Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Medfølgende type2-kabel på 20A? Ikke 32A?

Startet av Troald, mandag 04. september 2017, klokken 10:33

« forrige - neste »

hansob

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 11. juli 2017, klokken 00:01
Mere specs på ID? Jeg har ikke hørt om denne, trur eg ...

Dinside har en god artikkel. De har også "prøvekjørt" konseptbilen.
VW I.D. er basert på en ny elbil plattform (MEB) hvor batteriene ligger i gulvet mellom akslingene og med bakhjulsdrift og mulighet for firehjulsdrift. VW har foreløpig planer for fem forskjellige modeller på denne plattformen og i tillegg kommer modeller fra Skoda, Audi og Seat.
VW mener dette blir den største hendelsen for dem siden bobla og Golf...
http://www.dinside.no/motor/dette-vet-vi-om-volkswagens-nye-elbilsatsing/68405989
https://electrek.co/2017/06/26/vw-electric-cars-i-d-lounge-and-i-d-aeroe/
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

doldis1

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 12. juli 2017, klokken 02:16
VW har flere spennende prototyper som de lover kommer om noen år,
men som mange påpeker, også VW selv, så trengs det mange og store batterier.

"What Does an Electric Car Revolution Need? 40 Gigafactories, Says VW"
Fra Transport Evolved idag
(   )

De snakker om behov for 40 gigafactories innen 10 år hvis nærmere 25% av fossilbilene de lager skal erstattes av elektriske.
Tallene varierer på hvem sin krystallkule man ser i,
men det vil være behov for mye batteri fremover.

SitatFinner lite konkret hvordan VW skal løse det i praksis.
Men håper de får til en god løsning på batteritilgang,
flere av VW prototypene er jo attraktive som elbiler.

Og der ligger hele problemet, Elon Musk i all sin avmakt er pr. i dag bilbransjens mektigske mann.
Mektig fordi Gigafactory er verdens eneste batterifabrikk som innen kort tid kan gjøre elbiler konkurransedyktige uten intensiver. Avmakt fordi den utgangen er avhengi av markedets luner, sjansen er stor for at Musk må ut i markedet og hente mer penger for å ferdigstille Gigafactory...
VAG på sin side har ikke billige nok batterier, ikke nå og heller ikke i overskuelig framtid, men de er jo gode
til å lage konseptbiler og å snakke om framtiden da  ;)
Skal jeg velge å sette penger på hvilken produsent som lever om 15 år er nok dessverre VAG langt nede på den
lista

Mobileum

#17
Har vanskelig for å tro at verdens største bilprodusent (2016) skal være borte om 15 år på grunn av et teknologiskifte.  http://fortune.com/2016/11/21/volkswagen-ceo-battery-factory/

bmw2002

Volkswagen er høyt opp på lista mi over produsenter som kommer til å være der om 15 år. Det er ikke akkurat rocket science å lage en batterifabrkk.

Det er derimot stor sjanse for at Tesla er borte. Hvis de ikke klarer å få inn penger de trenger for videre satsning samtidig som de taper penger på Model 3, reklamasjoner på feil på biler etc.

Burger

Det som kan berge WV og andre fossiler er at ingen klarer å skalere opp batteriproduksjon fort nok slik at i overgangen så vil det ikke være mulig å dekke etterspørselen etter elbiler. Det vil gi WV og andre tid nok til å omstille seg. Man vil selge biler mye saktere og fabrikkene produsere under kapasitet mens man bygger om og prøver å få tak i batteri. Men folk må ha biler så noe salg vil det være.

Men dersom BYD eller andre klarer å skalere opp produksjonen til å dekke etterspørselen så ryker WV fort. Da er alle bilene tapt kapital og fabrikkene produserer nesten nada mens man må gå over til el.

Dette baserer jeg på at batteri blir fortsatt billigere, elbiler er bedre på alt bortsett fra rekkevidde og innkjøpspris, men det løser seg med teknologiutviklingen som pågår nå. Før eller siden så får man en Tesla Model 3 med 4wd til mye billigere penge enn en WV polo pga nedgang i batteripris. Fossilmotor er ikke mye man kan gjøre med.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

doldis1

Sitat fra: bmw2002 på søndag 16. juli 2017, klokken 22:42
Volkswagen er høyt opp på lista mi over produsenter som kommer til å være der om 15 år. Det er ikke akkurat rocket science å lage en batterifabrkk.

Det er derimot stor sjanse for at Tesla er borte. Hvis de ikke klarer å få inn penger de trenger for videre satsning samtidig som de taper penger på Model 3, reklamasjoner på feil på biler etc.

Aksjemarkedet vurderer det litt annerledes da, siden de priser underskuddsbutikken til Elon Musk en god
del høyere enn VAG  ;)
VAG er gode til 2 ting, bygging av konseptbiler og snakking om framtiden ... ellers skjer det fint lite..

Du har forøvrig helt rett i en batterifabrikk i cutting edge klassen/ Gigafactory ikke er rocket science.
Kombinasjonen autonom nivå 5 og Gigafactory får rocket science til å ligne en walk in the park...

Jeg tror VAG snakker seg rett inn i evigheten men har mer og mer tro på Toyota's framtid der ledelsen sier
rett ut at foretaket er i sin livs krise grunnet mangel på elbilsatsning .
Når det gjelder Tesla har jeg ingen motforestillinger mot å satse penger på en lysende framtid ( hvilket jeg
også har gjort  :D )

bmw2002

Sitat fra: doldis1 på mandag 17. juli 2017, klokken 02:05
Du har forøvrig helt rett i en batterifabrikk i cutting edge klassen/ Gigafactory ikke er rocket science.
Kombinasjonen autonom nivå 5 og Gigafactory får rocket science til å ligne en walk in the park...

Jeg tror VAG snakker seg rett inn i evigheten men har mer og mer tro på Toyota's framtid der ledelsen sier
rett ut at foretaket er i sin livs krise grunnet mangel på elbilsatsning .
Når det gjelder Tesla har jeg ingen motforestillinger mot å satse penger på en lysende framtid ( hvilket jeg
også har gjort  :D )

Vel, nå er det jo mange andre som er like gode på selvkjøring selv om de ikke ruller ut betaprodukter til kundene sine.  Og dagens Teslaer kommer vel mest sannsynlig ikke til å få nivå 5 av selvkjøring uten Lidar og kraftigere HW (noe Tesla selv har innrømt at kanskje ikke blir mulig, de har jo gått tilbake på dette og snakker nå om nivå 4).

Forøvrig så kommer overgangen til elbiler ikke til å skje over natten, de andre produsentene kommer også til å satse enda mer på batterier og elbiler når markedet er tilstede.

Ellers er ikke VW favorittmerket mitt overhodet, og det har ikke blitt bedre med "dieselskandalen" har ikke eid noen VW siden VW Boble, men har null tro på at de kommer til å forsvinne som merke.

Samtidig ser jeg etter å ha kjørt Tesla og Ampera-E er det kun drivlinjen som imponerer meg.  I mine øyne blir kanskje Jaguar den første elbilen som blir bedre enn det meste av bensin/dieselbiler.  Kanskje bør man kjøpe aksjer i JLR når som de kanskje skilles ut som eget selskap fra Tata...

doldis1

 
SitatKanskje bør man kjøpe aksjer i JLR når som de kanskje skilles ut som eget selskap fra Tata...

Morsom tanke  ;)
Ser du heller litt mot den feilaktige konklusjonen til motorpressen gjennom mange år- "når de store gutta
kommer på banen ( VAG-Daimler-Toyota) må nok Musk finne på noe annet å leke med"
Blir ikke mere feil enn det-de fleste store er ikke entrepenører lenger, de "forvalter" tidligere generasjoners
slit og framganger og er tunge i rumpa som fy .
Ofte er foretakene resultat av tiårsvis med sammenslåinger (oppkjøp) og styrerommene er fulle av bilder av
tidligere ledere.
Altså, her tar vi ingen sjanser men fortsetter business as usual for å trygge foretaket.
Slik er det også med VAG ... Sannheten er at disse gutta er sjanseløse mot Musk's Tesla og Kineserne, særlig
mot Tesla .. Husk at Musk har feid banen med konkurrentene i romfartsindustrien ( som får bilindustrien til
å ligne en feriekoloni for avdanka gamlinger)
Kjøp aksjer i Tesla du- og tro ikke alt for mye på VAG's konseptbiler  ;)

Espen Hugaas Andersen

VW har jeg litt tro på i forhold til elbiler. Jeg tror dieselgate var en stor nok fiasko til at de kanskje kan klare å endre kurs. Det gjenstår så klart mye hardt arbeid, men bare de endrer kurs så er mye gjort. De store selskapene mangler ikke ressurser, det de mangler er endringsvilje.

Og jeg tror det vil gå veldig bra med Tesla. Ingen andre bilselskaper er i nærheten av volumet til Tesla på elbil-siden, og når man har størst volum, så får man også mest erfaring. På interiør o.l. har det fortsatt vært ett hopp opp til de beste konkurrentene, men Tesla har fått ganske god kontroll på dette. Det er nok enklere å få satt inn noen gode seter i verdens beste elbil, enn å få bygget verdens beste elbil rundt noen skikkelige gode seter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Tesla, volum?
VAG bygger på 2 dager det Tesla bygger på ett år av biler.
Tesla er en liten nisjeprodusent og små på verdensmarkedet.
Der de selger mye er det pga subsidier, uten dette faller salget til null.
http://www.businessinsider.com/tesla-sales-stopped-in-hong-kong-tax-break-for-electric-cars-scrapped-2017-7?r=US&IR=T&IR=T

bmw2002

Sitat fra: doldis1 på mandag 17. juli 2017, klokken 10:04
Slik er det også med VAG ... Sannheten er at disse gutta er sjanseløse mot Musk's Tesla og Kineserne, særlig
mot Tesla .. Husk at Musk har feid banen med konkurrentene i romfartsindustrien ( som får bilindustrien til
å ligne en feriekoloni for avdanka gamlinger)
Kjøp aksjer i Tesla du- og tro ikke alt for mye på VAG's konseptbiler  ;)

Hvis jeg skal kjøpe Tesla aksjer så er det for å shorte dem i såfall!  Her er det mye større sjanse for at de går ned enn opp når man ser noen år fremover.

Elon Musk og Tesla gjør mye riktig, men også mye rart.  Bare se de tåpelige dørene på Model X, ble ikke bilen 2 år forsinket pga disse dørene?  Tror han egner seg til å lede et oppstartselskap, men ikke et storkonsern.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger``n på mandag 17. juli 2017, klokken 11:33
Tesla, volum?
VAG bygger på 2 dager det Tesla bygger på ett år av biler.
Tesla er en liten nisjeprodusent og små på verdensmarkedet.
Der de selger mye er det pga subsidier, uten dette faller salget til null.
http://www.businessinsider.com/tesla-sales-stopped-in-hong-kong-tax-break-for-electric-cars-scrapped-2017-7?r=US&IR=T&IR=T
Tesla produserer ca 100k elbiler/år, og ved slutten av året vil det være oppe i rundt 350k elbiler/år. Neste år vil de være på nærmere 600k elbiler/år. Dette gjør Tesla til verdens største elbil-produsent. VAG derimot produserer noen titusen e-Golf/e-Up, og har ikke tenkt å masseprodusere elbiler før ID i ~2020.

Så klart har erfaringene VAG har med fossilbilproduksjon noe verdi, men det finnes grenser for hva dette kan veie opp for av manglende erfaring på elbil-siden. Jeg tror riktignok VAG vil klare seg bedre blant de store selskapene. F.eks Toyota starter på nærmest null, samme med Fiat-Chrysler.

Det ser ut som det blir krav om 8% elbilsalg for alle produsentene i Kina neste år, og det vil absolutt bli spennende å se hvordan de store selskapene takler dette. Jeg bare håper Kina ikke lar seg påvirke av lobbyistene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 17. juli 2017, klokken 12:30
Sitat fra: tiger``n på mandag 17. juli 2017, klokken 11:33
Tesla, volum?
VAG bygger på 2 dager det Tesla bygger på ett år av biler.
Tesla er en liten nisjeprodusent og små på verdensmarkedet.
Der de selger mye er det pga subsidier, uten dette faller salget til null.
http://www.businessinsider.com/tesla-sales-stopped-in-hong-kong-tax-break-for-electric-cars-scrapped-2017-7?r=US&IR=T&IR=T
Tesla produserer ca 100k elbiler/år, og ved slutten av året vil det være oppe i rundt 350k elbiler/år. Neste år vil de være på nærmere 600k elbiler/år. Dette gjør Tesla til verdens største elbil-produsent. VAG derimot produserer noen titusen e-Golf/e-Up, og har ikke tenkt å masseprodusere elbiler før ID i ~2020.

Så klart har erfaringene VAG har med fossilbilproduksjon noe verdi, men det finnes grenser for hva dette kan veie opp for av manglende erfaring på elbil-siden. Jeg tror riktignok VAG vil klare seg bedre blant de store selskapene. F.eks Toyota starter på nærmest null, samme med Fiat-Chrysler.

Det ser ut som det blir krav om 8% elbilsalg for alle produsentene i Kina neste år, og det vil absolutt bli spennende å se hvordan de store selskapene takler dette. Jeg bare håper Kina ikke lar seg påvirke av lobbyistene.
Etter jeg prøvekjørte Tesla Model S lurer jeg på hvor mye de egentlig trenger den erfaringen :P jeg tror mer på et totalt skifte i bilindustrien og at det kun er de som velger nyeste teknologi som overlever.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bmw2002 på mandag 17. juli 2017, klokken 12:26Hvis jeg skal kjøpe Tesla aksjer så er det for å shorte dem i såfall!  Her er det mye større sjanse for at de går ned enn opp når man ser noen år fremover.
Jeg tror Tesla kan doble seg over de neste par årene. Mye er priset inn i aksjen, men selv med ganske konservative estimater på veksten til Tesla, så vil selskapet bli verdt dagens aksjekurs ganske raskt.

Sitat fra: bmw2002 på mandag 17. juli 2017, klokken 12:26Elon Musk og Tesla gjør mye riktig, men også mye rart.  Bare se de tåpelige dørene på Model X, ble ikke bilen 2 år forsinket pga disse dørene?
Nei, det var nok noe nærmere 6 måneder. Model X ble ganske forsinket fordi prioriteten var å få opp produksjonen av Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: bmw2002 på mandag 17. juli 2017, klokken 12:26
Sitat fra: doldis1 på mandag 17. juli 2017, klokken 10:04
Slik er det også med VAG ... Sannheten er at disse gutta er sjanseløse mot Musk's Tesla og Kineserne, særlig
mot Tesla .. Husk at Musk har feid banen med konkurrentene i romfartsindustrien ( som får bilindustrien til
å ligne en feriekoloni for avdanka gamlinger)
Kjøp aksjer i Tesla du- og tro ikke alt for mye på VAG's konseptbiler  ;)

Hvis jeg skal kjøpe Tesla aksjer så er det for å shorte dem i såfall!  Her er det mye større sjanse for at de går ned enn opp når man ser noen år fremover.

Elon Musk og Tesla gjør mye riktig, men også mye rart.  Bare se de tåpelige dørene på Model X, ble ikke bilen 2 år forsinket pga disse dørene?  Tror han egner seg til å lede et oppstartselskap, men ikke et storkonsern.

Bakdørene på TMX er i ferd med å bli Teslas signatur , Musk vet nok akkurat hva han holder på med .
Fra Musk annonserte TM3 i fjor har det gått 15 mnd.(!) og den første 3ern har allerede forlatt
produksjonslinjen...

VAG derimot annonserte også ID i 2016 og drømmer om å ha den i produksjon i 2020 ....De drømmer også om
å utstyre den med samme type dørhåndtak Tesla allerede har brukt i årevis ...?!

Jeg tror vi ser konturene av en ny stor monopolist i Tesla, typ Rockefellers Standard Oil, bare ufattelig mye
større.
Musk sa at produksjonen av TM3 skal øke eksponentiellt framover, det han ikke sa var at den vekstraten
gjelder hele konsernet Tesla inc... (!)
Hvis så skjer har sikkert de av dere som kan regne forstått at VAG (eller noen andre for den saks skyld) ikke 
har tidsrommet fram til 2025 på å starte elbilproduksjonen ..
Er dette mulig ?  Hmm, ja det er faktisk det .
Klarer Musk en vellykket oppskalering av TM3 produksjonen de først 12 mnd uten for røde tall i bunnen får
han garantert, GARANTERT, finansiert 10 nye fremont og Gigafactories !!!

Høyst 24 mnd senere vil de første av disse være oppe å gå ( copy paste) og vi skriver bare 2020 !
I tillegg har vi Kineserne som gjør det samme med hjelp av statlige muskler.
OK, bottom line -som det ser ut nå kommer VAG til å måtte be om konkursbeskyttelse før 10 år har gått, når
det gjelder ID tror jeg på det når jeg kan ta på en..
Men jeg håper Espen får rett i at VAG ser lyset og overlever, men det ser ikke slik ut nå

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA