Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dieselvarmer i Nissan Leaf 2012

Startet av SUNPWRD, søndag 03. september 2017, klokken 12:23

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Orake1et på mandag 10. juli 2017, klokken 23:56
Sitat fra: tiger``n på mandag 10. juli 2017, klokken 21:07
Det betyr det det står.
Full garanti for annenhåndsverdi når man følger serviceplanen.
Tesla garanterer at bilen din er verdt en viss sum etter så og så mange år og gir gode priser på innbytte.

Gjør de fortsatt det eller er dette noe de gjorde før? Kjøpte nettopp ny S og jeg har ikke hørt noe om en slik garanti
Jeg fikk heller vite om et slikt tilbud da jeg kjøpte min Tesla. Da jeg fant ut av det da de det var for seint (25000km), men det er da jeg oppdaget det geniale ved forbrukerkjøpsloven som sier at man har reklamemansjonsrett på deler som er ment å vare i 5 år eller lengre. Og faktisk følger Tesla Forbrukerkjøpsloven i dette tilfellet i motsetning til f.eks Nissan som uansett bibeholder garanti med advokater og det hele (du vinner til slutt, det er bare mye mer stress)

Softblue

#16
Jeg overtok en serviceavtale hos BMW ifm en bil jeg kjøpte, og det var så behagelig.

Jeg har derfor sett på serviceavtalen for en Model S med bakhjulsdrift:

Inviduelt koster det for 4 år: 1 år 5.000 + 2 år 7.600 + 3 år 5.000 + 4 år 9.000 = 26.600.

Forskuddsbetaling for 4 år: 24.500.

Spart med serviceavtale for 4 år: 2.100.

MEN, ved forskuddsbetaling så vedder du 24.500 for en gevinst på 2.100 på at Tesla fortsatt er i drift om 4 år. Hvis Tesla er konkurs, så er forskuddsbetalingen tapt i konkursboet. Hvis Tesla går konkurs i år 4, så vil du tape 9.000 istedet for en gevinst på 2.100. Risk/reward er for min del for liten til å gå inn på serviceavtalen.

Den store vinneren her er Tesla, som får pengene nå og kan forvalte dem i virksomheten. Du vil tape finansinntekter i mellomtiden.  I tillegg hvis du bestiller vedlikeholdspakken sammen med bilen, så er det mulig den er mva.fri? Altså større mulig gevinst for Tesla.

Sikkert mange som vil gi meg pepper for å skrive dette, for selvfølgelig er Tesla fortsatt i drift om 4 år?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Rolf Gjerdsjø

Jeg synes Softblue har et godt på poeng. 2100 kr over 4 år er alt for lite til at jeg er villig til å gå inn på en slik avtale. En ting er om Tesla skulle gå konkurs, men å skulle binde opp 24 laken for å spare lommerusk fremstår for meg som litt absurd. Og sjansen er jo der for at man selger bilen før det har gått 4 år (har selv på mine hittil 17 biler kun hatt 1 av dem lengre enn 3 år), og man kan være helt sikker på at der er penger man da ikke får igjen.

Denne avtalen fremstår først og fremst bra for Tesla, ikke for kundene.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

o.b.lix

Uansett er Tesla veldig billig på service - i denne artikkel sier politiet på sin bil som går under 50.000 i året, så koster service 20.000 PR MÅNED...

Min S går også 50.000 pr år, og jeg tar service en gang i året - koster da under ti-delen om man også inkluderer dekk i regnestykket.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rolf Gjerdsjø

Tesla er ikke spesielt billig å ha på service, særlig ikke med tanke på hvor lite som egentlig gjøres. 7.600 for 40'-servicen er temmelig friskt prissatt, og serviceintervaller på 20' imponerer heller ikke med tanke på at "alle" andre har gått over til 30' i intervall.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

o.b.lix

Ja og om du tar den på service hver 10.000 blir det dobbelt så dyrt. Eller om du tar den hver 40.000 eller 60.000 er det ingenting i veien for det. og da blir kostnaden tilsvarende rimelig. Tesla er eneste bil som garantien ikke er avhengig av service følges.

Eneste som kan være lurt å ha service "ofte" på, er jo oppsmøring av bremser. Dvs hvert år.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SUNPWRD

Sitat
Eneste som kan være lurt å ha service "ofte" på, er jo oppsmøring av bremser. Dvs hvert år.

Og dette kommer i tillegg til selve servicen? På Kian vår er det inkludert i prisen, men mulig å velge det bort..
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

RonnyØ

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. juli 2017, klokken 13:41
Uansett er Tesla veldig billig på service - i denne artikkel sier politiet på sin bil som går under 50.000 i året, så koster service 20.000 PR MÅNED...

Min S går også 50.000 pr år, og jeg tar service en gang i året - koster da under ti-delen om man også inkluderer dekk i regnestykket.

Det gamle vraket av en ML er nok ganske dyr i drift
Husqvarna Automower 320

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. juli 2017, klokken 14:10
Ja og om du tar den på service hver 10.000 blir det dobbelt så dyrt. Eller om du tar den hver 40.000 eller 60.000 er det ingenting i veien for det. og da blir kostnaden tilsvarende rimelig. Tesla er eneste bil som garantien ikke er avhengig av service følges.

Eneste som kan være lurt å ha service "ofte" på, er jo oppsmøring av bremser. Dvs hvert år.

Jeg pleier å forholde meg til anbefalte serviceintervaller på alle biler jeg eier, og sammenlikningsprisen er prisen som produsenten anbefaler. Og der er ikke Tesla billige. Dessuten nevnes det vel i tråden at Tesla "straffer" innbyttebiler som kommer uten å ha gjennomført alt til punkt og prikke?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

krister461



Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 11. juli 2017, klokken 19:42
Dessuten nevnes det vel i tråden at Tesla "straffer" innbyttebiler som kommer uten å ha gjennomført alt til punkt og prikke?
Mistenker det er en misforståelse basert på formuleringer som stammer fra tiden Tesla hadde garantert innbyttepris i USA...

BMW850

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 11. juli 2017, klokken 13:20
Jeg synes Softblue har et godt på poeng. 2100 kr over 4 år er alt for lite til at jeg er villig til å gå inn på en slik avtale. En ting er om Tesla skulle gå konkurs, men å skulle binde opp 24 laken for å spare lommerusk fremstår for meg som litt absurd. Og sjansen er jo der for at man selger bilen før det har gått 4 år (har selv på mine hittil 17 biler kun hatt 1 av dem lengre enn 3 år), og man kan være helt sikker på at der er penger man da ikke får igjen.

Denne avtalen fremstår først og fremst bra for Tesla, ikke for kundene.

Som jeg nevnte tidligere i denne tråden. Forskuddsbetaling for 4 år er idag 24.500. For 3 år siden kostet det 17500 for 5 års-avtale. Prisøkning på individuell service er selvfølgelig ett moment man må ta med i betraktningen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 11. juli 2017, klokken 20:47
Som jeg nevnte tidligere i denne tråden. Forskuddsbetaling for 4 år er idag 24.500. For 3 år siden kostet det 17500 for 5 års-avtale. Prisøkning på individuell service er selvfølgelig ett moment man må ta med i betraktningen.

Det var selvsagt et annet regnestykke for 3 år siden enn i år, så min kommentar er tuftet på dagens priser. Men når man tar med eventuelle prisøkninger, så må man også ta med generell lønnsutvikling for eier av bilen. Og da er vi stort sett tilbake til start.

Men med dagens prisnivå så er det uansett et tidsspørsmål før de første uoriginale Tesla-spesialist-verkstedene dukker opp, gjerne med ex. Tesla-ansatte. Stort sett alle merker med en litt entusiastisk gjeng eiere får slike verksted.  ;)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

TorR

Sitat fra: tiger``n på mandag 10. juli 2017, klokken 21:07
Det betyr det det står.
Full garanti for annenhåndsverdi når man følger serviceplanen.
Tesla garanterer at bilen din er verdt en viss sum etter så og så mange år og gir gode priser på innbytte.

Det er vel å trekke det litt langt  ;D

Dette er forresten det som står på sidene deres i dag: Hvis du finansierer din Tesla gjennom Tesla Finansiering, vil du bare være kvalifisert for full garanti for annenhåndsverdi hvis din Tesla er brakt inn til service i henhold til ovennevnte anbefalt tidslinje.

En hyggelig setning av liten verdi både for kunden og Tesla.


Kito76

Hei,
Jeg kjøpte selv en TMS 2014 privat og fant ut at eieren før han jeg kjøpte av hadde kjøpt 5 år serviceplan. Han nevnte at serviceplanen ble utvidet til 7 år etter flere problemer med Tesla. Sendte en forespørsel til servicehelpeu, men fikk svar på at de ikke fant avtalen. Følger ikke serviceplan bil og ikke eier?
Hjelper det at tidligere av tidligere eier sender meg en bekreftelse?

joda

Serviceplan følger eier og ikke bil, så tidligere eier har en del valg her..

1) Han kan selge bilen med kjøpt serviceplan til bilen.
2) Han kan avslutte serviceplan og få tilbake differansen mellom kjøpt serviceplan og ubrukt serviceplan.
3) Han kan flytte ubrukt del av serviceplan til ny bil om han har valgt å kjøpe en ny Tesla.
TMS 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA