Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkbeskyttelse av ny bil

Startet av Pål Jacobsen, søndag 03. september 2017, klokken 11:52

« forrige - neste »

Muztang289

Takk for svar Griffel, da forstår jeg litt mer selv om ting er uklart, hehe.

I stede for å grave og spørre mer som sikkert fører til mer forvirring for min del så spør jeg heller om hva dere anbefaler at jeg skaffer meg for å lade på jobb og hjemme for den sak skyld..

Jeg har ca 20 mil kjøring hver dag og har muligheten til å lade både hjemme og på jobben.
På jobb har vi selvsagt de vanlig stikk kontaktene 230V (10A og 16A), 230V blå 3 fas med 4 stikker(16A), rød kontakt med 400V (32A og 16A).
Hjemme så har jeg 230V 32A som går fra sikringskap i hus til sikringskap i garasjen.
Om jeg kjøper NoFuel bøtte for å lade på jobb og er der i 8 timer, vil det være tilstrekkelig med strøm for å komme hjem igjen, plugge i 3,6kW laderen hjemme og neste dag jeg skal på jobb, ha fult oppladet batterier klar for neste tur/retur jobb?
Vil dette også fungere i vinterhalvdelen av året eller burde jeg oppgradere lader hjemme/på jobb for å slippe å måtte stoppe å lade på vei hjem/til jobb?

Orbit

Det er sikkert noen Zoe-eiere som kan gi deg et bedre svar, men grovt satt opp:

Ved å bruke kalkulatoren på Renault sin egne sider, vil du trenge 40-45kWh lading i døgnet på vinteren. 8 timer lading på jobb med NoFuel-bøtta vil dekke 8h x 2.3kW = 18kWh av dette. Du står da igjen med 22-27kWh som du må lade hjemme. Den medfølgende hjemmeladeren er 3.7kW, så du trenger 6-8 timer lading hjemme. Så stort sett skal dette gå opp, men tenk igjennom om du skal ha bil til diverse etter jobb (flere kjørte kilometer, kortere hjemmetid til lading).

For meg ser valget ditt ut til å være om du vil dekke "bortelading" med NoFuel-bøtta (2.3kW, men fungerer alle steder), eller Frankenstein (22kW, men vil bare virke med Zoe på steder med TN-nett). Dersom det stort sett er TN-nett i området der du ferdes, tror jeg Frankenstein med et Schuko-adapter gjør at du kan lade fra vanlig stikkontakt (gitt TN) med Zoe (men da bare med 10A = 2.3kW). Og kommer du over et CEE rødstikk som på jobben, får du 11kW (16A 3-fas) eller 22kW (32A 32-fas).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på onsdag 12. juli 2017, klokken 22:52
Dersom det stort sett er TN-nett i området der du ferdes, tror jeg Frankenstein med et Schuko-adapter gjør at du kan lade fra vanlig stikkontakt (gitt TN) med Zoe (men da bare med 10A = 2.3kW).

Jeg ser ingen grunn til at denne ladekabelen ikke skal klare 16A over schuko?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. juli 2017, klokken 09:14
Sitat fra: Orbit på onsdag 12. juli 2017, klokken 22:52
Dersom det stort sett er TN-nett i området der du ferdes, tror jeg Frankenstein med et Schuko-adapter gjør at du kan lade fra vanlig stikkontakt (gitt TN) med Zoe (men da bare med 10A = 2.3kW).

Jeg ser ingen grunn til at denne ladekabelen ikke skal klare 16A over schuko?
Kabelen er nok ikke et problem, men de fleste ønsker vel å være litt forsiktige med elektriske anlegg de låner av andre?

Ved Zoe lading fra schuko uten transf. på et TN nett må en også huske at en schuko plugg kan settes i to veier og derfor har 50% sansynlighet for å lykkes ved første forsøk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muztang289

Hei igjen, da har jeg fått sjekket ut litt på jobben om hva og hvordan strømnett vi har.

På hovedtavla inn til hele bygget står dette: 400V TN-C-S.

På verksted har vi de vanlig stikk kontaktene, blåstikk 16A, rødstikk 16A og rødstikk 32A.

Da betyr vel dette at jeg kan droppe NoFuel bøtta å kjøpe Frankenstein laderen med de overgangene til stikkene som jeg ønsker å benytte meg av på verkstedet?

Det beste for batteriene på bilen er vel 11kW, altså rødstikk 16A?

Håper noen kan bekrefte dette om dette er riktig. :-)

elektrolux

Det er nok ingen eller liten forskjell på batterislitasjen med å lade med 11 eller 22 kW.

Siden Zoe kan lade med 22 kW, og 22 kW Frankenstein kabelen kan justeres i trinnene 10-16-24-32A ville jeg anbefale den i ditt tilfelle.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Orbit

#21
Så det du trenger er 22kW Frankenstein med 32A rød CEE i enden, samt to adaptere:

  • Overgang til 16A rød CEE støpsel
  • Overgang til Shuko-støpsel
På jobb bruker du da ingen av disse adapterne, men de vil gi deg mulighet til å lade andre steder med stikk som passer Zoe. Husk å stille ned Frankenstein til 16A (evt helt til 10A på Schuko) når du bruker adapter, for ikke å ta sikringen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA