Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av 12v batteriet fra bilen

Startet av Olemann, mandag 04. september 2017, klokken 21:11

« forrige - neste »

Chivas

Hmmm....fyker også til Danmark med e-golfen om en ukes tid og har ingen adaptere av noe slag, men planen er å bruke hurtigladere. No stress - eller? Skal til Helsingør forøvrig.

Nasatech

Sitat fra: Chivas på fredag 14. juli 2017, klokken 13:42
Hmmm....fyker også til Danmark med e-golfen om en ukes tid og har ingen adaptere av noe slag, men planen er å bruke hurtigladere. No stress - eller? Skal til Helsingør forøvrig.

Bør gå greit med hurtigladere. Har, som jeg nevnte høyere opp i tråden, også ladet der mange ganger med schuko på min Tesla. Men vet ikke om Golf er mer var på jordfeil? For det vil bli feil på jord (man får ikke jording).

e-curious

Elmo

Sitat fra: Chivas på fredag 14. juli 2017, klokken 13:42
Hmmm....fyker også til Danmark med e-golfen om en ukes tid og har ingen adaptere av noe slag, men planen er å bruke hurtigladere. No stress - eller?

Clever er vel størst tror jeg, men for å lade hos dem så MÅ du ha RFID-kort - så det bør du skaffe deg ASAP. Merkelig nok enklest å bestille fra Sverige https://clever.nu/clever-fri-laddkort/

Andre er E.ON som du kan lade hos vha EasyPark APP (samme som man betaler parkering med i Norge). Må bare komme på å velge land, så er det rett frem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olemann

Takker for mange oppklarende svar.  Da blir det dansk-tysk Schuko overgang, kjøper i Danmark.

Men, hotellet har en rød CEE kontakt, ser for meg ut som 16A trefase, kan jeg få overgang fra denne til blå CEE kontakt?  Lader bare en fase på min Ampera_e og jeg har blå CEE kontakt med kun 3 pinner...

Orbit

Har ladekabelen din kun CEE i enden, eller er det en Schuko med overgang til CEE? Dersom det første, er det litt mindre kurant overgang å finne ferdig overgang i én del (men tipper at noen av utstyrleverandørene som frekventerer her på forumet kan bygge noe slikt for deg).

Biltema har en del kurante overganger som varenummer 44389 og 44572 som til sammen vel vil gi deg den overgangen du ønsker? (Edit: Rettet varnummer til 44572)

350090 er også "kjekt å ha", da den gir mulighet for at tre elbiler med vanlig hjemmelader kan dele et 400V-stikk (med 16A hver).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Olemann

Takker, det siste du linket til med 3 uttak antar jeg kan brukes ettersom det plugges INN i en rød 5 pins CEE med 3 fase og UT med en fase med Schuko.  De 2 andre må man jo selv lage noe av, det tar jeg ikke sjansen på...

Finnes noe som er som den siste du linket til, men med kun ett enfas uttak? 

Sitat fra: Orbit på lørdag 15. juli 2017, klokken 15:17
Har ladekabelen din kun CEE i enden, eller er det en Schuko med overgang til CEE? Dersom det første, er det litt mindre kurant overgang å finne ferdig overgang i én del (men tipper at noen av utstyrleverandørene som frekventerer her på forumet kan bygge noe slikt for deg).

Biltema har en del kurante overganger som varenummer 44389 og 44517 som til sammen vel vil gi deg den overgangen du ønsker?

350090 er også "kjekt å ha", da den gir mulighet for at tre elbiler med vanlig hjemmelader kan dele et 400V-stikk (med 16A hver).

Orbit

Sitat fra: Olemann på lørdag 15. juli 2017, klokken 17:33
De 2 andre må man jo selv lage noe av, det tar jeg ikke sjansen på...

Du plugger den ene i den andre (Schuko mot Schuko), så er du vel i mål? (etter at jeg rettet ene varenummeret ovenfor  :angel: ) Ikke optimalt med to overganger etter hverandre, men heller ingen katastrofe til sporadisk bruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Olemann

Ikke helt med nå, som bildet mitt av veggen viser må jeg jo ha en hann rød 5 pins CEE i ene enden, i den andre enden må jeg ha enfase, enten hun Schuko eller hun blå 3 pins CEE....som jeg kan plugge inn min ladekladd (som har både han Shuko og han 3 pins blå CEE)

Sitat fra: Orbit på lørdag 15. juli 2017, klokken 17:48
Sitat fra: Olemann på lørdag 15. juli 2017, klokken 17:33
De 2 andre må man jo selv lage noe av, det tar jeg ikke sjansen på...

Du plugger den ene i den andre (Schuko mot Schuko), så er du vel i mål? (etter at jeg rettet ene varenummeret ovenfor  :angel: ) Ikke optimalt med to overganger etter hverandre, men heller ingen katastrofe til sporadisk bruk.

Orbit

Siden kabelen din har både blå CEE + Schuko, trenger du da kun varenummer 44389 som tidligere nevnt. På baksiden (som du ikke ser på bildet under) er det en blå Schuko (hunn) med lokk.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moderator 2

Til de av dere som har savnet muligheten til å hurtiglade på E.ON er det nå mulig med Easypark appen. Skift land til danmark, og du skal kunne starte hurtigladeren :-)

https://www.eon.dk/en_US/privat/strom-til-din-elbil/easypark.html

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Nasatech

Kirkebø (jkirkebo) har helt sikkert noe du kan bruke. Han er her på forumet.

Du skal ikke til Kokkedal? Ladet det med Tesla og "rød overgang" i oktober. Kjempebra!

Olemann

Ja, den har jeg sett og skal skaffe meg, det som forvirret meg var dine linker til de 2 veggboksene, jeg trenger såvidt jeg skjønner ingen av dem, bare den ene overgangen fra rød CEE (inn i veggen) og inn i Schuko pluggen på kladden min.

Sitat fra: Orbit på lørdag 15. juli 2017, klokken 19:37
Siden kabelen din har både blå CEE + Schuko, trenger du da kun varenummer 44389 som tidligere nevnt. På baksiden (som du ikke ser på bildet under) er det en blå Schuko (hunn) med lokk.

Orbit

Jeg fikk ikke til å lenke direkte til alle artikkelnumre hos Biltema. Derfor går lenken til en samleside (med en litt forvirrende veggkontakt som startbilde). Rull litt ned på de to sidene til du kommer til artikkelnumrene jeg satte opp, så blir det nok klarere hva jeg mente.

44572 var i tilfelle du kun hadde CEE på ladekabelen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Olemann

Takk for svar, skal skaffe meg den ene overgangen linket i forrige post. 

Sitat fra: Orbit på søndag 16. juli 2017, klokken 07:35
Jeg fikk ikke til å lenke direkte til alle artikkelnumre hos Biltema. Derfor går lenken til en samleside (med en litt forvirrende veggkontakt som startbilde). Rull litt ned på de to sidene til du kommer til artikkelnumrene jeg satte opp, så blir det nok klarere hva jeg mente.

44572 var i tilfelle du kun hadde CEE på ladekabelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA