Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesladollar

Startet av johnpettermellin, fredag 01. september 2017, klokken 15:23

« forrige - neste »

johnpettermellin

Trenger litt gode råd fra erfarne Tesla-eiere. Jeg har drømt om Tesla i mange år, å for en måneds tiden siden slo vi til å bestilte en ny Model s 75 rwd.

Ville ikke presse budsjettet mer en høyst nødvendig, og da landet vi på Autopilot i stede for awd.

Etter å ha bekreftet kom angsten mer og mer krypende. Vil vi komme oss rundt vinterstid eller blir vi bare stående å spinne... Jeg har lest forum opp og ned, somt logget timesvis med Youtubeklipp. Noen sier at Tesla er en fantastisk vinterbil selv med rwd, andre sier at uten awd er rene dødsfella.  Usikkerheten vokste og vokste...

For å gjøre slutt på bekymringene bestemte jeg meg for å forsøke å få lagt inn awd etter bekreftelsen. Men det lot seg ikke gjøre, uten og avbestille og ta tapet av depositum.

Å ta det tapet fristet selvsagt ikke, og vi bestemte oss for å holde fast på bestillingen. Men har fortsatt ikke fått helt ro, og trenger derfor nå råd fra erfarne Tesla-sjåfører: Er mine bekymringer berettiget??

Vi har aldri hatt awd før, og har aldri vært plaget med at vi ikke har kommet oss dit vi skal. De tre siste bilene har vært Ford Transit, VW Passat og Volvo V70 alle med fwd og piggfri. Selv om vi bor i et område med mye vinterføre og flere bratte bakker som skal forseres hver dag.

Vil vi klare det samme som vi gjorde med feks Volvo'n, med en s 75 rwd med pigg? Hvor mye dårligere er evt Tesla'n? Og bør vi trekke i nødbremsen, ta tapet og bestille på nytt?

Ps; har all mulig forståelse for at awd gjør Teslaen til en bedre vinterbil, ikke det jeg søker råd om. Poenget er at vi i bestillingsøyeblikket vektet autopilot over awd.  Beklager om noen mener at denne tematikken har vært diskutert mye tidligere, men jeg har lest "alle" trådene om rwd vs awd og med vintertematikk uten at det har gitt meg den roen og innsikten jeg nå søker.

Håper dere med rwd erfaring tar dere tid til å svare en Tesla-fanboy som i løpet av noen uker endelig skal få oppfylt drømmen [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

krister461

Har kjørt Tesla rwd i 3,5 år og aldri savnet awd. Autopilot savner jeg hver dag jeg kjører en bil uten...

bullfinch

Tesla roadster er en fantastisk vinterbil hvertfall. Bare rent kjøremessig såklar, den er jo ikke akkurat laget for snø. Bare du husker at det er over 2 tonn og legger litt penger i dekk så tror jeg det skal gå fint. Du bør øve litt på hvordan ting er når det slipper, men tipper du blir fornøyd

Sent from my E5823 using Tapatalk


johnpettermellin

Sitat fra: bullfinch på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:37
Tesla roadster er en fantastisk vinterbil hvertfall. Bare rent kjøremessig såklar, den er jo ikke akkurat laget for snø. Bare du husker at det er over 2 tonn og legger litt penger i dekk så tror jeg det skal gå fint. Du bør øve litt på hvordan ting er når det slipper, men tipper du blir fornøyd

Sent from my E5823 using Tapatalk

Takk for svar begge to!

Kjøpte med Hakka 2 med pigg. Har forstått det slik at de skal være bra? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nordtroms

Jeg har kjørt min P85 i tre år og over 70.000 km. Piggfritt på vinteren. RWD fungerer helt utmerket. Super fremkommelighet. Har kjørt meg fast et par ganger og da viser svakheten med åpen diff seg. All kraften går til det hjulet med minst motstand. Jeg vil uansett påstå at du ikke får bedre vinterbil med RWD enn Tesla model S.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

knut.aulie

Sitat fra: johnpettermellin på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:42
Kjøpte med Hakka 2 med pigg. Har forstått det slik at de skal være bra? [emoji4]
Håper du mener Hakka 8 for R2 er piggfrie og Green 2 er sommerdekk [emoji12]

johnpettermellin

#6

Takk for positivt svar [emoji1303] Hvordan tenker du at den klarer seg sammenlignet med en fwd bil som en V70 eller Passat? [emoji4]

johnpettermellin

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:50
Sitat fra: johnpettermellin på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:42
Kjøpte med Hakka 2 med pigg. Har forstått det slik at de skal være bra? [emoji4]
Håper du mener Hakka 8 for R2 er piggfrie og Green 2 er sommerdekk [emoji12]


Det stemmer nok ja [emoji6][emoji23][emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

knut.aulie

Sitat fra: johnpettermellin på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:51
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:50
Sitat fra: johnpettermellin på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:42
Kjøpte med Hakka 2 med pigg. Har forstått det slik at de skal være bra? [emoji4]
Håper du mener Hakka 8 for R2 er piggfrie og Green 2 er sommerdekk [emoji12]


Det stemmer nok ja [emoji6][emoji23][emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var godt [emoji1360][emoji1]

JorgenM

Jeg bytta til Hakka 8 i vinter etter endel ufrivillige nestenulykker og bilen ble en helt annen på vinterføre. Skikkelig bra dekk.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Tung bil, gode dekk, fornuftig  sjåfør og sensitiv tractioncontroll løser det meste.

For ro i sjelen kan en ha et par autosock eller hurtigkjetting. Skjelden eller aldri i bruk, men fine som forsikring.

mthoring

Er piggdekk et must synes dere, eller fungerer piggfrie nokian r2 dekk greit på Model S?
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

BMW850

Jeg har hatt min P85 RWD i 3 år. Vinterdekka er Sottozero som vel egentlig er kontinentale vinterdekk og som mange mener ikke kan måle seg med nordiske. Har hytte på fjellet. Fantastisk bil på vinterføre  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

johnpettermellin

Sitat fra: JorgenM på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:00
Jeg bytta til Hakka 8 i vinter etter endel ufrivillige nestenulykker og bilen ble en helt annen på vinterføre. Skikkelig bra dekk.


Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:03
Tung bil, gode dekk, fornuftig  sjåfør og sensitiv tractioncontroll løser det meste.

For ro i sjelen kan en ha et par autosock eller hurtigkjetting. Skjelden eller aldri i bruk, men fine som forsikring.


Hvordan tenker dere en Model S med pigg er sammenlignet med en V70 eller Passat? Kommer jeg opp de samme bakkene?


Sent from my iPhone using Tapatalk

johnpettermellin

Sitat fra: BMW850 på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:37
Jeg har hatt min P85 RWD i 3 år. Vinterdekka er Sottozero som vel egentlig er kontinentale vinterdekk og som mange mener ikke kan måle seg med nordiske. Har hytte på fjellet. Fantastisk bil på vinterføre  :+1:

Takk for svar!

Det høres veldig bra ut [emoji4] Så tenker at jeg ikke har noen grunn til bekymring og vil komme meg rundt like godt som med V70 eller Passat med framhjulstrekk? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA