Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte eGolf med hydrogenbil?

Startet av 1000kwh, lørdag 02. september 2017, klokken 19:10

« forrige - neste »

1000kwh

Vi venter barn og noen annet enn elbil er uaktuelt som familiebil. Nå begynner Model S å friste når renten er så lav og det fortsatt er 1 år ++ til Model 3 kommer.

Jeg tenker på S75D til ca 670000,- ny og vi må da klare oss med 1 bil (vi har kun 1 bil i dag). Men vi kjører til gjengjeld 40000 km i året! (lite bom og ferge)

Er dette galskap når vi har 960k brutto i lønn tilsammen og 3,15 mill i huslån? :D Tipper vi er ganske gjennomsnittlig her inne i forhold til lønn og lån.

Til Teslaen selger vi bilen vi har og får ca 140000,- i EK + de 10000,- vi har i dep på Model 3.

Gode råd er velkomne ;)   

(jeg blandet netto og brutto  :-[ )

krister461

Om du kjører 40k i året er det galskap med noe annet en el-bil. :)

johnpettermellin

#2
Hei! Har gjort de samme regnestykkene, og har funnet ut at vårt Tesla-kjøp virker overraskende "lønnsomt"

Du kjører 40000 per år, la oss si at fossilbilen bruker 0,7 per liter til en snittpris på 13 kr. Da har du en årlig drivstoffkost på 36 400. Om du kun lader Teslaen hjemme (husk at en del av ladingen vil foregår på gratis superlader, gratis på jobb kanskje) blir din årlig drvstoffkost ca 8000 kr. En diff på 28 400 kr. Så reduseres årsavgift, bom og servicekost med la oss si 7000 årlig. Da er den totale differansen på 35 400 kr.

Bruker fullfinansiering som regneeksempel videre, men du skjønner greia, bruker også 8 år som nedbetaling da jeg mener man trygt kan ha det pga av garanti på batteri og drivverk. S75D til 670k med dagens rente kommer ut på omtrent 7000 kr per måned med lån og avdrag. Kjøper du en "vanlig" fossil familiebil med ordinær rente på ca 4,5% til 400k (du får ikke rare bilen da, husk at du med denne bilen også må leve uten noen garanti i minimum 3 år i dette eksemplet) koster lånet på den ca 5000 per måned.

Hvis vi da tar med driftskosten som vi regnet på over, så ser vi at Teslaen totalt sett kommer ut 950 kr rimeligere per måned.

Hvis man tenker seg at verdifallet er likt på disse to bilene i eksemplet, vil du sitte igjen med en større egenkapital til neste bilkjøp, da Teslaen i utganspunktet kostet mer. La oss si at begge biler har en restverdi på 20%. Da er diff på i overkant av 50 000 i dette eksemplet.

Dvs at over 8 år i dette eksemplet vil man "spare" 145 200kr med å velge Tesla...

Så i mine øyne kan kjøpet forsvares også med bakgrunn i økonomiske vurderinger. Hvorvidt man har råd til det eller ikke, må være opp til vær enkelt å vurdere det handler like mye om prioriteringer. I vårt budsjett er det satt av totalt 8500 per måned for vår Tesla. Det inkluderer lån og avdrag ca 7000, 500 for strøm til lading, pluss 1000 i avsetning til dekk, vedlikehold og årsavgift. 8500 er mye penger, men vi mener vi har råd til det og ønsker å prioritere det [emoji4]


Håper dette var til hjelp [emoji1303]

knut.aulie

Sitat fra: johnpettermellin på lørdag 08. juli 2017, klokken 10:14
Hei! Har gjort de samme regnestykkene, og har funnet ut at vårt Tesla-kjøp virker overraskende "lønnsomt"

Du kjører 40000 per år, la oss si at fossilbilen bruker 0,7 per liter til en snittpris på 13 kr. Da har du en årlig drivstoffkost på 36 400. Om du kun lader Teslaen hjemme (husk at en del av ladingen vil foregår på gratis superlader, gratis på jobb kanskje) blir din årlig drvstoffkost ca 8000 kr. En diff på 28 400 kr. Så reduseres årsavgift, bom og servicekost med la oss si 7000 årlig. Da er den totale differansen på 35 400 kr.

Bruker fullfinansiering som regneeksempel videre, men du skjønner greia, bruker også 8 år som nedbetaling da jeg mener man trygt kan ha det pga av garanti på batteri og drivverk. S75D til 670k med dagens rente kommer ut på omtrent 7000 kr per måned med lån og avdrag. Kjøper du en "vanlig" fossil familiebil med ordinær rente på ca 4,5% til 400k (du får ikke rare bilen da, husk at du med denne bilen også må leve uten noen garanti i minimum 3 år i dette eksemplet) koster lånet på den ca 5000 per måned.

Hvis vi da tar med driftskosten som vi regnet på over, så ser vi at Teslaen totalt sett kommer ut 950 kr rimeligere per måned.

Hvis man tenker seg at verdifallet er likt på disse to bilene i eksemplet, vil du sitte igjen med en større egenkapital til neste bilkjøp, da Teslaen i utganspunktet kostet mer. La oss si at begge biler har en restverdi på 20%. Da er diff på i overkant av 50 000 i dette eksemplet.

Dvs at over 8 år i dette eksemplet vil man "spare" 145 200kr med å velge Tesla...

Så i mine øyne kan kjøpet forsvares også med bakgrunn i økonomiske vurderinger. Hvorvidt man har råd til det eller ikke, må være opp til vær enkelt å vurdere det handler like mye om prioriteringer. I vårt budsjett er det satt av totalt 8500 per måned for vår Tesla. Det inkluderer lån og avdrag ca 7000, 500 for strøm til lading, pluss 1000 i avsetning til dekk, vedlikehold og årsavgift. 8500 er mye penger, men vi mener vi har råd til det og ønsker å prioritere det [emoji4]


Håper dette var til hjelp [emoji1303]
Har ikke noe å tilføye.

Må bare si jeg er imponert over innlegget[emoji1360][emoji1]
Veldig informativt.

mzziaz

Vanskelig å gi noen generelle råd til slik. Det handler om hvor mye risiko og hvor høye lån en er villig til å ha, og det er nok svært individuelt.

Vår privatøkonomi er bedre, men vi valgte Ampera-e foran Tesla, pga:
1) Pris. Så lenge en har andre lån, bør en låne minst mulig til eiendeler som faller i verdi, mener jeg. (Det kan være en skikkelig fattigdomsfelle).
2) Behov. Vi ønsket oss en mindre og mer snerten bil enn S og X til bruk i hverdagen.

ApeX

Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

RaBalder

Jeg synes nå at man for alvor skal vurdere andre elbiler enn Tesla inn i et slikt regnestykke.

Årsavgift, bompenger, parkering, ferge osv. er fordeler man også har på en Opel Ampera til halvparten av prisen av en Tesla. Jeg tror fort den hadde sett enda bedre ut i et regnestykke med elbil opp mot en som bruke diesel/bensin.

Teslus

Sitat fra: RaBalder på lørdag 08. juli 2017, klokken 12:58
Jeg synes nå at man for alvor skal vurdere andre elbiler enn Tesla inn i et slikt regnestykke.

Årsavgift, bompenger, parkering, ferge osv. er fordeler man også har på en Opel Ampera til halvparten av prisen av en Tesla. Jeg tror fort den hadde sett enda bedre ut i et regnestykke med elbil opp mot en som bruke diesel/bensin.

Jeg antar at når man har barn på vei, vil ikke Ampera være en god bil. Med lite bagasjeplass og sannsynligvis et behov for å ha med barnevogn og bagasje på de aller fleste turer, tror jeg ikke det er en drømmebil for småbarnsforeldre. Vi vurderte også Opelen, men endte på en S75D for å få nok plass til bagasje og mennesker.

knut.aulie

Samt det ikke helt uvesentlige poenget at Ae ikke kan leveres på veldig lenge. Selv de med bekreftet kontrakt fra 2016 vet ikke når de får bil.

TorR

JPMs regnestykke for bilkjøp er helt supert, men som han selv avslutter med tar det ikke hensyn til om dere har råd.

Egentlig handler dette om å sette opp kjente tall i et budsjett.  Hvis ordet "budsjett" gir gåsehud, er det lov å starte med de store tallene i et enkelt "penger inn og penger ut" regneark. Når det er på plass er det fort gjort å legge til andre utgifter etter hvert. Da får dere enda bedre oversikt og kan "leke" med tall og se hvordan økonomien deres blir i flere år fremover.

Det er selvfølgelig helt OK og spørre om råd og erfaringer her. Min erfaring er at budsjett for privatøkonomi er gull verdt og bidrar til å holde unna masse grubling og mulige diskusjoner der fakta, ønsker og følelser blir blandet i hop. Vår familie er i en annen "fase" en deres, men når vi var der dere er nå, eide vi biler som var rimelige i innkjøp og bruk.

Så kommer min konklusjon: banken låner dere sikkert villig penger til en S, men før de får den gleden, kan dere, sammen, bruke banken og be dem gi dere tall som viser hva dere sitter igjen med av midler når alle lån er betalt. Ta også med i beregningen at dere får barn nummer 2 og mulig behov for nytt sted å bo, i låneperioden til bilen.

1000kwh

Takk for svar!

Det er jo mange faktorer som ikke er tatt med her. Jeg og min kone er ikke dyre i drift. Vi tar ikke dyre ferier (liker Norge best) og har ryddig økonomi.

Poenget mitt var vel bare om det høres fornuftig ut for oss med Model S med tanke på inntekten og lån gitt at vi holder forbruke normalt til lavt.

Småelbilene holder ikke når man skal ha barnevogn og barnesete på tur, så Opel er ikke aktuelt. Ioniq kunne fungert.

Så er det jo en verdi i at dette er en Tesla. Det kan jeg betale litt for i stedet for annet "crap" ;p

Joachim@sancon.no

En annen ting som er greit å ta med i beregningene er en rente oppgang. Kampanje renten til Tesla nå på 0,25% er flytende rente som følger markedet. Går styringsrenten opp så går tesla renten opp. Muligens deres boliglån også.

Selv har jeg "spart" penger hver måned på å selge en 2006 Audi a3 tfsi og kjøpte en Tesla s85d i 2015. Ihvertfall har jeg betalt mindre hver måned i kroner og ører, for ikke å snakke om verksted regninger på A3'en.

Videre vill jeg gått inn i nettbanken og tatt ut kontoutskrifter de siste 2 år og sett hvilke kostnader som kan relateres til dagens bilhold, og sammenligne det med kostnad for en ny bil.

For min del ble begeret nådd etter turbohavari på diesel purka (35k), og AC  kompressor eksplosjon (12k) og defekt katalysator (18k) på min A3 i løpet av 6 siste måneder før jeg kjøpte Tesla. Garanti er ganske forutsigbart.

JorgenM

Som ApeX skriver, sett opp budsjett!

Private bør uansett alltid føre budsjett, helst månentlig. Og lag budsjett for påfølgende år.

Vi kjøpte brukt S for å unngå lån helt og er kjempefornøyde med bilen. Vi har fortsatt bufferkonto med ca 700k, men velger å være safe på økonomi, spesielt for barnas skyld, heller enn å risikere fremtiden bare for å ha ny bil.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut3448

Ioniq er ikke mye større innvendig enn A-e synes jeg. Men om du har kikka på tohjulsdrevet Ioniq, hvorfor ikke vurdere en bakhjulsdrevet S? Denne blir ~40k billigere =630k med samme spec og kan fåes fra 590k. Vi holdt på å kjøpe A-e, men gikk for en ribba S75. Etter endel kjøring i Danmark i sommer så merker jeg at tilgang til Superchargere er viktigere for meg enn jeg hadde sett for meg.

Go-carter

Vi er i relativt lik fase, 1,2 brutto, første barnet er nesten to år, en til snart på vei(får en håpe), 2,4 i huslån + 5-600 igjen i lån på X'en. Jeg synes ikke vi har sinnsykt stort spillerom økonomisk (løpetid huslån på 23 år så har en del i månedlige avdrag), men vi fører månedlig budsjett og har stor hjelp i det.

Go for it :)

PS: for mange aktive barnefamilier er X eller S eneste realistiske alternativ som nr 1, så Ae etc blir ofte uaktuelt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA