Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Medfølgende type2-kabel på 20A? Ikke 32A?

Startet av Troald, mandag 04. september 2017, klokken 10:33

« forrige - neste »

Troald

I følge en liten notis på bilnorge.no så kommer ID om 3 år med rekkevidde 600 km til en pris av 30.000 euro. Ikke verst, men det er så lenge til....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Knut Røe

Hvis dette stemmer skal jeg gi vag en ny sjanse. Per nå har de bare ombygde fossile biler med kort rekkevidde, og bevisst svindling av 11+ millioner kunder hjelper heller ikke på.

Vollis47

Det er heller ikke mye imponerende å komme med en ny elbil om tre år. Lurer på hvor mange nye fossilbiler de presenterer i en treårs periode. Storsatsing på elbil vil jeg ikke kalle dette?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

nr1rayner

#3
@tigern
Du sikter vel til dieselgate..
Mener å ha lest at de ble dømt til et beløp, som skulle brukes til å "veie opp for" ugjerningen som ble gjort, altså utvikling av elbil i all hovedsak.

Jeg holder meg fint unna VAG, men det er utrolig spennende å se hva de kommer med  :+1:
Så hjelper det jo ikke så mye hva vi 2 mener om VAG heller, de selger jo i bøtter og spann. Alt fremtidsrettet fra den kanten er hjertelig velkomment  :D

@Vollis
Det tar lang tid å utvikle bil fra scratch. VAG har nok såvidt begynt.
Selv Nissan, som skal være markedsledende har servert i bunn og grunn den samme Leafen i 7 år...
Har du lest litt i media om VAGs planer er det mye som vil komme.
Fossiler som blir lansert nå har de nok begynt med for mange år siden.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Knut Røe

Jeg er enig med hva du sier, men samtidig føles det godt å gi pengene mine til noen som spiller med åpne kort, ærlig og redelig. Og ikke noen som systematisk og bevisst har lurt over 11 millioner kunder. Kundene er for tilgivende på dette syns jeg, hadde mange nok boikottet ville man sett store forandringer. De trenger hver eneste kunde de kan få, inntektene er synkende, men dette gjelder for flere enn VAG, Toyota sliter også med fallende omsetning og resultat.

AmocoCadiz

Sitat fra: Troald på mandag 10. juli 2017, klokken 14:39
I følge en liten notis på bilnorge.no så kommer ID om 3 år med rekkevidde 600 km til en pris av 30.000 euro. Ikke verst, men det er så lenge til....
3 år kan bli uendelig lenge hvis det politisk blir innført avgifter /og mva på elbil i Norge som skal kompensere statens tap av avgifter samtidig som dieselfolket gir opp kjøp og avgiftsstøtten til staten.

Da er det mere gøy med Tesla med 100kWh nå, enn folkebil til i sannsynlig avgiftsskattet samme pris om 3 år.

elekTrond

Mere specs på ID? Jeg har ikke hørt om denne, trur eg ...

Finnes det noen (gjerne nåværende) bilprodusent som ikke har hatt minst étt svin på skogen, på noe som helst gitt tidspunkt? Den lista kan vel ikke være spesielt lang. (?)
'13 Mjau

nr1rayner

Sitat fra: tiger``n på mandag 10. juli 2017, klokken 23:06
Jeg er enig med hva du sier, men samtidig føles det godt å gi pengene mine til noen som spiller med åpne kort, ærlig og redelig. Og ikke noen som systematisk og bevisst har lurt over 11 millioner kunder.

Nevn EN bilprodusenten som hele tiden har spilt med åpne kort...
Jeg tipper at VAG-skandalen bare er toppen av isberget.. Synes å huske at flere har innrømmet tilsvarende i senere tid. Det er vel ikke juks, men alle produsenter tilpasser sine biler til det ytterste av regelverket i NEDC, de har visst egne ansatte til å lete etter smutthull.. Bilene blir altså tilpasset en test, ikke normal bruk..

Var det Ford Pinto den brannbilen het? Lignende saker har det vel vært mange av i senere tid.
"planned obsolescence" driver nok de fleste med også..
Jeg prøver å holde meg unna VAG av andre grunner, men ser så absolutt frem til at de reiser seg fra skandalen og viser vei frem til en elektrisk fremtid  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elekTrond

Fritt parafrasitert etter/fra mitt eget demente topplokk: I'd rather crash in a Ford Pinto than marry you, Peggy! (Mente det var Al Bundy's ord, men fant ikke noe om det på verdsveven ...)

Her er hele dokumentaren Planned Obsolescence (52m49s) som gikk på NRK for en håndfull år siden. Der er det masse stoff til ettertanke. Husker fra debatten dengang en som nevnte at planlagt foreldelse er et eget ingeniørfag.
https://vimeo.com/55490083

Så litt ontopic (!)
Jeg gikk rett til kilden for å se hva dette I.D. maset er for noe. Syns ikke jeg fant noe jeg ikke har sett i andre bil-sammenhenger. Emo-biler er gammalt nytt i Japanland.


Bilde 1: I.D. forfra


Bilde 2+3: I.D. interiør og bakfra.

Kilde: volkswagen.no/no/om-oss/pressemeldinger/verdenspremiere-id.html
'13 Mjau

AmocoCadiz

VW har flere spennende prototyper som de lover kommer om noen år,
men som mange påpeker, også VW selv, så trengs det mange og store batterier.

"What Does an Electric Car Revolution Need? 40 Gigafactories, Says VW"
Fra Transport Evolved idag
(   )

De snakker om behov for 40 gigafactories innen 10 år hvis nærmere 25% av fossilbilene de lager skal erstattes av elektriske.
Tallene varierer på hvem sin krystallkule man ser i,
men det vil være behov for mye batteri fremover.

Finner lite konkret hvordan VW skal løse det i praksis.
Men håper de får til en god løsning på batteritilgang,
flere av VW prototypene er jo attraktive som elbiler.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: tiger``n på mandag 10. juli 2017, klokken 15:45
Hvis dette stemmer skal jeg gi vag en ny sjanse. Per nå har de bare ombygde fossile biler med kort rekkevidde, og bevisst svindling av 11+ millioner kunder hjelper heller ikke på.

Å si at e-Golf er en ombygd fossilbil er for enkelt. Denne bilen ble designet for å være både fossil- og elbil. For at prisen skal være akseptabel bygges den på samme samlebånd som sine (fossil)søstre. Mange er sikkert også glade for at deres e-Golf ser ut som en vanlig bil og er en vakker bil.

Erfaring har vist at det er vanskelig å få gjennomslag for elbiler og det store problemet er dyre batterier. Ingen produsenter har noen økonomisk suksess med sine elbiler. Ikke desto mindre er det en voldsom satsing på dem (i takt med billigere og mer kompakte batterier) og vi skal være glade for at store produsenter som GM, VW (VAG), Nissan, BMW, MB og Volvo med flere satser så mye på elbiler. Men naturligvis størst takk til Tesla!

ToWalkOrDrive

Det mest spennende fra VW er I.D Buzz. Prøv å google den. Ulempen er at vi snakker mange år frem og prisen. Men det er som en camping-van til Scooby Doo med 4-hjulstrekk, over 300hk, seter og bord som syves på skinner, forseter som kan snurres rundt osv. Er bestem at den skal produseres. Konseptbilen er laget.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Burger

Jeg mener alt som ikke kommer innen neste år er bortkasta å se på. WV og Volvo er så sidrumpa og skal tilby noe kanskje en gang i 2022++ som konkurenter tilbyr ila neste år.

Problemet med Tesla dødare og lignende er at når dødaren er på markedet så er den avlegs pga Tesla og andre har kommet mye lengre.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

timingbeltkiller

Sitat fra: tiger``n på mandag 10. juli 2017, klokken 23:06
Jeg er enig med hva du sier, men samtidig føles det godt å gi pengene mine til noen som spiller med åpne kort, ærlig og redelig. Og ikke noen som systematisk og bevisst har lurt over 11 millioner kunder.
De har neppe lurt 11 milioner kunder.
De fleste kundene var og er nok klar over forskjellen mellom reklamedata og data i virkeligheten for VW som for alle andre bilmerker.

Det er først med elbilene og elhybridene det så smått er kommet litt åpen ærlighet inn i bildet:
"Faktisk rekkevidde avhengig av ........."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 15. juli 2017, klokken 12:27
De har neppe lurt 11 milioner kunder.

Godt mulig at ikke alle disse 11 millionene kunder har blitt direkte lurt, men de har i det minste lurt div. veimyndigheter/skattemyndigheter (minst) 11 millioner ganger, da typegodkjenninger og til dels avgifter er basert på falske data.

Myndighetene representerer hele befolkningen i sin region og ikke bare kundene som kjøper. Så om du legger sammen befolkningen i alle land/regioner der disse bilene har vært solgt basert på juks så kommer du garantert langt over 11 millioner - i alle fall om du teller at alle disse har vært lurt (minst) en gang pr. bil som har blitt solgt i den regionen. ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA