Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering november - desember 2017

Startet av Olemann, lørdag 02. september 2017, klokken 21:47

« forrige - neste »

bno

#15
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 08. juli 2017, klokken 19:37
Som fersk elbileier, men som har mange år med erfaring med langturer nedover Europa synes jeg Ampera-E er slitsomt som den er nå.

Enten må man ha rekkevidde på 4 timer i 150-200km/t eller så må lading ned på 15 min.

For kjøring i Norge fungerer Ampera-E fint.
Tildels enig. Har hentet biler i syd Tyskland i 20 år å kjørt dem hjem. Før kunne man greit ligge å cruise i høy fart over 150 km
I de siste årene er fri fart usedvanlig begrenset. Danmark og sydligere Frankrike si Lyon - Montpillier spanskegrensen områder med relativt mindre trafikk der man greit holdet over 130 km/t. Kjørte Stavanger Malaga med ICE for fire uker siden og pga av utstrakt veiarbeider men mest av høyere trafikk tetthet var 120 140 mest hensiktsmessig. Fri fart glem det. Det sagt med et superlade nettverk som Tesla ja lettere. Med AE bob bob, men vil gå greit i forhold til andre elbiler. Ville ikke betenkt meg. Med litt planlegging.

Hirtshals - Karlsruhe 2 pitstop nødvendig (forsvarlig). Karlsruhe - Narbonne 2 pitstop forsvarlig og nødvendig roughly right. Hurtiglade nettverk helt ok hele A7 i Tyskland og enda bedre i Frankrike...Da er 90 min pause helt ok med fossil. AE er en "Tesla" 70 uten SC, men burde gå greit i dag å få ladet innen rimelig tid. Overnatting med "destination charging" burde være ok. Noe raskere ladefart? Ja, men ok...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ipadjove

Fikk prøvd max fart på opelen i Tyskland, men det var ikke lenge jeg kunne holde det om gangen. Tok igjen biler i venstrefilen, vegarbeid og ulykker osv.
Ved 154-154 km/t sluttet bilen å gi på, og gps-fart var (litt overaskende høyt?) 147-148 km/t.
Følte at batteriet lakk litiumsyre i slike hastigheter :p

S4e

Kjørte Oslo København nylig. Det gikk greit, men ingen tvil om at en Tesla ville fungert bedre på grunn av ladehastighet. Med Ae ble pausene lenger enn ønskelig. Kjørte også sakter enn med vanlig bil for å spare strøm. Brukte over en time mer enn vanlig på turen...

I tillegg ble en litt nervøs i Sverige der laderstasjonene typisk har bare et uttak. Tesla har mange plasser og derfor mye mindre sjanse for problemer.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

bno

Det er jeg helt enig i og venter med syd-europa kjøringen til jeg får min TM3 og SC tilgang. Absolutt
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kornman

Sitat fra: Tellus på lørdag 08. juli 2017, klokken 20:16

Mitt snittforbruk siste 400 km er 12.6 kWh / 100 km.
Hur ser din körning ut när du ligger på 12.6 kWh/100 km med Ampera-E?
Jag har samma förbrukning med min Leaf gen1 när jag kör 50-80 km/h på flat väg, om sommaren, utan stark vind eller regn.

Olemann

Kjørte du via Sverige begge veier, eller via NordJylland?  Skal på samme turen til uken, via Hirtshals, og anskaffet Clever kort, og håper det går bra....

Sitat fra: S4e på søndag 09. juli 2017, klokken 21:10
Kjørte Oslo København nylig. Det gikk greit, men ingen tvil om at en Tesla ville fungert bedre på grunn av ladehastighet. Med Ae ble pausene lenger enn ønskelig. Kjørte også sakter enn med vanlig bil for å spare strøm. Brukte over en time mer enn vanlig på turen...

I tillegg ble en litt nervøs i Sverige der laderstasjonene typisk har bare et uttak. Tesla har mange plasser og derfor mye mindre sjanse for problemer.

bno

#21
Sitat fra: kornman på lørdag 15. juli 2017, klokken 16:25
Sitat fra: Tellus på lørdag 08. juli 2017, klokken 20:16

Mitt snittforbruk siste 400 km er 12.6 kWh / 100 km.
Hur ser din körning ut när du ligger på 12.6 kWh/100 km med Ampera-E?
Jag har samma förbrukning med min Leaf gen1 när jag kör 50-80 km/h på flat väg, om sommaren, utan stark vind eller regn.
Stepper inn med et svar her da mitt forbruk ligger på rundt 12,3kWh/100km etter 4000Km i AE.
Jeg vil anta at man da har temperatur over 10+ grader, liten til ingen bruk av klima kun luftsirkulasjon og holder seg strengt til fartsgrenser i Norge ca. 80``ish plus samt noe få rusnnger ifm. forbikjøring.Meeegt  lett å kjøre AE 43+ mil sommerstid og den regenererer bedre enn Leaf.
M.a.o. så fåman en "Tesla" til utsalgspris...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kornman

Sitat fra: bno på lørdag 15. juli 2017, klokken 20:00

Stepper inn med et svar her da mitt forbruk ligger på rundt 12,3kWh/100km etter 4000Km i AE.
Jeg vil anta at man da har temperatur over 10+ grader, liten til ingen bruk av klima kun luftsirkulasjon og holder seg strengt til fartsgrenser i Norge ca. 80``ish plus samt noe få rusnnger ifm. forbikjøring.Meeegt  lett å kjøre AE 43+ mil sommerstid og den regenererer bedre enn Leaf.
M.a.o. så fåman en "Tesla" til utsalgspris...
Tack, det var trevligt att läsa. Jag åker till Norge på tisdag för att provköra AE (och släktbesök). Värdefullt att få veta att fabrikens uppgifter om räckvidd stämmer i verkligheten, och till och med kan överträffas.
Det är inte fallet med Leaf.............

Tellus

Sitat fra: kornman på lørdag 15. juli 2017, klokken 16:25
Sitat fra: Tellus på lørdag 08. juli 2017, klokken 20:16

Mitt snittforbruk siste 400 km er 12.6 kWh / 100 km.
Hur ser din körning ut när du ligger på 12.6 kWh/100 km med Ampera-E?
Jag har samma förbrukning med min Leaf gen1 när jag kör 50-80 km/h på flat väg, om sommaren, utan stark vind eller regn.

De 400 km ble kjørt med AC avslått. Kjøringen ellers var en blanding av til/fra jobb i Oslo samt noe kjøring på motorvei hvor jeg holdt fartsgrensen.

Samme kjøremønster mer min gamle Leaf gir omlag samme energiforbruk, men da med AC påslått. Erfaringsmessig drar Leaf nesten ikke energi til AC i norsk sommertemperatur (rund 20 grader midt på dagen). Virker som Ampera drar langt mer. Jeg gjetter på at dette skyldes at programvaren ikke er optimal når utetemperatur ligger i området ønsket innetemperatur. Ideelt sett kreves det relativt lite energi å opprettholde komfortabel innetemperatur under slike forhold. Ser ut som om klimaanlegget til Ampera ikke takler slike forhold på en god måte.

Siste 300 km er kjørt med AC på og jeg logger 10% av energiforbruket til klimaanlegget.

kornman

Sitat fra: Tellus på søndag 16. juli 2017, klokken 13:09


De 400 km ble kjørt med AC avslått. Kjøringen ellers var en blanding av til/fra jobb i Oslo samt noe kjøring på motorvei hvor jeg holdt fartsgrensen.

Samme kjøremønster mer min gamle Leaf gir omlag samme energiforbruk, men da med AC påslått. Erfaringsmessig drar Leaf nesten ikke energi til AC i norsk sommertemperatur (rund 20 grader midt på dagen). Virker som Ampera drar langt mer. Jeg gjetter på at dette skyldes at programvaren ikke er optimal når utetemperatur ligger i området ønsket innetemperatur. Ideelt sett kreves det relativt lite energi å opprettholde komfortabel innetemperatur under slike forhold. Ser ut som om klimaanlegget til Ampera ikke takler slike forhold på en god måte.

Siste 300 km er kjørt med AC på og jeg logger 10% av energiforbruket til klimaanlegget.

Tack för ditt svar. Då vet jag att Leaf och AE har ungefär samma förbrukning, i samma körmönster.
Och ja, jag har samma erfarenhet av att AC i Leaf drar väldigt lite energi. Ungefär 200-300W bara, i svensk sommar.

Stikkkontakt

i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

bno

Rekkeviddeangst.Hmm hva er det  :D 43 mil er enkelt nå på denne tiden av året. Rekkevidden på bilen er fantastisk også med tanke på prisen.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

timingbeltkiller

Min hovedfordel med A-e er komforten med å alltid kunne kjøre med klimaanlegget på full guffe
både sommer og vinter. Og å bruke relativ lav (vogntog)fart til å skaffe lang rekkevidde.

Om sommeren gir denne kjørestilen om lag 450 km rekkevidde.
Om vinteren antakelig 100 km mindre.

Med henger har du lov å kjøre 60 eller 80 kmt avhengig av type henger og trekkbil.
Det hindrer ikke biler med campingvogn bak å suse forbi bilene i høyrefila som ligger i 80-90.

Her ligger bøter og inndratte førerkort i bøtter og spann ferdig til å plukkes
av et mer aktivt trafikkpoliti enn vi øyensynlig har i dag.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Stikkkontakt

Sitat fra: bno på torsdag 03. august 2017, klokken 21:30
Rekkeviddeangst.Hmm hva er det  :D 43 mil er enkelt nå på denne tiden av året. Rekkevidden på bilen er fantastisk også med tanke på prisen.

Det er min erfaring også. Forbruket er forbausende lavt og stabilt uavhengig av hvordan man kjører. 14-15 er normalt på småkjøring her på øyen. Sammenlignet med e-golf er svingningene mye mindre og etter noen ukers bruk må jeg si at jeg er meget imponert over batteripakkingen til LG
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

bno

Ja, vi er imponerte av LG sin batt pakke absolutt.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA