Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering november - desember 2017

Startet av Olemann, lørdag 02. september 2017, klokken 21:47

« forrige - neste »

Olemann

Har, som sikkert mange andre, gått gradene fra blybatteri Reva, Buddy, trilling, i3 og nå straks Ampera.

Det er mye som er forbedret disse snart 10 årene, ikke bare rekkevidde.  Men, kanskje særlig for elbil-jomfruer, så virker det som om rekkevidde betyr 90%.

Jeg skal nå selge min 2012 diesel Ford Focus, en flott stasjonsvogn med rekkevidde ca 100 mil.  Så jeg tenkte, om jeg sveiser inn en ekstra diesel-tank på 30 liter, så vil rekkevidden øke med 50 mil.  Altså til 150 mil.

Det må jo være et scoop og bilens verdi stige med noen titusener?   Nei, selvsagt ikke.  Hvorfor?  2 grunner tror jeg:

1. Det er nok bensinstasjoner, og de er stort sett alltid ledige.
2. Det tar maks 3 minutter å fylle tanken.

Konklusjon: Når det kommer elbiler som fyller tanken fort OG nok ladestasjoner, så vil dette temporære rekkevidde hysteria roe seg...(og man slipper å drasse rundt med 3-400 kilo batterier...)

Men jada, slik det nå er med lading, så vil rekkevidde bety mye for de fleste, inkludert meg selv, hadde nok ikke kjøpt Opelen om det var en 25 mils bil.....

Skal endre mening om noen byr meg 50.000.- mer for min Ford Focus med oppgradert rekkevidde til 150 mil... ;D

Hva jeg vil si?  Jo, at jeg lurer på hva min Amera er verdt om 5 år, dersom man fikser lading tett nok og raskt nok og biler som er 400 kilo lettere og lader 5 ganger så raskt er på markedet....




Amoss

Du har helt klart noen poeng, men du glemmer i det minste ett:
Å måtte stoppe ofte for å fylle/lade vil også være ett hærk.

Stoppe for lading/fylling hver halvtime?  Glem det!
Hver time?  Dette blir veldig ofte. Men om jeg sjeldent kjørte så mye i ett så kunne det ha vært aktuelt.
Hver annen time++?  Ja, da er det vel på tide med en stopp uansett, uavhengig om bilen trenger lading/påfylling.

Med 100 mils rekkevidde kan jeg i teorien kjøre i 10 timer uten stopp - jeg vil måtte stoppe oftere enn dette uansett. Så nei, mer rekkevidde på Focusen er irrelevant. Er man oppe i godt over 20 mils reell rekkevidde selv på vinterstid burde det ikke være verre enn at de fleste skulle kunne leve med det. Mer er alltid bedre, men det er ett sted der betalingsviljen for mer rekkevidde vil reduseres til bortimot 0.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olemann

#2
enig, har man 100 mil, som jeg har i dag, så er verdien av økningen selvsagt mye mindre enn om man går fra 15 mil til 30 mil....som endel elbiler har gjort siste 2 årene.
Tror nok at 2-3 timers kjøring på vinteren er et minimum for de fleste, selv om det finnes både hyppige og kjappe ladere. 

Det betyr likevel at ca 50Kwt er nok og at videre utvikling heller bør gå i retning av tettere celler/lavere vekt + kjappere lading og flere stasjoner, enn at hver enkelt drasser rundt med stadig større og tyngre private og tunge energi-kasser, som til nå har vært medias hovedfokus de siste 2-3 årene og dermed salgsargument for nye aktører.

Ipadjove

For min del, jeg kjører endel her ute i vest, har dagsturer på 21 mil + og ingen hurtigladere. Prøvde Ioniq men den klarte bare 20.7 mil. Flere fjell osv. Og mange ferger rundtom her, så stopp/pauser blir det somregel mer enn nok av uansett. Ampera-e/Tesla er de eneste elbilene for meg hittil ivertfall, KUN pga rekkevidde. Har prøvd mange elbiler og liker de fleste, men det er rekkevidde. Som er problemet. Og pris på Tesla. Har prøvd eGolf/ModelS/Ioniq/Leaf ++

Tenker at midt på vinteren med slapseføre så kan det bli knapt nok med Ampera-e på mine 21-mils-dagsturer. Er halveis på den turen akkurat nå og har hittil hatt et forbruk på 1.8. (12 grader ute)

trykkertor

Men jeg hørte nylig i radioen at Fortum har så dårlig økonomi på distriktsladerne at de "enkelt kan flyttes inn i byene".
Distriktsladerne gikk med 50,- i underskudd pr lading, og var knapt i bruk.
Så hvis vi får en fremtid med ladere kun i byene, så vil rekkevidde på garantert 250km likevel bli en viktig faktor.
Og vi vet jo at skal en ha garantert 250km, bør en ha en bil som er dimensjonert for langt bedre rekkevidde.
Tror vi kommer til å bevege oss litt bort fra rekkeviddeangst, og over i "ledig ladeplass, eller nummer 13 i køen-angst"

Olemann

#5
Tror også det er mulig å tømme Ampera på 21-25 mil på 15++ blå dager med T skjorte,  stigning og Motorvei fart.  Endel som nok får seg en skuffelse der, eller sagt på en annen måte, er mange som er svært forventningsfulle, og det er jo hyggelig, helt til det smeller.  I praksis tror jeg man får 25-28 mil, men null problem å klare under 50% NEDC.  Men, alt er bedre enn Reva med blybatterier ::)

Tom E.

Som gammel Think eier så har jeg noen betraktinger her. Det som er avgjørende for om Elbilen kan fungere i det daglige er at bilen faktisk har rekkevidde nok til å fungere i det daglige. Et eksempel:

Jeg kan kjøre opptil 200 km en vei for å dra på et møte for så å dra hjem igjen samme dag. Er strekningen lenger enn 200 km en vei så krever det overnatting. Det er det samme med en ICE bil.

Dette betyr at det er en magisk grense på 400 km reell rekkevidde. Skal du lengre enn dette så må du overnattet og da kan du jo bare slenge bilen på lading. Jeg har nå prøvd ut dette de siste 5 ukene og Opelen fikser dette enkelt.

Noe mer enn 400 km reell rekkevidde er ikke nødvendig da en benstrekk hver 3-4 time er påkrevd for de fleste av oss med normal prostatafunksjon.

automat

En ting er rekkevidde, noe annet er lademulighetene. I dag må man planlegge, og stoppe der man kan lade. Det er noe helt annet enn om man kan lade der man har lyst til å stoppe.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: Olemann på lørdag 08. juli 2017, klokken 15:52
Det betyr likevel at ca 50Kwt er nok og at videre utvikling heller bør gå i retning av tettere celler/lavere vekt + kjappere lading og flere stasjoner, enn at hver enkelt drasser rundt med stadig større og tyngre private og tunge energi-kasser, som til nå har vært medias hovedfokus de siste 2-3 årene og dermed salgsargument for nye aktører.

Ville være forsiktig med å sette slike faste grenser som du gjør her. Dette vil i stor grad avhenge av mange forskjellige ting, som topografi, størrelsen/tyngden på bilen, nyttelast man må ha med, motorvei eller småveier? Høy eller lav fartsgrense? osv...  Men som ett hovedpunkt har du helt rett - det kommer ett nivå der det blir viktigere å utvikle lettere/mindre batterier enn å øke rekkevidden. Signaler i fra Tesla tyder på at de mener de nærmer seg det nå med 100kWh batteriene. De har sagt at dette er så store som de blir (men gjetter på at det er "for nå" - og ikke for alltid). For andre biler kan denne grensen være en annen.

Husk også at det er "kjekt å ha" litt buffer både på topp og bunn i tillegg til hva som er tilgjengelig for bruk, og at det er greit å ikke måtte basere seg på å bruke fra 100%-0% selv av hva som er tilgjengelig så man slipper å gå tom. Så selv om man skulle si at 50kWh er nok kapasitet til kjøringen, så må selve batteriet være en del større for å gi rom for disse bufferne.

Sitat fra: Tom E. på lørdag 08. juli 2017, klokken 17:31
Som gammel Think eier så har jeg noen betraktinger her. Det som er avgjørende for om Elbilen kan fungere i det daglige er at bilen faktisk har rekkevidde nok til å fungere i det daglige.

Helt enig. Selv har jeg ikke fullt ditt behov, men en drøyt 20 mil vinterstid er for meg minstekravet for at bilen skal fungere i det daglige. De relativt få gangene jeg kjører mer enn dette kan jeg godt stoppe for å lade, men å måtte stoppe for lading "hver dag" for den kjøringen jeg har behov for blir litt vel mye "pes".

Sitat fra: automat på lørdag 08. juli 2017, klokken 17:58
En ting er rekkevidde, noe annet er lademulighetene. I dag må man planlegge, og stoppe der man kan lade. Det er noe helt annet enn om man kan lade der man har lyst til å stoppe.

Helt sant, det er også ett moment som må regnes med...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bmw2002

Som fersk elbileier, men som har mange år med erfaring med langturer nedover Europa synes jeg Ampera-E er slitsomt som den er nå.

Enten må man ha rekkevidde på 4 timer i 150-200km/t eller så må lading ned på 15 min.

For kjøring i Norge fungerer Ampera-E fint.

TM

Det er vel ingen elbiler som har en rekkevidde på 60-80 mil i de hastighetene du mener er naturlig å kjøre i...150-200. Km/h

Tellus

Sitat fra: Olemann på lørdag 08. juli 2017, klokken 16:35
Tror også det er mulig å tømme Ampera på 21-25 mil på 15++ blå dager med T skjorte,  stigning og Motorvei fart.  Endel som nok får seg en skuffelse der, eller sagt på en annen måte, er mange som er svært forventningsfulle, og det er jo hyggelig, helt til det smeller.  I praksis tror jeg man får 25-28 mil, men null problem å klare under 50% NEDC.  Men, alt er bedre enn Reva med blybatterier ::)

Tror ikke man greier å tømme tanken i løpet av 21 mil om sommeren på norske veier med norske fartsgrenser uansett hvordan man kjører. Mitt snittforbruk siste 400 km er 12.6 kWh / 100 km. Jeg må opp i 300 kWh / 100 km for å kjøre bilen tom i løpet av 20 mil. Det er faktisk ikke mulig.

Olemann

#12
Enig, det er vanskelig. Derfor jeg skrev med kaldere enn 15 blå dager, og det har vi ikke om sommeren her i landet  ;D

Sitat fra: Tellus på lørdag 08. juli 2017, klokken 20:16
Sitat fra: Olemann på lørdag 08. juli 2017, klokken 16:35
Tror også det er mulig å tømme Ampera på 21-25 mil på 15++ blå dager med T skjorte,  stigning og Motorvei fart.  Endel som nok får seg en skuffelse der, eller sagt på en annen måte, er mange som er svært forventningsfulle, og det er jo hyggelig, helt til det smeller.  I praksis tror jeg man får 25-28 mil, men null problem å klare under 50% NEDC.  Men, alt er bedre enn Reva med blybatterier ::)

Tror ikke man greier å tømme tanken i løpet av 21 mil om sommeren på norske veier med norske fartsgrenser uansett hvordan man kjører. Mitt snittforbruk siste 400 km er 12.6 kWh / 100 km. Jeg må opp i 300 kWh / 100 km for å kjøre bilen tom i løpet av 20 mil. Det er faktisk ikke mulig.

Tellus

Ah,

Du forvirret meg med 15++.

Du mente selvfølgelig 15--  ;D

Min første gen Leaf ligger rundt 20 kwh/100 km vinterstid i snitt så jeg tror nok at 25 mil burde gå lett.

Olemann

#14
Mente kaldere enn 15 blå,  og derfor skrev jeg 15++ blå dager,  som betyr høyere tall enn 15, og siden det er blå så er det jo kuldegrader....men, da ble det jo oppklart til slutt, det er jo viktigst  :D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA