Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesladollar

Startet av johnpettermellin, fredag 01. september 2017, klokken 15:23

« forrige - neste »

Lommelund

Hadde samme kvaler selv da jeg bestilte min RWD høsten 2013 - overlevering mai 2014. Gjorde selv noen grundige tester på vinterstid med Tesla demobil. En vinterdag i februar fant jeg meg en bratt, snøddekket/ delvis isbelagt bakke og testet suksessivt min daværende Avensis 2004 u/ antispinn, min svogers Passat m/ antispinn og demobilen. Nå skal man være forsiktig med å generalisere på et slikt grunnlag, men konklusjonen i dette tilfellet for min del var klar: Teslaen forserte bakken best! Så spiller selvfølgelig alder på dekk og andre bias inn, men generelt opplever jeg det som en god vinterbil med en svært responsivt antipsinn/ -sladdsystem. Alt går elektronisk, i motsetning til fossile RWD-biler, der det er en viss "forsinkelse" pga mekanisk drivlinje. Den store svakheten ligger i lav hastighet/ full stopp, for eksempel i en bratt bakke, da vekten blir tydelig og det kan være vanskelig å komme i gang igjen. Over 2 tonn som skal i gang etter full stopp på vinterføre krever litt konsentrasjon og tålmodighet og fysiske lover lar seg ikke forsere... Derfor forsøker jeg å være litt føre var mtp parkering og kjøring i lav hastighet på vinterstid. Men etter 3 vintre på Østlandet må jeg si at det fungerer bedre enn forventet. Selv fruen som overhodet ikke er glad i vinterføre eller kjøring generelt, er fornøyd.

johnpettermellin

Takk for fyldig svar Lommelund! Det høres jo veldig positive dine erfaringer [emoji4] Som nevnt så har vi jo aldri sett behov for awd i vårt bilhold tidligere. Men så har vi jo aldri lagt så mye penger på bordet eller tenkt å ha en bil over så lang tid før heller. Og da øker vel frykten for å gjøre feil valg. Skulle gjerne ha fått gjort like gode tester som deg, men vi måtte bestille nå i sommer, og da ble det vanskeligere med vintertester [emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

daktari

Jeg prøvde en lignende test november 2016 med 75 rwd. Kjørte rundt på snødekte småveier, stoppet, lukeparkerte etc. Larsbråtveien på Hellerud i Oslo. Teslaen kom alltid i gang igjen. effektivt antispinn.

Samtidig har dekk mye å si, på de 2 siste Peugeot 5008 og Citroen Grand Picasso fwd var grepet på vinteren meget bra første året, så gradvis dalende til nært problematisk 3. året. Michelin piggfrie Ice-X, kjørelngde 45000 på 3 år. Testen nevnt over hadde ikke fungert på år 2 og 3 med dem.

Valgte selv 90 pga. rekkevidde og fikk awd. Eksepsjonelt grep. Kan stoppe i bratte bakker ubrøytet snø og starte igjen.

Til sist, en rwd får vel noe vektfordeling bakover på bakhjulene i bakker. Fwd mister grep foran, men fordi de er fortunge i utgangspunktet gjør det kanskje ikke så mye. Du kan jo også ty til de gode gamle "sandsekker i bagasjen" hvis du sliter i vinter.

Lommelund

Etter 3 år med Model S har jeg faktisk blitt mindre lysten enn tidligere på å legge de nødvendige tusenlappene på bordet for AWD... Men en AWD-eier ville kanskje sagt noe annet. Med litt gjennomtenkt holding til kjøring på vinterføre, synes jeg dette har vært uproblematisk.... Har aldri satt meg fast på vinterstid.

Lommelund

Sitat fra: daktari på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:59
Jeg prøvde en lignende test november 2016 med 75 rwd. Kjørte rundt på snødekte småveier, stoppet, lukeparkerte etc. Larsbråtveien på Hellerud i Oslo. Teslaen kom alltid i gang igjen. effektivt antispinn.

Samtidig har dekk mye å si, på de 2 siste Peugeot 5008 og Citroen Grand Picasso fwd var grepet på vinteren meget bra første året, så gradvis dalende til nært problematisk 3. året. Michelin piggfrie Ice-X, kjørelngde 45000 på 3 år. Testen nevnt over hadde ikke fungert på år 2 og 3 med dem.

Valgte selv 90 pga. rekkevidde og fikk awd. Eksepsjonelt grep. Kan stoppe i bratte bakker ubrøytet snø og starte igjen.

Til sist, en rwd får vel noe vektfordeling bakover på bakhjulene i bakker. Fwd mister grep foran, men fordi de er fortunge i utgangspunktet gjør det kanskje ikke så mye. Du kan jo også ty til de gode gamle "sandsekker i bagasjen" hvis du sliter i vinter.

Ifht til vektfordeling: Model S har en noe annen vektfordeling en fossile biler. Husker ikke den nøyaktige prosentvise fordelingen, men pga plassering av motor er den prosentvis noe mer baktung enn for eks BMW 5-serie med RWD - til en viss grad en sammenlignbar bil. I fart vil jo dette kunne oppleves som at rumpa logrer litt lettere, men i en bakke vil vekt over drivhjul være en fordel. Det er jo en grunn til at man snur en fossil FWD bil og rygger opp en bratt bakke på glatt føre...

Muffinman

Har en av hver. Begge fungerer glimrende på vinterføre. Forskjellen mellom de to er omtrent som forskjellen på andre biler med og uten awd om man sammenligner samme modell.

(Unntatt de som har Haldex. Å kalle det awd kvalifiserer til sju års halshugging.)

nivve

#21
Kjørte S85 i tre år i Trøndelag, med bratt og dårlig hytteveg. Satte meg fast med forrige bil, en Mercedes E-klasse RWD, men aldri med Teslaen. Jeg var stadig vekk bekymret, men det var alltid ubegrunnet. Nå, med S90D, er bekymringen helt borte, men jeg bruker akkurat like lang tid til hytta, og jeg parkerer som før.

Naturlig nok kan jeg akselerere mye bedre i motbakker på snø og is med AWD enn RWD. En annen fordel er at man kommer litt kjappere ut i rundkjøringer og kryss hvis det er svært glatt.

Jeg hadde nok tatt AWD igjen, ikke fordi jeg trenger det, men jeg bare vil ha det. Sånn helt uten fornuftige grunner.  ;D

oti

Ingen grunn til bekymring. Bilen er godt balansert og kommer seg godt frem selv om det er glatt. Bare vær klar over at bilen har mye krefter og disse kommer svært raskt. Vær forsiktig med gasspedalen da den er svært følsom. Mestrer du dette er det ikke noe problem.
Jeg vil kanskje si noe generelt negativt om Tesla i forhold til manuelt girede bensinbiler. På eldre biler kan man med litt fingerferdighet finregulere motirkraft og kjøreretning med raske og lette bevegelser på kobling og gir. Dette er en fordel om bilen står på glatt underlag hvor man må litt frem og tilbake for å komme løs. Dette har vist seg litt vanskelig med Tesla da sensorene som måler bevegelse i drivverket er alt for sensitive. De tillater bare girskifte fra D til R og omvendt når hjulene står i ro og reaksjonstiden er dessuten alt for treg. Slik det er nå må jeg rygge så til jeg kjenner hjulene slippe og høgge i bremsen for at bilen skal stoppe i stedet for å skli tilbake. Så kan jeg skifte gir og gjøre det samme i motsatt retning. Men dette er ikke noen lett manøver. Lydene som kommer når jeg flytter foten fra gassen over til bremsen for å få stoppet bakhjulene øyeblikkelig er ikke gode. Det virker nesten som bremsene må stoppe hele drivverket. Nåvel, det er jo ikke ofte jeg har hatt denne utfordringen da så jeg får vel si at alt det positive veier opp dette i godt monn.

eadie

Dekkvalget betyr mye mer enn awd/rwd under normale forhold.

Sottozero dekkene er fæle på snø/sørpe føre. Rene sklia. Gode på regnveier, men dårligere på snø og is


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

turfsurf

Jepp, når vi hadde S85 med Sottozero ble jeg god til å legge på hurtigkjetting. 10cm med våt snø så kom vi ikke avgårde på flatmark engang.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

#25
Sitat fra: johnpettermellin på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:34
Vi har aldri hatt awd før, og har aldri vært plaget med at vi ikke har kommet oss dit vi skal. De tre siste bilene har vært Ford Transit, VW Passat og Volvo V70 alle med fwd og piggfri. Selv om vi bor i et område med mye vinterføre og flere bratte bakker som skal forseres hver dag.

Jeg hadde fwd Passat før Model S rwd. Kort og greit: S85 rwd var en bedre vinterbil enn Passaten.
Man mister riktignok muligheten til å spinne fronten til den ene eller andre siden dersom man trenger bedre grep, men min opplevelse var at Model S rwd hadde bedre fremkommelighet enn Passaten.

OBS: Jeg hadde Nokian R2 på rwd``en. Dette fordi de var ansett som best for snø og is av de piggfrie tilbake i 2013. Dekkene var litt myke, men helt greie å kjøre med. Du bør vurdere Conti Viking Contact 6 som er årets testvinner. Veldig gode på vinter, uten å være myke slik Nokian R2 er. Om du "må" ha pigg er det vel Nokian Hakka 8 som er klart best. Om du skal gå for dem forstår jeg ikke bekymringene dine i det hele tatt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

1000kwh

#26
Vi har en bratt (og lang) traktorvei til gården til svigers. Hver vinter ser jeg på finn.no etter en AWD-bil fordi det er med hjertet i halsen jeg forserer de bakkene. Svigerfar med Passat AWD kjører opp som om det var sommerføre mens jeg sliter i første sving. 

Problemet jeg har erfart er at det er omtrent umulig å ta løs i bakker uten AWD. Stopper man er løpet kjørt.

Jeg har begynt å leke med tanke om Tesla Model S AWD og vurderer fremkommelighet over autopilot. 

rakriste

125 tkm i p85 2013 før jeg byttet den ut med en model x.
Aldri følt med utrygg i rwd, men awd var ønsket på neste av forskjellige årsaker. X leveres ikke uten awd så hadde ikke noe valg uansett
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

HelectriC

Har kjørt Model S RWD i 2,5år og kan ikke se noen forskjell på fremkommelighet på vinterføre sammenlignet med AWD Volvo XC70 jeg hadde i fire år før Teslaen. Har nå bestilt Model S med AWD, men det er kun fordi det er enda bedre, men man klarer seg med RWD.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

cra

Hadde en S85 i tre og et halvt år, og hadde aldri problemer selv om jeg kjørte piggfritt. Det var selvsagt noen dager jeg valgte å ikke kjøre helt opp til hytta, og EN gang stod jeg fast og måtte ha hjelp til å bli dytta. Da måtte jeg stoppe slik at bakhjula akkurat bøe stående i et hjulspor på tvers som hadde frosset til is, og dert regna. Er faktisk usikker på om det hadde vært noe hjelp i pigger eller sågar AWD i akkurat den situasjonen. Ellers har det aldri vært noe problem med RWD whatsoever.

Slik jeg ser det trenger du ikke gjøre annet enn å glede deg til du får bilen. Forbered deg på å øke km på forsikringa; det blir gjerne mye "unødvendig" kjøring de første ukene. Det er jo viktig at ikke hjula blir stående stille så lenge at du får flat kant på dem!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA