Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Medfølgende type2-kabel på 20A? Ikke 32A?

Startet av Troald, mandag 04. september 2017, klokken 10:33

« forrige - neste »

Elmo

Jeg trodde denne tråden handlet om VW ID jeg, men der tok jeg tydelig vis feil :-1-:
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Knut Røe

#31
Interessant artikkel om hva VAG driver med om dagen. Det hevdes at de allerede er 5-6 år på etterskudd i utviklingen av BEVs. Den nye toppsjefen møter massiv intern motstand i konsernet når han vil satse på BEV.
Å snu kanskje verdens største oljetanker til en annen kurs er en enorm oppgave. Toppsjefen er overraskende åpen om situasjonen og hevder at Tesla er deres største konkurrent.
Mange eldre gubber i fete toppsjef stillinger i VAG nå som sitter nervøs bak sine store pulter og bare forvalter gamle penger uten å drive noe fremover teknologisk.
Hvordan dette skal gå blir interessant å se.
Når begynner de å bygge nye batterifabrikker?
Les artikkelen her: https://www.wsj.com/articles/vws-ceo-knows-the-future-is-electricfirst-he-must-convince-his-company-1501598237?mod=e2fb

doldis1

 
SitatNår begynner de å bygge nye batterifabrikker?

Mest sannsynlig- aldri.. Det er ikke så enkelt som at VAG plutselig får lyst til å bygge elbiler og vips, så gjør
de det ...Det er kun i Andeby slikt skjer, Både VW og de andre merkene i VAG har allerede satset alt de har
på produksjonsutstyr til fossile biler ! De har ikke mulighet til å omstrukturere VW, Audi,Seat, Skoda og
Porsche til elbilproduksjon uten at det koster vanvittige summer..
Og la meg legge til- penger de ikke har ..!
De kan muligens gjøre dette i små skritt, men da kommer de trolig for sent til festen, så deres beste sjanse
er trolig å dele opp foretaket, selge ut deler av det for så å bruke pengene til å transformere resten til
elbilproduksjon...men som jeg har sagt tidligere, disse gutta har bly i ræva, så vi får se ...

Knut Røe

Jeg begynner å tro mer og mer på deg, dessverre.
VAGs nye CEO virker å være oppegående og fremoverlent, men han er kneblet av gamle gubber i resten av organisasjonen. Skal dette lykkes må de bare produsere sine fossilbiler så lenge noen vil kjøpe de, og etter det la de sakte dø ut. De har lagt ned mange store utviklingsprosjekter etter dieselgate og ser nå på å selge ut deler av selskapet, blant annet Ducati. At flere følger etter er ikke usannsynlig, som Bentley og Buggati f.eks. Det er trolig ikke voldsomme fremtidige verdier i noen slike selskaper selv om luksusbiler kan være veldig lønnsomt, så jeg ville ikke forventet noen massive gevinster ved dette.
Man må huske på at dette ikke er noen liten oppgave. Det er en av de største omstillingene noensinne, like stor som når man gikk fra hest til traktor, og er ikke gjort i en håndvending.
VAG har fortsatt ikke utviklet EN eneste elbil fra grunnen av, og trolig vil det gå rundt 3 til 4 år før de har noe klart.

JorgenM

3-4 år er mer enn tidsnok, i mellomtiden selger e-Golf som hakka møkk. Igjen må folk evne å se utenfor lille Norges grenser og innse realitetene :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

#35
Sitat fra: JorgenM på søndag 06. august 2017, klokken 10:503-4 år er mer enn tidsnok, i mellomtiden selger e-Golf som hakka møkk. Igjen må folk evne å se utenfor lille Norges grenser og innse realitetene :)
Det er vel det man gjør. e-Golf selger kun som hakka møkk i Norge. I resten av verden er salget helt ubetydelig.

Se f.eks salget i USA: http://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

Sjuendeplass blant elbilene, fjortendeplass blant plug-in bilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Det er ingen tvil om at VAG er trege.
Men det er ingen grunn til at en av verdens største bilprodusenter, skal bruke mer tid på selve utviklingen av en elbil enn en av de minste (Tesla).
Bare se på GM sin utvikling av Bolt/Ae. Den kom jo før TM3.

Det er de konservative kreftene i konsernet og fortjenesten på fossilbiler som forsinker.

VAG har jo en andel med greie elbiler akkurat nå, selv om de er basert på fosilbiler. Det som kommer ser lovende ut med både E-tron og ID i forskjellige varianter + Skoda Vision.

De kommer til å konvertere fabrikkene sine og om nødvendig bygge nye. Tror ikke VAG går konkurs når de ser ut til å overleve dieselgate.

doldis1

 
SitatDe kommer til å konvertere fabrikkene sine og om nødvendig bygge nye. Tror ikke VAG går konkurs når de ser ut til å overleve dieselgate.

Ha,ha, vent og se. I california er det full TM3 fest mens i Berlin samles den Tyske bilbransjen til krisemøte...
og hvorfor ? For å redde dieselmotoren...! De vil endre softwaren på 5 mill. Diesler for å senke Nox. verdiene
og gjøre den mer spiselig.......!?
Altså- den eneste måten å gjøre det på er å senke forbrenningstemperaturen i motoren, det igjen gjøres
enten ved å retardere COI eller å tilbakeføre mere avgasser til forbrenningen eller en kombo av disse .

Resultatet av denne endringen vil uten unntak ØKE drivstofforbruket, som igjen øker utslippet av CO2 !!!

PATETISK !  Dette er å bære havre til en død hest og vil ikke holde dieselen i live en dag lenger!

Elmo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. august 2017, klokken 11:06
VAG har jo en andel med greie elbiler akkurat nå, selv om de er basert på fosilbiler.
Det er vel ikke helt korrekt ?
Det stemmer selvfølgelig at Golf er en gammel fossilbil, men såvidt jeg har fått med meg så er både Golf MK7 og eUp designet fra bunnen av for å kunne ha valget mellom batteridrift og fossildrift. De er ikke som visse andre som fyller bagasjerommet med batterier og sier de har laget elbil.

Men når det er sagt så er jeg helt enig i at VAG er alllt for trege.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

doldis1

  VAG burde snarest mulig innkalle til ekstraordinært styremøte der de oppmøtte skal svare på ett spørsmål !
Når de har funnet svaret kan de tenke gjennom foretakets framtid ..
Spørsmålet er : Apple er verdens mest verdifulle foretak med en markedsverdi nesten 20 ggr. VAG's , hvordan
klarer de å selge så inn i hampen mange iphones    ?

ToWalkOrDrive

Tipper at VW jobber på spreng for å designe de nye elbilene, og at dette arbeidet blir oppskalert etterhvert som etterspørselen etter elbiler stiger. Når de så får til elbilversjoner av Passat, Kodiaq, Cayenne osv, i tillegg til de nye I.D. bilene, så har de et vanvittig utvalg av modeller i tillegg til forhandlernett at de stiller langt frem i køen, om ikke kineserne og koreanerne kommer og kupper hele markedet.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Burger

Det faller sammen dersom de ikke sikrer seg batteri.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal


Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 18:24
https://www.tu.no/artikler/volkswagen-bygger-egen-batterifabrikk-i-europa-etter-trykk-fra-de-ansatte/364160

SitatDet er heller ikke kjent i hvor stor grad Volkswagen selv skal produsere batteriet. Det er mulig å kjøpe inn celler, og montere disse til batteripakker, eller å produsere cellene også, slik Tesla gjør i samarbeid med Panasonic ved sin Gigafactory i USA.

Daimler havnet på det første valget her. Sitter med en liten følelse av at VW vil gjøre det samme... Men full applaus dersom de velger det siste alternativet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA