Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Stå på retten sin

Startet av Joachim@sancon.no, lørdag 02. september 2017, klokken 11:13

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: Lystig69 på lørdag 08. juli 2017, klokken 13:49
Når da Tesla selv legger ut noe som denne, da ser man hvor prisen er på tur...
https://www.tesla.com/no_NO/new/5yjsa7e21hf202822

Er ikke dette en vanlig S75D uten noe utstyr til vanlig pris?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Bushy

Faktisk litt dyrere en å bestille ny ser det ut til...
S75D sept. 17

Kito76

Kjøpte en TMS P85, 2014(sent 2013) til kr 499.000,-. Usikker på om det var et bomkjøp.. utvidet garanti til 2021 og bilen har kjørt 55000 km.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: calla1983 på lørdag 08. juli 2017, klokken 07:08
Jeg kjøpte en brukt S85D fra våren 2015 som hadde gått ca 60.000 for 600.000 denne uken. Høres likt spekket ut som din. Var også en bil i Stavanger som gikk for 580.000 denne uken.

Har kunnskap om den i Stavanger: den startet på bud på 580 men gikk dagen etter for 587. Hadde selgeren hatt mer tålmodighet så ville han fanget de to neste interessenter som de neste to dagene hadde sikret seg finansiering og i etterkant sa de var villige til å gå over 610.

Vil tro at grei pris for 85D ligger på 620 - 640 +/- utstyr og kjørelengde, dette er sammenliknet med priser på 70D og S/P85 RWD hvor flere av de sistnevnte har gått for 570-590 i siste uker av juni.

550-560 er mer en grei pris for S70D, men uansett er markedet tregt i sommermånedene for såpass dyre biler som de uansett er. I tillegg trenger mange en del tid på å få finansiering på plass.

Bruktpriser fra Tesla er en grei pekepinn: privat bør man ligge ca 30' under disse, men kjøper bør merke seg at vinterdekk og ekstra stæsj man får med på privatkjøp er noe man må betale ekstra for direkte fra Tesla.

Ny S75D spekket litt opp på linje med typiske brukte 85D er fort oppe i 740' og vil uansett fortsatt mindre rekkevidde og alltid vil mangle luftfjæring og dobbelt-/oppgradert lader. Sistnevnte viktig for "kjennere" som vet at dette kommer godt med når man lader på langtur utenfor SC (aka destination charger o.tilsv.).

fonberg

Sitat fra: Finnøy på søndag 09. juli 2017, klokken 23:28
Sitat fra: calla1983 på lørdag 08. juli 2017, klokken 07:08
Jeg kjøpte en brukt S85D fra våren 2015 som hadde gått ca 60.000 for 600.000 denne uken. Høres likt spekket ut som din. Var også en bil i Stavanger som gikk for 580.000 denne uken.

Har kunnskap om den i Stavanger: den startet på bud på 580 men gikk dagen etter for 587. Hadde selgeren hatt mer tålmodighet så ville han fanget de to neste interessenter som de neste to dagene hadde sikret seg finansiering og i etterkant sa de var villige til å gå over 610.

Vil tro at grei pris for 85D ligger på 620 - 640 +/- utstyr og kjørelengde, dette er sammenliknet med priser på 70D og S/P85 RWD hvor flere av de sistnevnte har gått for 570-590 i siste uker av juni.

550-560 er mer en grei pris for S70D, men uansett er markedet tregt i sommermånedene for såpass dyre biler som de uansett er. I tillegg trenger mange en del tid på å få finansiering på plass.

Bruktpriser fra Tesla er en grei pekepinn: privat bør man ligge ca 30' under disse, men kjøper bør merke seg at vinterdekk og ekstra stæsj man får med på privatkjøp er noe man må betale ekstra for direkte fra Tesla.

Ny S75D spekket litt opp på linje med typiske brukte 85D er fort oppe i 740' og vil uansett fortsatt mindre rekkevidde og alltid vil mangle luftfjæring og dobbelt-/oppgradert lader. Sistnevnte viktig for "kjennere" som vet at dette kommer godt med når man lader på langtur utenfor SC (aka destination charger o.tilsv.).

Enig i det aller meste du skriver, men akkurat oppgradert lader tor jeg ikke spiller noen rolle for mange - Chademo-adapter gjør deg jo mye bedre rustet på langtur med 2-3 ganger raskere lading enn oppgradert Type 2. Luftunderstell derimot er salgsargumentet som sparker for meg og mange andre, siden dette ikke er tilgjengelig på ny 75.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Joachim@sancon.no

Når jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed om at dobbeltlader bare var aktuelt om jeg hadde 400v hjemme. Siden jeg ikke hadde 400v så jeg hoppet over den.

Rett etter levering så fant jeg ut at det ikke var tilfelle og bruksområdene heller var på langturer der det ikke fantes SC. Vurderte derfor å kjøpe oppgradering til dobbeltlader rett etter levering, men slo det fra meg.

Etter litt over 2 år eierskap har jeg kun ladet 3 ganger på en boks som kunne gi meg 22kw. Og ingen av gangene hadde jeg noe travelt da jeg skulle være der i flere dager.  Andre har kanskje annet behov en meg, men for min del er jeg glad jeg droppet dobbeltlader.

d58palset

#21
Sitat fra: Finnøy på søndag 09. juli 2017, klokken 23:28

Ny S75D spekket litt opp på linje med typiske brukte 85D er fort oppe i 740' og vil uansett fortsatt mindre rekkevidde og alltid vil mangle luftfjæring og dobbelt-/oppgradert lader. Sistnevnte viktig for "kjennere" som vet at dette kommer godt med når man lader på langtur utenfor SC (aka destination charger o.tilsv.).

På bruktmarkedet varierer det om bilene har dobbeltlader eller ikke. (11 vs 22 kw)
De nye man kjøper nå har vel nettopp fått 16,5kw som std. Mao kan dette slå begge veier....

Forskjellen i batteristørrelse er mer 5 enn 10 kw som modellbetegnelsen gir inntrykk av.... https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/ men en viss forskjeller det...

Husk at på nye biler trenger man ikke velge premium for å få alcantaratak og elektrisk bagasjeluke. De nye har også facelift og bedre lys.

Kjøper man 85d (og ikke p85d) må man huske på at tidligere biler ikke hadde nextgenseter...

At man ikke kan få luftfjæring er et minus med ny bil dog. Visstnok er understellet på de nye uten luft lavere enn tidligere også...

lightscribe

Sitat fra: Finnøy på søndag 09. juli 2017, klokken 23:28
Bruktpriser fra Tesla er en grei pekepinn: privat bør man ligge ca 30' under disse.
Hvorfor? Spiller vel ingen rolle hvem man kjøper fra da bilen fortsatt er under garanti perioden. Du får samme gode service fra Tesla uansett.


Joachim@sancon.no

Jeg har nå tatt en titt på de S85d 2015 modellene som er blitt langt ut på finn.no den siste uken, og 4-5 av bilene som ble lagt ut i prisområdet 610-640 ser ut til å være solgt nå. Jeg kontaktet også ett par av de og de bekreftet at de fikk omtrentlig prisen de ønsket.

Det kan derfor se ut til at markedet er villig til å betale 630'ish for en bil som er lik min.

Da gjenstår det bare for meg å komme meg hjemme fra utlandet og fjernet kjeksrester fra ungene og gitt bilen en god Shine etter årets ferietur, så legger jeg den ut i samme prisleiet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA