Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Medfølgende type2-kabel på 20A? Ikke 32A?

Startet av Troald, mandag 04. september 2017, klokken 10:33

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:15
Har jeg sagt det?

Nei, du sa (skrev) ikke det. Men du antydet det.


Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:15
Svaret finnes mer eller mindre i neste setning i posten du siterer...

La oss helst si "mindre". Uttrykket "et visst antall biler" oppfattes som "Ok, det er kanskje ikke helt ubetydelig, men altså ikke ett så veldig stort antall". Selvfølgelig er alt relativt, men det du stilte det opp mot (ut i fra konteksten det var skrevet i) var etterspørselen i Norge. Stilt opp mot antallet biler solgt totalt - eller i det minste totalt for GM, så er det helt rett, men i det perspektivet er heller ikke etterspørselen i Norge "betydelig". I antall er etterspørselen i andre markeder betydelig større enn i det norske. Det vi imponerer med er antallet relativt til befolkningen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Oddaa

Sitat fra: Tellus på søndag 13. august 2017, klokken 18:18
Dette var bare spekulasjoner fra Electrec. Sener gikk GM ut og avkreftet at nedstengningen hadde noe med lite salg av Bolt/Ampera å gjøre. Tvert i mot ble nedstengningen gjort for å øke kapasiteten til Bolt på bekostning av den andre bilen som produseres i samme fabrikk.

Og Electrec tar også feil når de sier at lagrene av Bolt vokser?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Oddaa

Sitat fra: Amoss på søndag 13. august 2017, klokken 17:03
Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:15
Har jeg sagt det?

Nei, du sa (skrev) ikke det. Men du antydet det.


Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:15
Svaret finnes mer eller mindre i neste setning i posten du siterer...

La oss helst si "mindre". Uttrykket "et visst antall biler" oppfattes som "Ok, det er kanskje ikke helt ubetydelig, men altså ikke ett så veldig stort antall". Selvfølgelig er alt relativt, men det du stilte det opp mot (ut i fra konteksten det var skrevet i) var etterspørselen i Norge. Stilt opp mot antallet biler solgt totalt - eller i det minste totalt for GM, så er det helt rett, men i det perspektivet er heller ikke etterspørselen i Norge "betydelig". I antall er etterspørselen i andre markeder betydelig større enn i det norske. Det vi imponerer med er antallet relativt til befolkningen.
Beklager at jeg ikke har uttrykt meg presist nok...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Tellus

Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 15:41
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 13. august 2017, klokken 15:18

I første kvartal ble det levert ca 3000 Bolt i USA og salg var åpnet i ti stater. Per nå ventes at salg er åpnet i alle USA's stater. På forhånd er det antatt en årsproduksjon på 22.000 av folk som har greie på det og økende etter som markedet ber om det. Jeg tipper at GM bare langsomt kan øke produksjonen da de bare har en leverandør av batterier og drivlinjer (LG i Sør-Korea) og at de foreløpig taper penger for hver bil de produserer, men lager dem allikevel pga krav i California for eksempel og fordi de ser bilen som en langsiktig investering i teknologi og omdømme.

Interessen for Bolt har vært svært stor over hele verden og den har fått god omtale i tester. Med sin gode rekkevidde, størrelse, utstyrsnivå og pris etc bør Bolt framstå som en svært godt kjøp i det amerikanske markedet.

En tilsvarende fossilbil (som e-Golf, Leaf) koster ca 18.000 $. Batterier må fortsatt bli en del billigere før elbilens gjennombrudd i USA! Strømpriser (lave) og brenselspriser (ultralave) spiller også en stor rolle i USA.

Det står litt om utfordringene i USA her:
https://electrek.co/2017/07/18/gm-chevy-bolt-ev-inventory-factory-shutdown/




Sent from my iPhone using Tapatalk

"The automaker says that the Orion shutdown is  "due solely to softening sales of the Sonic", which is also produced at the factory"

doldis1

 Begynner tråden å dra seg i retning av OT ..?  :D Uansett sakset denne fra kommentarfeltet til electrek, tror
den viser litt av VAG's utfordring med Tesla-dødaren ID også  ;D

SitatElon is anti-selling the model 3 - unsuccessfully

GM is anti-selling the Bolt - successfully!
Well done GM, you are better at Tesla at one thing anyway :-)

bno

GM får ZEV credit slik at sluttsummen er positiv:

"That's why you shouldn't ask why GM appears to be losing $10,000 a car on the Bolt," explained Musk. "No, they're not. They are making it up on CARB credits. But they get the full retail value of the CARB credit, whereas we get the wholesale value when we're lucky."
Kilde interessant lesing også mhp. leveranser WW
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ceo-elon-musk-takes-direct-shot-chevy-bolt-matt-pressman
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Knut Røe

Hvordan dette er relevant og spesielt for GM og vag skjønner jeg ikke helt. Alle bilprodusenter i us "lever" av dette, også Tesla.
Til dels vesentlige pengesummer går til både produsent og kunde ut fra dette statlige programmet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA