-batteriet forsyner lyset i bilen, radio, setevarmere og all elektronikk.
Høyspentbatteriet derimot gir kraft til framdrift og muligens oppvarming. Høyspentbatteriet gir også kraft til en DC/DC-omformer som igjen gir kraft til 12V-batteriet for å lade det.

12V-batteriet lades når bilen lades, og det kan også få kraft fra høyspentanlegget når man kjører.

12V-batteriet kan bli utlada av mange årsaker, så det får for låg spenning:
Batteriet varer noen få år og må byttes i blandt. Det kan gå tomt hvis man går fra bilen med lyset på eller hvis bilen står en måned uten å være i bruk. Og om vinteren kan det være vanskelige forhold.

Hvis 12V-batteriet er utlada og har for låg spenning, kan det skje mange spøkefulle ting med bilen. Lys fra glødelamper kan bli svakt, og elektronikken kan gå bananas da noe virker og andre ting ikke virker.
Er batteriet enda mer utlada, er det ingen ting som virker og bilen er helt død.
Man kan ikke starte bilen og man kan heller ikke lade den, siden elektronikken er strømløs.

Den kjappe løsningen da, er å bruke startkabler for å starte bilen, eller for å starte lading av bilen.

Det er ikke helt sundt for blybatteriet å bli tømt. Når det skjer så kan det være greit å lade det opp flere timer med en 12V-lader som du får kjøpt f.eks på Biltema. Jeg synes det er greit å ta en sånn oppladning et par ganger i løpet av vinteren.

Den mandagen bilen blei satt til lading, er det ikke sikkert at den lada i det hele tatt, dersom 12V-batteriet var tomt.  Dersom den hadde blåblink, lada den, hvis ikke lada den ikke.


nr1rayner

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 12. juli 2017, klokken 10:30
12V-batteriet lades når bilen lades....

Det er ikke helt sundt for blybatteriet å bli tømt. Når det skjer så kan det være greit å lade det opp flere timer med en 12V-lader som du får kjøpt f.eks på Biltema.

Ikke nødvendigvis! Som jeg skrev i min forrige kommentar var det ikke slik på de første modellene, da ladet IKKE 12v når bilen ble ladet. Men HVIS den har vært til forhandler har den mest sannsynlig fått oppdateringen slik at den nå gjør det.

Ja det er jammen sikkert at blybatteri tåler full utlading dårlig. 3v skjer ikke av seg selv. Selv om bilen har stått ubrukt i ganske mange mnd bør ikke det skje, noe har trekt mye strøm. Strømtrekk på avslått bil skal vel være på max 20mA eller deromkring om jeg husker rett, det blir vel sånn ca 0,5 Ah pr døgn, så den kan stå lenge..
Lys har jeg sjekket på min -13 "gen 2", regner med det er det samme på gen 1. Det er nesten komplett umulig å gå fra bilen med lys. Taklys osv slår seg av selv etter en stund. Skal man gå fra bilen med p-lys MÅ man åpne sjåførdør først, så slå om bryteren for så å lukke døra. Men idet man slår om bryteren begynner det å dinge, så med mindre man er døv får man med seg det varselet..

Batterilader bør man ikke putte på hva som helst. Billige "dumme" ladere kan fort koke batteriet og gjøre vondt verre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ole Irgens

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:08
Bra du har kjøpt av forhandler da, litt lettere med reklamasjoner. Synes du skal ringe forhandleren og fortelle at han du trenger et nytt 12 volts batteri. I tillegg trenger han å bytte bryterpanelet i førerdøra. Dette er ikke dyrt og er helt vanlig feil på Leaf. Regner med at verken batterifeil eller bryterpanel er tatt inn som forbehold i kontrakten.

Alle biler er importert til Norge så det er intet problem.

Enig i at hun bør ta dette med forhandler. Ellers synes jeg du er for lettvint når du avfeier import-problematikken. En parallell-importert bil kan ha tvilsomt opphav (gjenoppbygde vrakbiler fra USA) eller være modeller som ikke er beregnet for Norge  med for svakt varmeapparat. Det har definitivt en verdi at en Leaf er importert til Norge gjennom merkeforhandler, da vet man hva man får og er også sikret garanti og oppfølging.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

tofu2017

Takk for mange gode svar. Jeg har nok ubevisst feilinformert litt, for det er ikke en Nissan forhandler jeg har kjøpt den hos, men en bruktbilforhandler som sier at de selv ikke har undersøkt bilen engang (dette fikk jeg vite etter jeg hadde signert kontrakten). Serviceheftet er helt blankt..  :-\

Basert på de svarene jeg fikk, og det vi selv fant ut, så valgte jeg å kjøpe et nytt 12v batteri for å se om det ble liv i bilen. Det ble det, og da greide vi også å starte bilen igjen.  :)  Kjørte en tur, og foreløpig ser det bra ut.

Men en ting jeg nå stusser på er at når vi setter bilen i eco, så skal det utrolig mye til for at den skal komme ned på grønn på de prikkene, regenerering.. Den var kanskje ned på en prikk, max to i en bitteliten stund. Er dette også noe som kan bli dårligere over tid?

leafnor

Normalt det med prikkene. Blir litt sløvere med alder, men har mest å si hvor kaldt batteriet er og hvor mye det er ladet. Rett fra fulladet så er det "null", for da er det ikke plass til med energi å lagre på.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

sylwester

Sitat fra: tofu2017 på onsdag 12. juli 2017, klokken 23:15
Men en ting jeg nå stusser på er at når vi setter bilen i eco, så skal det utrolig mye til for at den skal komme ned på grønn på de prikkene, regenerering.. Den var kanskje ned på en prikk, max to i en bitteliten stund. Er dette også noe som kan bli dårligere over tid?

Min erfaring er at det som skjer når du slipper gassen er at det kommer opptil 3 prikker. Uten ECO får du maks 2 prikker.
I praksis så er det begrenset på flata, men jeg har en nedoverbakke på 800m på vei til jobb der jeg skifter til ECO fro at ikke bilen skal gå fortere enn satt CC. Da lyser alle 3 prikkene hele veien ned med 55km på CC. Lett fot på bremsen så får du høyeste regenerering.

Husk at det ikke er viktig å regenerere. Det er bremsen du ikke skal bruke unødig. (når du trykker såpass at bremsene faktisk er i bruk)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ole Irgens

Sitat fra: tofu2017 på onsdag 12. juli 2017, klokken 23:15
Takk for mange gode svar. Jeg har nok ubevisst feilinformert litt, for det er ikke en Nissan forhandler jeg har kjøpt den hos, men en bruktbilforhandler som sier at de selv ikke har undersøkt bilen engang (dette fikk jeg vite etter jeg hadde signert kontrakten). Serviceheftet er helt blankt..  :-\


Dumt at du har kjøpt bil hos en useriøs forhandler, men håper likevel du får glede av Leafen din. Du har jo kjøpt en førstegenerasjons Leaf, så du må regne med kort rekkevidde og et batteri som begynner å bli slitt. Men så lenge du kjører kort og lader ofte går det nok bra!

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

leafnor

Tips til TS: Blankt servicehefte kan bety den aldri har fått oppdatert software og har en risiko for å kortslutte saker og ting om den forvarmes uten ladekabel koblet til. Så, til Torill, la vær å forvarme fra batteriet.

Ellers, bilen er sikkert like god som gjennomsnittet Leaf fordi om serviceheftet er blankt. Kan nevne at Leaf på min arbeidsplass har vært på service, og fikk bl.a rettet opp rattet for en ekstra penge. Guess what? Nå er rattet skjevt! Så blankt servicehefte kan være et fint garantibevis på at ingen har tuklet med den og i tillegg tatt betalt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rav4_EV

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. juli 2017, klokken 23:03
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:08
Bra du har kjøpt av forhandler da, litt lettere med reklamasjoner. Synes du skal ringe forhandleren og fortelle at han du trenger et nytt 12 volts batteri. I tillegg trenger han å bytte bryterpanelet i førerdøra. Dette er ikke dyrt og er helt vanlig feil på Leaf. Regner med at verken batterifeil eller bryterpanel er tatt inn som forbehold i kontrakten.

Alle biler er importert til Norge så det er intet problem.



Enig i at hun bør ta dette med forhandler. Ellers synes jeg du er for lettvint når du avfeier import-problematikken. En parallell-importert bil kan ha tvilsomt opphav (gjenoppbygde vrakbiler fra USA) eller være modeller som ikke er beregnet for Norge  med for svakt varmeapparat. Det har definitivt en verdi at en Leaf er importert til Norge gjennom merkeforhandler, da vet man hva man får og er også sikret garanti og oppfølging.

mvh

Ole Irgens

Gjenoppbygde vrakbiler kan du også få med "norske" biler. Aldri hørt om noen modeller som har svakt varmeapparat. Tull og tøys ;)

Til trådstarter: Ingen grunn til å være bekymret med hensyn til forhandler. Du har 5 års reklamasjonrett på kjøpet uansett.  At forhandler ikke har sjekket bilen godt nok før utlevering er ikke ditt problem. Derimot må du la forhandler få mulighet til å rette feilene ellers vil du ikke ha grunnlag for heving av kjøp dersom man havner der.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tofu2017

Takk for svar.  :D

Jeg lurer på enda en ting: En 2013 leaf jeg har prøvd tidligere hadde sånn at man kunne velge på displayet å vise hvor mange prosent batteriet har igjen. Min bil viser kun km igjen, og siden dette er en urealistisk måling så er det vanskelig for meg å se hvor mye bilen f.eks trekker igjennom tunellen under fjorden. Vil bilen kunne vise prosent om den er oppdatert til nyere software?

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA