Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips og råd ved kjøp av brukt elbil

Startet av Odd G., mandag 04. september 2017, klokken 15:56

« forrige - neste »

Odd G.

Var innom Brokelandsheia på vei til Stavanger igår den 10.7. Det var konstant 4 til 5 biler i kø midt på dagen. Flere  hadde panikk fordi de skulle rekke danskebåten i Kristiansand eller andre tidsavtaler.

Med 2 ladere ute av drift og flere ladere som bare leverte ca 20/25A eller ca 110km pr time. For å nå neste lader i Lyngdal måtte jeg lade i nesten 2 timer.

Når ladere er ute av drift og svak kapasitet på ladingen, blir kjøreturen lang i ferietiden. Dette er vel bare en uskyldig forsmak på hva som skjer når salget av Modell 3 tar av.
Odd G.

Tesla S 75D 2018
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

MeTesla

Skal samme vei imorgen. Kanskje Porsgrunn er et bedre valg for meg. Har noen dårlige erfaringer derfra?

spirrevipp

Hvis det er krøll på både Brokelandsheia og i Lyngdal så er jo superlading på Sørlandet i praksis nede for telling...  :-1-:

Har ikke vært innom Porsgrunn i det siste dessverre, jeg ville absolutt svingt innom og ladet litt der om mulig - om ikke annet enn for å lette trykket på Brokelandsheia.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

d58palset

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 11. juli 2017, klokken 09:35
Var innom Bronkeland på vei til Stavanger igår den 10.7. Det var konstant 4 til 5 biler i kø midt på dagen. Flere  hadde panikk fordi de skulle rekke danskebåten i Kristiansand eller andre tidsavtaler.

Med 2 ladere ute av drift og flere ladere som bare leverte ca 20/25A eller ca 110km pr time. For å nå neste lader i Lyngdal måtte jeg lade i nesten 2 timer.

Når ladere er ute av drift og svak kapasitet på ladingen, blir kjøreturen lang i ferietiden. Dette er vel bare en uskyldig forsmak på hva som skjer når salget av Modell 3 tar av.

Ringte du til support?

Øyvind.h

Husk CHAdeMO adapter, lad helt opp før avreise og velg bil med batteri som passer til turene man kjører.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MeTesla

Jeg ringte Tesla nå om dette. 3 nede i Lyngdal og 1 På Brokelandsheia. De vet ikke når de får fikset problemene og har ingen dato. Ser i bilen at nå er det fullt begge stedene.

d58palset

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. juli 2017, klokken 11:56
Husk CHAdeMO adapter, lad helt opp før avreise og velg bil med batteri som passer til turene man kjører.

Jeg skal kjøre et par tusen km på kryss og tvers mellom øst, sør og vestlandet. Finnes ingen elbil som klarer det uten lading. Har Chademo, men bruker det bare når jeg må. Kan se ut til at det blir tilfellet nå.....

Odd G.

Jeg har ikke sett varsel på min GPS at SC i Lyngdal eller Brokelandsheia har ladere ute av funksjon. Det oppstår problemer når det heller ikke er varsel/plakat på de av laderne som er ute av drift.

Har varslet Tesla support, men de retter sikkert ikke SC ladere i fellesferien når de ikke fikset de før ferien.

Men vi kan selvsagt gjøre som Øyvind S. Kjøpe Chademo adapter til 5.000kr og betale 100 kr å lade. Alternativet skal visstnok være å holde seg hjemme....eller kjøpe EL bil som ikke trenger å lades.
Odd G.

Tesla S 75D 2018
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

spirrevipp

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 11. juli 2017, klokken 16:40
Kjøpe Chademo adapter til 5.000kr og betale 100 kr å lade.

Skjønner at det var ironisk ment, men skulle du krype til korset og kjøpe Chademo adapter så vær obs på at TOCN har en medlemsdeal på det nå, var det 35%?  :P  :-X
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

cra

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 11. juli 2017, klokken 16:40
Det oppstår problemer når det heller ikke er varsel/plakat på de av laderne som er ute av drift.

Er det ikke slik at det ikke lyser i de som ikke er i drift da? (Men det hadde selvsagt ikke skada med enda bedre informasjon når noe ikke fungerer.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

alda

Sitat fra: MeTesla på tirsdag 11. juli 2017, klokken 09:58
Skal samme vei imorgen. Kanskje Porsgrunn er et bedre valg for meg. Har noen dårlige erfaringer derfra?
Var 2-5 bilar i kö både sist fredag kväll, och söndag eftermiddag. Har aldrig upplevt kö där tidigare.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

N00b

Vi kan glede oss til model 3 kommer, kø sier du?  Smør matpakke

JorgenM

Varierer nok veldig. 6-7 biler i kø på Porsgrunn søndags kveld. Hadde heldigvis nok for å komme oss til Brokelandsheia, der var det 5-6 ledige plasser :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på onsdag 12. juli 2017, klokken 18:20
Varierer nok veldig. 6-7 biler i kø på Porsgrunn søndags kveld. Hadde heldigvis nok for å komme oss til Brokelandsheia, der var det 5-6 ledige plasser :)

Varierer veldig mhp. tid på døgnet ja. Jeg har f.eks ladet noen ganger på Nebbenes i det siste, og det har aldri vært mer enn 3 andre biler der samtidig. En gang var jeg helt alene, en annen gang var det en annen der. Ligger man unna utfartstidspunktene (fredag/søndag kveld) samt i ettermiddagsrushet på hverdagene er det som regel ganske glissent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

aness

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juli 2017, klokken 19:55
Sitat fra: JorgenM på onsdag 12. juli 2017, klokken 18:20
Varierer nok veldig. 6-7 biler i kø på Porsgrunn søndags kveld. Hadde heldigvis nok for å komme oss til Brokelandsheia, der var det 5-6 ledige plasser :)

Varierer veldig mhp. tid på døgnet ja. Jeg har f.eks ladet noen ganger på Nebbenes i det siste, og det har aldri vært mer enn 3 andre biler der samtidig. En gang var jeg helt alene, en annen gang var det en annen der. Ligger man unna utfartstidspunktene (fredag/søndag kveld) samt i ettermiddagsrushet på hverdagene er det som regel ganske glissent.

Dette også er min erfaring, og det trenger ikke være snakk om store endringer i tidspunkt heller.
Jeg har f.eks ankommet Solli som eneste bil, og dratt videre 30-40 min senere fra full stasjon.

Alt i alt har jeg nok brukt mer tid på å velge hvilken av de ledige stolpene jeg skal bruke enn å vente på at noen skal bli ledige.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA