Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan går det med leveringen?

Startet av CAT, fredag 01. april 2011, klokken 11:59

« forrige - neste »

CAT

Hei er helt ny her kjøpte en godt brukt Think har stått på et verksted i et og et halvt år på grunn av
batteri problemer verksted mente at de hadde tatt ut to batterier som var problemet så di sto inne
i bilen. Tok bilen inn på vekstedet fristelsen ble for stor koblet til strømmen sto vel til ladnig 5 timer
da viste målern 100% staret opp og kjørte en tur på to mil da falt målern til 80% dette var moro
tok en ny tur dagen etter alt virket ok helt til målern falt til 0% men bil gikk det samme. Går det
ann at to batterir er borte? :o

Kjempe fint forum dette

Tink    2000mod  90000km Har ingen erfaring med el bil

elektrolux

Hallo CAT

Og velkommen til forumet for Elbiler. Du er kommet til rette stedet, og alle som spør får svar innen kort tid.

Du virker rimelig fersk i faget som du da også selv innrømmer i profilen din.

Think Classic er en fantastisk bil, som er meget enkelt og solid bygget. Med riktig hold vil de kunne trille i mangfoldige år.

Desverre er de levert fra fabrikk med 4 feil:

- Ladekretsen til 12V batteriet er utilfredstillende, men fikses enkelt med en tilleggslader.

- Serviceindikatoren varsler etter 1050 Ahr overlading uavhengig av batterienes behov som gjerne er mellom 350 Ahr til 700 Ahr overlading. Heller ikke noe problem så lenge en kompenserer for det med hyppigere og tilpasset serviceintervall

- Bilen er i stand til å trekke 250 A ut av batteriet; som kun tåler ca. 150A kontinuerlig strømtrekk. Også enkelt å kompensere for med rolig kjøring, spesielt opp bakker, og med lav ladetilstand.

- Bilen drar batteriet for langt ned, og reverserer celler. Igjen, til å leve med. Ikke kjør bilen ned under 15% ladetilstand, indikert med rødt på energimeteret. Ev. monter batteriovervåkning om du ønsker å kjøre batteriene enda tommere.

Les forøvrig info på Elbilwikiet vårt:  www.elbilwiki.no     

"Desverre" vil en Think med defekte blokker kjøre like godt som en med gode blokker; bare kortere, og på bkostning av de gode blokkene i pakken. Dersom bilen din triller ca 60 km er det meste OK. Hvis rekkevidden er kortere bør du undersøke tilstanden på batteripakken nærmere.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#2
Sitat fra: CAT på mandag 07. mars 2011, klokken 16:24
alt virket ok helt til målern falt til 0% men bil gikk det samme. Går det
ann at to batterir er borte?
Det er 19 blokker (batterier, som du kaller det) i Th!nk. Det går tydeligvis an å kjøre den med 17 blokker. Jeg tror ikke at noen har forsøkt dette før deg  ;D Men fordi laderen er laget for 19 blokker og lader etter det, så vil du raskt ødelegge de 17 gode blokkene.

Det du skulle ha gjort etter første ladingen var å fylle vann på batteriet (alle blokkene). Første ladingen skulle vært en servicelading og til det trenger man et diagnoseinstrument eller nikometer.

Aller først (før du ladet og kjørte) burde du ha kontrollert at alle ledningene til blokkene var riktig skrudd til - med moment. Synes det er merkelig at verkstedet har skrudd sammen batterikassa med bare 17 blokker.

Hver blokk har nominell (gjennomsnittlig) spenning på 6V og når de står på lading kan de ligge så høyt som 8,2V. Da du så at måleren (energimeteret) gikk til 0 % så var det et varsel om at batterispenningen var for lav. Det er jo ikke noe rart hvis det mangler 2 blokker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

CAT

Hei takk for gode tips  får vel ta ut batteri pakka og se om det mangler to blokker eller om
det er to som er byttet ut tidligere som fulgte med,di to blokkene som fulgte med viser 5,2
volt uten at di er ladet noe på men det forteller vel ikke noe.
Bor i Skien må nok søke noe hjelp til vannfylling.
Tink    2000mod  90000km Har ingen erfaring med el bil

Ken

En nokså utladet batteri blokk vil havne på rundt 6 volt så jeg antyde på at disse to er kaputt. En vanlig 12volts lader koblet til en eller begge blokker i en kort tid skulle lade dem til over 6 volt hver.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

#5
Sitat fra: CAT på mandag 07. mars 2011, klokken 21:35
Hei takk for gode tips  får vel ta ut batteri pakka og se om det mangler to blokker eller om
det er to som er byttet ut tidligere som fulgte med,di to blokkene som fulgte med viser 5,2
volt uten at di er ladet noe på men det forteller vel ikke noe.
Det er vel mest sannsynlig at dette er 2 blokker som er byttet, altså at du fortsatt har 19.  (eller 2 ekstra reserveblokker hvis de fikk tak i flere enn de trengte...)
Hvis verkstedet skulle gjort bilen kjørbar med bare 17 blokker måtte de improvisert med kabler og  vannslanger, lite sannsynlig.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: CAT på mandag 07. mars 2011, klokken 16:24
....sto vel til ladnig 5 timer da viste målern 100% staret opp og kjørte en tur på to mil da falt målern til 80% dette var moro tok en ny tur dagen etter alt virket ok helt til målern falt til 0% men bil gikk det samme.

Hvis en bil har stått i lang tid vil energimåleren vise helt feil, dette fordi mye energi vil ha forsvunnet som selvutlading,  dette blir ikke registrert av computeren.

Eksempel:
En bil blir satt bort med 80%.
Etter et år er endel av cellene helt tomme, mens andre har fortsatt endel igjen.
Hvis man lader knapt 2 timer vil energimeteret vise 100%, og noen vil da tenke at bilen er fulladet. Ved ca 80% vil bilen begynne å gå dårlig, "kjør sakte" modus slår inn. Bilen registrerer den lave spenningen, energimeteret går rett fra 80 til 0% i en eneste bevegelse.
En slik bil bør IKKE kjøres tom, og energimeteret er altså ikke til å stole på.
Faren for stor ubalanse mellom celler (og faren for reversering) øker med tiden som har gått etter siste fullførte lading.
Har den stått lenge bør den ha en vedlikeholdslading som El rayo skriver.

Et annet "problem" med energimeteret er at det lærer seg hvor mye/lite energi man har i pakken. Jeg har hørt om flere som har fått skiftet ut dårlige blokker og så blir de skuffet over at "kjørelengden" ikke blir bedre etterpå.
Eksempel: Har man 17 blokker med 100Ahr og 2 med 70Ahr vil bilen i praksis ha bare 70Ahr. Etter noen runder vil energimeteret lære seg dette. Men blir de svake blokkene byttet fortsetter bilen å tro at det kun er 70Ahr tilgjengelig. Det er da nødvendig å bruke opp det som er under 0%   for å lære bilen at kapasiteten har økt.
For å ikke ta unødige sjanser kan en tømme batteriet ved å la bilen stå med tenning og lys på.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

CAT

Hei og takk igjend for gode svar. Tok ut batteripakka i dag etter jobb det gik fint takket være verksted boka som jeg lastet ned, målte 113 volt  så kont jeg en og en blokk di fleste lå på
6,7 volt men tre stk lå på 3 volt  så da er vel konklusjonen at 3 stk er defekt  PS alle 19 var der
så det var 2 exstra som fulgte bilen. Så er det noen her som har noen brukte blokker til salgs?
eller andre forslag går det ann og få liv i gamle blokker?  :-[
Tink    2000mod  90000km Har ingen erfaring med el bil

hens

#8
Hvis bilen har stått lenge, må alle batteriene fullades før en kan måle kapasiteten.
Ta ut de batteriene som holder 3 volt, og forsøk å lade de opp med en 6 eller12 volt lader.  Batterier som har stått lenge har i tillegg til at de er tømt ved selvutlading fått en forandring i kjemien. Forsiktig med tempfølerene.

For å rette opp kjemien må batteriblokkene lades opp med langt over nominell-kapasiteten, et vellagret 100 ah batteri må i hvert fall tilføres minst 150, kanskje 200 Ah avhengig av lagringstiden. Dette må gjøres med lav strøm da batteriene blir varme under ladingen.

Vær også oppmerksom på en egenskap ved nicadbatterier, når temperaturen stiger, faller spenningen. Hvis nicadbatterier lades uten tilsyn vil de ved 35-40 grader plutselig omgjøre all egen og tilført energi til varme,  bli fryktelig varme, og ødelagt.
 
Når blokkene settes til lading skal spenningen stige til 6 volt ganske fort, hvis ikke er det defekte celler i blokken.

Hvis batteriene er i orden vil spenningen stige videre opp til ca 8 volt pr blokk, og begynne å gasse. Dette er knallgass, og er meget eksplosivt.
Hvis spenningen ikke når opp til mer enn 7-7,5 volt, er det noe galt med blokken. Den kan allikevel i noen tilfeller mosjoneres tilbake til livet, men det må tas individuellt.

Jeg vil anbefale at du leser alt du kan finne her på forumet om behandling av batterier.
Hvis du har tomkjørt batteriet uten å være sikker på at alle blokkene har blitt fulladet, kan det ha skadet blokkene pga. reversering.
Uansett, unngå tomkjøring uten å ha et instrument i bilen, som forteller når noen celler blir tomme.

Batteribegreper for sikkerhets skyld:
Kapasitet måles i amperetimer, ampere ganger tid, - Ah.
Batteriet består av 19 stk 6 voltblokker, hver med 5 stk 1,2 volt celler = 95 celler.
ladespenning skal være ca.1,7 volt pr celle når batteriet er fullt. = 8,5volt pr.blokk, eller omkring 160 volt totalt. Disse verdiene endres med temperaturen.

Hvilespenning fulladet:  1,37 volt/celle, blokk 6.8 og totalt ca130 volt.
Hvilespennning utladet: 1,2   volt/celle, blokk 6,0 volt og totalt 114 volt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA