Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pussige måleenheter:

Startet av elektrolux, søndag 16. september 2007, klokken 23:26

« forrige - neste »

elektrolux

Har utviklet serviceskjema som kan være interresant for enkelte.

Kan f.eks printes ut og legges ved når bilen skal inn til service. Dermed blir det enkelt for verkstedet å vite hva som bør gjøres.

Også meget greit å legge ved bilen i forbindelse med eierskifte.  

Det er selvfølgelig opp til enhver hvor detaljert en ønsker å være.

Se vedlegg: Oppdaterte skjema lagt inn 18 nov.-09
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Silkefot

Lurer på hva Enviro sier når jeg ber dem fylle ut den der  ;D
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

elektrolux

Kan være interresant å høre ja. Har inntrykk av at Sigmund har sterke meninger om meg. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

#3
Kjempebra!
Men du mangler høyhastighetsvalget på kjølevifte motor.
Sikringen til denne har en lei tendens til å ryke da normal forbruket ligger på 16-17A, og sikringen er på 20A.

På Saxo ligger denne veldig utilgjengelig til ca 15 cm høyere enn sikringspanelet inne i bilen.
På P106 er den festet på siden av sikringsholderen som en løs/egen sikring.

Eneste måten å teste den på er enten ved å bruke diagnoseinstrument eller ta ut kontakten til vifta og koble til en løs tilsvarende kontakt med direkte kobling til batteri. Kontakten har fire ledninger. En felles minus. Den neste ledningen er for høyhastighet, nr 2 er ikke i bruk, og den siste lengst bort fra minus kontakten er lav hastighetsvalget.

Dersom sikringen går, kan det ha to årsaker:

Vifta brukes for lite og har ekstra motstand. Ta den ut og kjør den i benk 15-20 minutter.

Gummiforingen som skal lede luften inn til motoren har falt av helt eller delvis. Da kjører motoren uten motstand, og bruker maks strømtrekk. Dette skjer ofte ifm med bytte av batterier.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Er ikke det slik at en ubelastet motor trekker mindre strøm enn en med belastning?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Ken på fredag 11. september 2009, klokken 12:00
Er ikke det slik at en ubelastet motor trekker mindre strøm enn en med belastning?

Det stemmer nok, men dette er en sentrifugal vifte/pumpe, og den arbeider minst når luften sirkulerer rundt og rundt inne i huset uten å bli blåst noe sted. Når du åpner opp på leveringssiden vil vifta jobbe maks og skyve mye luft ut gjennom dysa. Da trekker den også max.
Gummiforingen som leder luften inn i motoren virker faktisk som en begrenser og gjør at strømtrekket faller noe.
Trykket i pumpehuset er omtrent likt uansett "arbeid", og er bare avhengig av hvor fort vifta går (les: hvilken spenning den får).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#6
Sitat fra: Boogie på torsdag 10. september 2009, klokken 07:46
Kjempebra!
Men du mangler høyhastighetsvalget på kjølevifte motor.

Fikset nå, og også lagt ved oppdatert skjema for Partner / Berlingo. Vennligst gi tilbakemelding om alt er OK på dette.

Fant også en enklere måte å sjekke full hastighet på: Nemlig ved å dra ut tempsensorkontakten framme på motoren. Da høres godt at viften tar av.

Har også startet utviklingen av et lignende skjema for Think. Dette er bassert på de andre skjemaene, og trenger nok en del justering før vi er i mål.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Gleder meg Robort. Kan gjerne komme med noen foreslag.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. september 2009, klokken 08:34
Fant også en enklere måte å sjekke full hastighet på: Nemlig ved å dra ut tempsensorkontakten framme på motoren. Da høres godt at viften tar av.

Det var lurt. Skal prøve det neste gang.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA