Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken ladestasjon?

Startet av Charlott, fredag 01. september 2017, klokken 13:58

« forrige - neste »

Charlott

Jeg har tenkt på Kia men prøvdekjørte en Zoe i dag og ble overrasket over plassen i denne innvendig. Den kan ikke sammenlignes med en Kia i standard . Men med 40 i rekkevidde. Liten og fin rask bil. Denne har jeg lest utrolig mye negativt om. Tester som sier den har høyt støynivå.  Kan bare lades hjemme. Den er grei.  Og at rekkevidde ikke er 30 mil en gang. Noen med erfaring her? Har Fortun mange ladeplasser?

Troald

Jeg har hatt min i 4 mnd, er veldig fornøyd. Sitter høyt, hatt 2 voksne i baksetet som sier de sitter godt. Deilig å kjøre, fantastisk regenerering som gir god rekkevidde, ca 35 mil i disse dager. I vår med kalde netter greidde den vel 26-27 mil.
Jeg kjører den kun i Bergen og omegnskommunene slik at til mitt formål er den ypperlig, lader hjemme hver 2. eller 3.natt. Ville nok ikke reist avgårde fullpakket til Østlandet, men ka ska eg der ;)  Har fossilbil til det, men ville ellers ha lånt eller leid en bil om jeg skulle bort til periferien i Oslo-området...
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Charlott

Hvor lang tid tar det på hjemmeladeren din? Og har du problemer på hurtiglading? Ser det kommer frem her slik som jeg har lest i testene på denne bilen...

chriso89

Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:24
Hvor lang tid tar det på hjemmeladeren din? Og har du problemer på hurtiglading? Ser det kommer frem her slik som jeg har lest i testene på denne bilen...
Finnes ikke hurtiglading til zoe
Skal du KUN lade hjemme så funker zoe helt greit men skal du på langtur og trenger mellomlading så lader zoe grusomt tregt.  Blir laaaaange pauser for å lade mens med kia soul lader du raskt. Den støtter også 70 - 90- kwh ladere når det kommer. Mens stakkars zoe har kun 22 kwh maks.

I tilleg er kia større spesielt i baksetet og interiøeret er bedre.  Varme og kjøling i frontseter og varme i baksete

Geir K

Bilen er flott den. Meget bra rekkevidde, og faktisk bra bagasjerom. Fruen har hatt sin siden januar og er meget fornøyd. Sitter høyt med god oversikt. Og dette er en intense modell. Ikke noe utstyr hun følger hun mangler. Forskjell på "nice to have, need to have".

Klart er det en bil du skal kjøre Norge rundt med ville valget vært annerledes. Men du kommer langt med 30 mils turer og.  Virker godt skrudd.

jakja83

Var innom og så på en i går. Litt enkel og plastikk-følelse innvendig, men helt greit. (Jeg er ikke så kresen på slik, men den virker billig jf. med Kia/Nissan også.)

Dårlig benplass bak, dum løsning på dørhåndtak bak om ungene skal kunne komme seg inn greit. Forhandler mente jeg burde lease en, eller vente til våren 2018. Han mente det kom nyheter da.

Karl-Wilhelm

Charlott,
Hvordan er lade mulighetene dine hjemme, har du IT eller TN nett?
Hva slags daglige rutiner har du og hvilke lengre kjørelengder begir du deg ut på, lange som korte?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

sylwester

#7
Jeg syns hurtiglading tar for lang tid så selv om Zoe kan lade 22kW (egentlig mer, men det er få steder) så får man 50-100% lengre tid å spise pølse. Det går nok til nødstilfeller, men i praksis tror jeg man bør passe på at fullt batteri tar deg dit du vil 95% av tiden for å være fornøyd. I mange tilfeller så vil du kunne komme flere steder uten hurtiglading enn f.eks. min 24kWh-Leaf.

Uheldigvis er TN-kravet og workarounds for å lade ganske trist lesing. Jeg ville vurdert den hvis jeg hadde TN hjemme eller på jobben for da var jeg dekket og kunne kjøpt bilen med sånn portabel lader i tilfelle type2 ikke virker på f.eks. offentlige ladestasjoner. Tror det er 16 av 250 som fungerer uten sånn overgang og den overgangen vil lade bilen vesentlig tregere enn når du ikke trenger å bruke den.

Kort og godt er Zoe en fantastisk bil hadde de gjort som  de fleste andre merkene - lagt til en lader i bilen slik at den virker bedre i land som har lite TN-nett. Jeg tror den bilen er en drøm å eie i Frankrike. Zoe vil slite når konkurrentene kommer med like store batteripakker.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rav4_EV

Sitat fra: chriso89 på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:11
Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:24
Hvor lang tid tar det på hjemmeladeren din? Og har du problemer på hurtiglading? Ser det kommer frem her slik som jeg har lest i testene på denne bilen...
Finnes ikke hurtiglading til zoe
Skal du KUN lade hjemme så funker zoe helt greit men skal du på langtur og trenger mellomlading så lader zoe grusomt tregt.  Blir laaaaange pauser for å lade mens med kia soul lader du raskt. Den støtter også 70 - 90- kwh ladere når det kommer. Mens stakkars zoe har kun 22 kwh maks.

I tilleg er kia større spesielt i baksetet og interiøeret er bedre.  Varme og kjøling i frontseter og varme i baksete

Noe søkt å referere til 70 - 90- kwh ladere når bilen har Chademo og ikke er valgt som europeisk standard. Neppe noe man får glede av.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA