Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: RJK på søndag 14. juli 2024, klokken 12:25Takker så mye @Asbjornel!

:+1: 8)

Ja dette var nyttig informasjon fra Asbjornel. Trenger nye og store aktører som Eviny i Finnmark. Kan fort bli kø på tettstedene der det bare er en Ishavsvei stasjon, og det virker litt for sårbart synes jeg personlig.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på mandag 15. juli 2024, klokken 21:32
Sitat fra: RJK på søndag 14. juli 2024, klokken 12:25Takker så mye @Asbjornel!

:+1: 8)

Ja dette var nyttig informasjon fra Asbjornel. Trenger nye og store aktører som Eviny i Finnmark. Kan fort bli kø på tettstedene der det bare er en Ishavsvei stasjon, og det virker litt for sårbart synes jeg personlig.
Ja, tragis at de satte opp 2 ladere med en hurtiglader og en lynlader med både ChaDeMo og CCS + AC, men der hver stolpe bare kan ha en aktiv ladesesjon.

Hadde Enova vært litt mindre kresen på billigste løsning, kunne det vært samme stolper som Eviny bruker, der 2 CCS-biler og en ChaDeMo-bil kan lade samtidig, selv om det betyr halv effekt om to biler deler ene uttaket. Men fremdeles 70-75 kW på de som deler effekt på samme stolpe, men da kunne 4-6 biler ladet samtidig.

De gjorde jo litt om på dette, sikkert etter all kritikken, da de lyste ut for E10 og FV17 (Kystriksveien). Der har de jo minimum støtte for 4 samtidig ladende biler, ikke bare 2!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på mandag 15. juli 2024, klokken 22:08Hadde Enova vært litt mindre kresen på billigste løsning, kunne det vært samme stolper som Eviny bruker, der 2 CCS-biler og en ChaDeMo-bil kan lade samtidig, selv om det betyr halv effekt om to biler deler ene uttaket.
Tenker du på Delta UFC 200 ? Dei har 4x50kW modular.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 09:04
Sitat fra: RJK på mandag 15. juli 2024, klokken 22:08Hadde Enova vært litt mindre kresen på billigste løsning, kunne det vært samme stolper som Eviny bruker, der 2 CCS-biler og en ChaDeMo-bil kan lade samtidig, selv om det betyr halv effekt om to biler deler ene uttaket.
Tenker du på Delta UFC 200 ? Dei har 4x50kW modular.
Jeg aner ikke hva de laderne heter, dessverre! Men har da brukt ettpar av de selv. F.eks. på vei til Eidfjord ladet jeg ved en av de tilhørende Maursetparken!

Beklager dårlig oppløsning på bildet, men det er zoomet inn fra bildet fra Google Maps!
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juli 2024, klokken 09:44Jeg aner ikke hva de laderne heter, dessverre! Men har da brukt ettpar av de selv. F.eks. på vei til Eidfjord ladet jeg ved en av de tilhørende Maursetparken!
Der ser du 2 stk Delta 150kW og den i midten er ein ABB Terra 54 (50kW).
Maurset er oppgradert med 3 stk ABB Terra 360 no (står 50-360kW på dei) og dei har fjerna 50kW ladaren og eine Delta'en.

Kan vere ein fordel å vite kva type ladar det er sidan ikkje alle elbilar kommuniserer like godt med alle type ladarar.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 14:18
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juli 2024, klokken 09:44Jeg aner ikke hva de laderne heter, dessverre! Men har da brukt ettpar av de selv. F.eks. på vei til Eidfjord ladet jeg ved en av de tilhørende Maursetparken!
Maurset er oppgradert med 3 stk ABB Terra 360 no (står 50-360kW på dei) og dei har fjerna 50kW ladaren og eine Delta'en.

Kan vere ein fordel å vite kva type ladar det er sidan ikkje alle elbilar kommuniserer like godt med alle type ladarar.
Takk for info!

:+1:

Ja, nå har jeg en bil som normalt ikke er så kresen. Samt at jeg håper og tror på at de reter opp SW-feil når det meldes inn problemer mot enkelte modeller.,

Men her kan selvsagt feilen ligge hos bilprodusenten, så det fordrer jo at de og ladeoperatørene/lader-produsentene snakker sammen!
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juli 2024, klokken 14:40
Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 14:18

Takk for info!

:+1:

Ja, nå har jeg en bil som normalt ikke er så kresen. Samt at jeg håper og tror på at de reter opp SW-feil når det meldes inn problemer mot enkelte modeller.,

Men her kan selvsagt feilen ligge hos bilprodusenten, så det fordrer jo at de og ladeoperatørene/lader-produsentene snakker sammen!

Ja, er egentlig ganske overraskende å lese at en f.eks. ikke kan lade en Xpeng G9 på en Tesla V4-supercharger. Vi er altså på det nivået ennå.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Da har Ionity ved Innlandsporten åpnet, nå med 4 ladeplaser til lastebiler i tillegg til ladere for personbiler, med gjennomkjøring.

Ble til og med en artikkel på https://www.elbil.no av det og...

https://elbil.no/fire-av-de-18-lynladerne-er-tilpasset-tungtransport/

Også lagt ut i Ionity-tråden!

Ser og at det er poppet opp mange flere UNO-X-ladere. Nå senest er det dukket opp en i Mosjøen, som gjør at man kan lade seg langt inn i Nord-Norge bare på UNO-X-ladere. Lader man i Steinkjer. rekker man fint Mosjøen 268 km unna, og videre til Fauske nye 277 km lengre nord.

Da rekker man fint til Lofoten via Bodø, eller til Sortland, Harstad, Narvik eller Bjerkvik via ferge fra Bogen til Lødingen eller Skarnes på de neste opp til 300 km man rekker videre. Deretter må man riktignok benytte andre ladeselskaper om man vil fortsette turen, eller returnere til den i Fauske!

8)

Og den siste er også lagt inn i tråden om Uno-X og ladepris på skilt!

Syntes likevel det passet å legge info om begge i denne tråden!
Bosted Oslo

RJK

Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: RJK på tirsdag 10. september 2024, klokken 15:27Da har Ionity ved Innlandsporten åpnet [...]
Eh. Beklager å gå litt off topic her, men jeg er så inderlig lei av alle disse «portene» land og strand rundt. Hvorfor skal hver by, hvert tettsted og hver landsdel ha sin egen port? Jeg hadde aldri hørt om innlandsporten før, så her måtte det kartoppslag til. Selv bor jeg bare et par hundre meter fra Trondheimsporten, som bare er et relativt nytt bygg ved innkjøringen til Trondheim fra sør. Hva er vitsen? Jeg bare spør, men forventer ingen meningsfylte svar.

Jeg føler meg bedre nå. Takk for omtanken.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på onsdag 11. september 2024, klokken 17:50
Sitat fra: RJK på tirsdag 10. september 2024, klokken 15:27Da har Ionity ved Innlandsporten åpnet [...]
Eh. Beklager å gå litt off topic her, men jeg er så inderlig lei av alle disse «portene» land og strand rundt. Hvorfor skal hver by, hvert tettsted og hver landsdel ha sin egen port? Jeg hadde aldri hørt om innlandsporten før, så her måtte det kartoppslag til. Selv bor jeg bare et par hundre meter fra Trondheimsporten, som bare er et relativt nytt bygg ved innkjøringen til Trondheim fra sør. Hva er vitsen? Jeg bare spør, men forventer ingen meningsfylte svar.

Feiltolkning eller misforståelse, og gjerne litt misunnelse pga det engelske ordet "port" som betyr havn? Som brukt i Portsmouth eller franske Port au Prince (hovedstaden i Haiti).

8)
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: hanche på onsdag 11. september 2024, klokken 17:50

Takk for at du delte 👍🏼
Har lurt på akkurat det samme. Port betyr jo at noe er stengt inne, men ved å åpne porten kan en komme inn. Det gir ikke meg de beste assosiasjoner. Lettere og mer forståelig med stedsnavn.

turfsurf

Port er vel så enkelt som inn til ett sted. Altså når du kommer ett sted så går du gjennom porten. Synes det er enkelt og forståelig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2024, klokken 06:08Port er vel så enkelt som inn til ett sted. Altså når du kommer ett sted så går du gjennom porten. Synes det er enkelt og forståelig.

Ja, og nå markerer jo en "Bymiljø-pakke-bomring" portene rundt byene. Kristiansand er vel siste by ut som har latt seg lure til å love at byen ikke skal ha vekst i antall bilpasseringer uavhengig av om de plutselig skulle få en fordobling i befolkningen.

Stavanger sitter f.eks. i en knipe der pga stor aktivitet pga oljeaktivitet og fordi de har vært hyggelige å ta i mot mange flyktninger. Men, nei, det skal Stavanger straffes for ved ikke å bygge ekstra felt / toplanskryss som fjerner køene - for da vil kapasiteten øke, og passeringer øke. Jeg kjører 4km ekstra hver dag hver vei siden jeg må kjøre rundt byen i stedet for gjennom pga et avslått toplanskryss. Veldig miljøvennlig.... shit.... dette var feil tråd til denne surmulingen min...
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

Det begynte vel med "Mosseporten" for lenge siden, med tunnellen inn mot Moss fa E6 og "Sørlandsporten" og "Telemarksporten" langs E18. Så slo arkitekter til med "ByPorten" på OsloS, det ble forsøkt med "ByPorten" ved McDonald's på Trosterud/Ved IKEA Furuset, men det kokte bort i kår'n.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA