Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering september - oktober 2017

Startet av nybmw, mandag 04. september 2017, klokken 14:14

« forrige - neste »

DieselVegard

Sitat fra: Toalmar på mandag 17. juli 2017, klokken 13:10
Jeg har også lest det, men jeg lurer på om jeg har lest at noen har lest det.  Det ble noe rart, men dere skjønner vel. Jeg vet Mercedes har funksjonen som det her refereres til, men usikker på til hvilken modell. Jeg tror også BMW har funksjonen, men det kan være farlig å tro alle modellene til BMW har det da, for det har de nok ikke


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette skjer ikke bare når det regner, det skjer hver eneste gang du starter bilen, og ikke bare i3. Alle nyere BMW-modeller har denne funksjonen.
De første par-tre gangene du slipper gasspedalen helt og bilen regenererer maks, vil du kunne høre at bremsene legger seg litt innpå for å pusse bort rust/skitt/støv. Vår bil har nå gått 83000km og jeg har fremdeles ikke skiftet skiver/klosser.

Det som forebygger slik rust er å parkere bilen med "varme bremser". Å ha en utforbakke FRA huset sitt hjelper lite, men å ha det på vei hjem igjen, det er praktisk i en slik sammenheng  ;)
18 i3s 18000km
14 i3 118400km,
99 Z3 Coupé
65 1800

PionerThink

Har en nedoverbakke noen hundre meter fra bolig, så tror jeg får begynne å bremse på veg hjem også da ;D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Walker

Alle elektriske biler burde ha en manuell hjelpefunksjon for enkelt og praktisk ha muligheten til å "varme bremsene" - slik at en kunne ha tørre og nyslipte bremseskiver hver gang en rullet inn i garasjen.

rth

Mulig det er besvart før. Håndbrekket. Virker det kun på bakhjulene eller på alle 4? Pleier å bruke brekket for å holde skivene bak rene. I dag hadde jeg foten lett på bremsen og så vippa jeg opp brekk før en rundkjøring, og da kjente jeg pedalen gikk inn. Får dermed misstanke om at det virker på alle hjul.  Og i så fall er jo hele prosedyra bare tull. Da kan en jo heller bruke bremsepedalen.

Bakgrunn for brekk er jo at skivene bak ruster mye mer enn de foran.

Toalmar

Da ser det ut til at Continental har funnet opp en løsning for å få mindre rust på bremsene
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

moonbuggy

Sitat fra: Toalmar på torsdag 17. august 2017, klokken 11:00
Da ser det ut til at Continental har funnet opp en løsning for å få mindre rust på bremsene
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150


Sent from my iPhone using Tapatalk
Greit nok, men kanskje litt dyrt og komplisert ?
Så hvorfor ikke enkelt og bare bytte skivene med rustfrie ?
Da blir vel både skivene og bremsene på i3 bortimot evigvarende så lite som de brukes...

Toalmar

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 17. august 2017, klokken 17:47
Sitat fra: Toalmar på torsdag 17. august 2017, klokken 11:00
Da ser det ut til at Continental har funnet opp en løsning for å få mindre rust på bremsene
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150
Greit nok, men kanskje litt dyrt og komplisert ?
Så hvorfor ikke enkelt og bare bytte skivene med rustfrie ?
Da blir vel både skivene og bremsene på i3 bortimot evigvarende så lite som de brukes...
Tror nok ikke rustfritt stål er alternativ for bremseskiver da de antagelig ikke blir sterke nok.
Hvis jeg ikke tar feil er rustfritt uegnet som materiale for bremseskiver
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

elektrolux

BMW har brukt rustfrie skiver på MC siden minst siden 60 tallet.

Også på MC med tillatt totalvekt på langt over 1/2T

Fungerer perfekt, og bytte til støpejernskiver gav ingen ytterligere forbedring på min K1
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Beckern

Som elektrolux skriver, rustfritt er veldig vanlig på MC.

Walker

#39

Rust på skivene er antagelig et større (og dyrere) problem i Norge enn i de fleste andre land. Svenskene tolererer for eksempel dobbelt så mye rust på flatene sammenlignet med Norge. Det blir dessuten sagt at norske merkeverksteder er svært ivrige etter å underkjenne skivene når noen tar EU kontroll hos dem. Egne erfaringer kan samsvare med dette. (Erfaringen gjelder for ordens skyld ikke BMW.)

http://www.side3.no/motor/prver-bilverkstedet-a-lure-meg/3422815346.html
http://www.bilkontroll.no/bremsesystem

Ingeniøren

#40
Sitat fra: Walker på torsdag 24. august 2017, klokken 15:45

Rust på skivene er antagelig et større (og dyrere) problem i Norge enn i de fleste andre land. Svenskene tolererer for eksempel dobbelt så mye rust på flatene sammenlignet med Norge. Det blir dessuten sagt at norske merkeverksteder er svært ivrige etter å underkjenne skivene når noen tar EU kontroll hos dem. Egne erfaringer kan samsvare med dette. (Erfaringen gjelder for ordens skyld ikke BMW.)

http://www.side3.no/motor/prver-bilverkstedet-a-lure-meg/3422815346.html
http://www.bilkontroll.no/bremsesystem

Enig, det som betyr noe for skivene er at de er greit plane og holder minimum tykkelse. Det kosmeteiske har mindre betydning - men de prøver seg alltid... Dog skal de vel gi bekjed før slik byttes. Da kan man nekte å få det sjekket et annet sted. Problemer er om de har rett så blir det dyrere om bilen må inn i gjen og ikke tas der og da.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA