Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkbeskyttelse av ny bil

Startet av Pål Jacobsen, søndag 03. september 2017, klokken 11:52

« forrige - neste »

Pål Jacobsen

På stugan i Sverige har jeg et rødt industriuttak med 400v/16A og 11kw på TN-nett. Noen som kan anbefale en ladekabel til Zoe med et slikt uttak?

Tesla ladekabel kommer med en adapter til rødt industriuttak - kan den brukes?


Griffel

#2
Sitat fra: Pål Jacobsen på søndag 09. juli 2017, klokken 13:47
På stugan i Sverige har jeg et rødt industriuttak med 400v/16A og 11kw på TN-nett. Noen som kan anbefale en ladekabel til Zoe med et slikt uttak?

Tesla ladekabel kommer med en adapter til rødt industriuttak - kan den brukes?

11 kW varianten, Så slipper en adapter og justering.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/frankenstein-11-kw-ladekabel-med-rcd-type-b?tm=ladekabler

Ellers skulle jo teslas fungere helt greit.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

N00b

Tesla sin UMC fungerer ikke på Zoe40 selv om den har 400V nett. Har testet

Orbit

Sitat fra: Griffel på søndag 09. juli 2017, klokken 15:49
11 kW varianten, Så slipper en adapter og justering.
Personlig ville jeg gått for 22kW-varianten med adapter til 16A. Selv om det blir litt mer dill, så er det hendig å kunne utnytte 22kW når en kommer over et 32A rødstikk. Og selv med 11kW-kabelen, er det nødvendig å ha med et 32A/16A adapter i møte med et 32A stikk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Muztang289

Hei.

Jeg slenger meg på her..
Har prøvekjørt Zoe 41kw to dager på rad nå og fått tilbud fra selger som er vanvittig lokkende..

Zoe blir pendle bil og kjører daglig underkant av 19 mil om dagen, hjemme så blir det å montere denne pod boksen eller hva det heter som lader 3,7kw, men på jobb så tenkte jeg å kjøpe denne "hytteladern" som man plugger i stikk kontakten til 8000-8500,- fra forhandler.

Dette var tanken helt frem til nå, hvor jeg leser om at man kan få en lader som går fra 400V industri stikk..
På jobben så har vi 400V og 32A rød stikk, etter som jeg har forstått så er det bare å plugge i denne Frankenstein laderen i stikken og man har en 22kW lader fremfor denne hytte laderen?
Har noen denne eller har prøvd denne? Er det mulig å regulerer styrken på ladingen så man ikke hurtiglader bilen hele tiden?
Har lært at et batteri holder bedre på strømmen og har lenger levetid ved at det lades rolig opp fremfor denne hurtig ladingen, men kan godt være at batteriene i dag er blitt såpass bra at dette ikke er skadelig lenger?

Håper på et oppklarende svar til en muligens fersk el bil eier, som tidligere hatet disse.. :-p

Orbit

Frankenstein 22kW har samme innmat som denne, og kan reguleres 10/16/24/32A

PS: Sjekk om det er effekttariff på jobben. Dersom så er, kan en enkelt lading med 22kW dra opp strømregningen med over 1000 kr i måneden i effektavgift (som regnes ut fra maksimalforbruk i løpet av måneden), i tillegg til selve strømforbruket!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Muztang289

Takk for svar Orbit.

Den laderen du linket til er vel et bedre valg ved at man kan ha forskjellig overganger ved siden av så man får alltid ladet uansett støpsel man skulle møte på ved lading?

Dette effekttariff greiene aner jeg ingenting om og tviler på at dagligleder også vet noe om dette da vi leier og strøm er inkl.

Orbit

Både Frankenstein-laderne og den jeg lenket til sist kan bestilles med alt av ønskelige overganger til industristikk på CEE-siden. For Zoe, er det bare rødstikk som er aktuelt, dvs 16A og 32A 400V, kanskje også 63A. Maksimal ladeeffekt vil bli begrenset av det svakeste leddet av hva industrikontakten, ladekabelen og bilen håndterer.

Den siste (og dyreste) laderen kommer uten type-2 kabel, og er litt større. Men siden den du kan velge kabel selv på bilsiden, kan den også brukes f.eks. på Leaf/Soul med en 'type-1 til type-2' kabel.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Muztang289 på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:43
Hei.

Jeg slenger meg på her..
Har prøvekjørt Zoe 41kw to dager på rad nå og fått tilbud fra selger som er vanvittig lokkende..

Zoe blir pendle bil og kjører daglig underkant av 19 mil om dagen, hjemme så blir det å montere denne pod boksen eller hva det heter som lader 3,7kw, men på jobb så tenkte jeg å kjøpe denne "hytteladern" som man plugger i stikk kontakten til 8000-8500,- fra forhandler.

Dette var tanken helt frem til nå, hvor jeg leser om at man kan få en lader som går fra 400V industri stikk..
På jobben så har vi 400V og 32A rød stikk, etter som jeg har forstått så er det bare å plugge i denne Frankenstein laderen i stikken og man har en 22kW lader fremfor denne hytte laderen?

Om firmaet ønsker å tilrettelegge for lading kan de jo evt. investere i en fast ladestasjon som kan tilkobles dette stikket. Disse er rimeligere enn mobile ladekabler men er selvsagt beregnet på fast montering. Monteringen består i å feste den med 4 skruer og plugge i...

Fordelen er at en slik (med type 2 uttak) kan lade alle typer elbiler, ikke kun de med type 2 inntak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muztang289

Sitat fra: Orbit på onsdag 12. juli 2017, klokken 13:57
Både Frankenstein-laderne og den jeg lenket til sist kan bestilles med alt av ønskelige overganger til industristikk på CEE-siden. For Zoe, er det bare rødstikk som er aktuelt, dvs 16A og 32A 400V, kanskje også 63A. Maksimal ladeeffekt vil bli begrenset av det svakeste leddet av hva industrikontakten, ladekabelen og bilen håndterer.

Den siste (og dyreste) laderen kommer uten type-2 kabel, og er litt større. Men siden den du kan velge kabel selv på bilsiden, kan den også brukes f.eks. på Leaf/Soul med en 'type-1 til type-2' kabel.

" For Zoe, er det bare rødstikk som er aktuelt" ?
Klar over at Zoe er lagd for lading på 400V, men virket ut som denne laderen er "magisk" og kan lade alt med tanke på beskrivelsen av produktet: " Her er ladestasjonen som "kan alt" Bruk overgang til dine favoritt stikk og du kan lade med alt fra 1 fase 10A 2300W til 3 fase 32A 22kW. Kan brukes mot 230V IT nett eller 400V TN nett."

Kan jeg ikke bruke denne laderen på samme måte som man bruker disse "hytte-laderne" ved 230V 10A 1 fas og helt opp til 400V 32A 3 fas, alt etter hva jeg har tilgjengelig?

Om så, så er jo denne laderen mye bedre for mitt bruk enn hva denne "hytte-laderen" som Motor Forum selger.

Beklager om jeg stiller masse dumme spørsmål. :P  ;D

Muztang289

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:18
Om firmaet ønsker å tilrettelegge for lading kan de jo evt. investere i en fast ladestasjon som kan tilkobles dette stikket. Disse er rimeligere enn mobile ladekabler men er selvsagt beregnet på fast montering. Monteringen består i å feste den med 4 skruer og plugge i...

Fordelen er at en slik (med type 2 uttak) kan lade alle typer elbiler, ikke kun de med type 2 inntak.

Firmaet jeg jobber for kommer aldri til å satse på nettopp dette da daglig leder er en gjerrigknark, enkelt og greit. :-)

Rav4_EV

Franske ingeniører liker ikke jordingssikkerheten i IT nett og Zoe vil ikke lade på slikt nett uansett hva slags frankenstein boks som benyttes. Det eneste som løser sikkerheten er et galvanisk skille gjennom en transformator. Ulempen er at den blir enten tung eller svært dyr dersom du trenger høy effekt. Som elbilbruker gjennom snart 20 år er det sjeldent jeg er borti noen industristikk som kan benyttes. Heldigvis er det blitt plenty med type 2 ladepunkt overalt. 11kW eller høyere effekt er midt i blinken for Zoe lading. Da er du sikker på å få lade.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Muztang289

Takk for svar Rav4_EV.

Skal ærlig si at jeg ble bare mer forvirret nå da du skrev at uansett hva slags Frankenstein boks som benyttes, så får ikke Zoe ladet da det er på IT nett og ikke TN nett.
Hva er er forskjellen på en Frankenstein lader mot ZepTec og NoFuel boksene da?
ZepTec og NoFuel kan lades på IT nett uten problemer etter hva jeg har lest, men det at du skriver at Zoe ikke får ladet på IT nettet er jo i mot alt som står beskrevet om disse laderne for å nettopp lade på IT nettet?

Håper sårt på et oppklarende svar eller erfaringer med slike ladere da jeg venter med bestilling av bil til jeg vet hva av lader jeg skal ha eller ei..

Griffel

#14
Sitat fra: Muztang289 på onsdag 12. juli 2017, klokken 19:08
Takk for svar Rav4_EV.

Skal ærlig si at jeg ble bare mer forvirret nå da du skrev at uansett hva slags Frankenstein boks som benyttes, så får ikke Zoe ladet da det er på IT nett og ikke TN nett.
Hva er er forskjellen på en Frankenstein lader mot ZepTec og NoFuel boksene da?
ZepTec og NoFuel kan lades på IT nett uten problemer etter hva jeg har lest, men det at du skriver at Zoe ikke får ladet på IT nettet er jo i mot alt som står beskrevet om disse laderne for å nettopp lade på IT nettet?

Håper sårt på et oppklarende svar eller erfaringer med slike ladere da jeg venter med bestilling av bil til jeg vet hva av lader jeg skal ha eller ei..
Frankenstein lader er ingen lader men en ladekabel med stort tversnitt og tilsvarende sikringer og jordfeilbryter i en uvanlig stor kontrollkladd, altså ikke et galvanisk skille. Zaptec mobil kladd er heller ingen lader men en kombinasjon av en vanlig kladd og en elektronisk transformator, mens Nofuel bøtte er en kombinasjon av kladd og en tradisjonell transformator.

Det som gjør det vanskelig er at enkelte leverandører insisterer på å kalle disse ledningene med en kontrollmodul for ladere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA