Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 - rustbeskyttelse og bestandighet mot norsk saltsuppe

Startet av e-curious, torsdag 31. august 2017, klokken 15:37

« forrige - neste »

Agmuns

Vel, det gjelder tross alt bare nye modeller (ikke nye biler) etter 2019. Mtp at forrige generasjon XC90 rakk å bli 12 år og V70 ble 10 år, så spørs det om det ikke tar en stund før overskriften om at Volvo dropper fosil-motorer (sic!) stemmer.

AmocoCadiz

Sitat fra: Amoss på torsdag 06. juli 2017, klokken 11:58
Sitat fra: goggo på torsdag 06. juli 2017, klokken 10:34
For de av dere som ikke har sett Volvo sin pressekonferanse ennå, her er den. 

Så de har ikke sikret seg noen leverandør for batteriene enda...
Godt poeng.
Tar tid for fossile bilprodusenter å snu produksjons mønster og tankegang.

Smarteste i så måte må jo være å opprette helt ny frisk elbilavdeling med minst halvparten ansatte fra IT sektoren, derfor fremstår valget av fossiltrimmer Polestar som "spesialister" på "elekektrifiering" som lite smart valg.

Men kanskje Volvo kan få tak i en del Saab NEVS ansatte som lært om elektrifisering av gamle 9-3 modeller. Uansett bra Volvo har oppdaget at kalenderen sier 2017.


Kjell Leaf

Gvorfor ansette halvparten IT foøk??  En moderne fossiøbiø har munst like mye it system som en elbil. Det finnes også nok ledige batterleverandører på.narkedet, derfor far f.eks Nissan solgt seg ut av sim battetfabrikk for å kunne bruke den beste teknologien tul enhver tid. De fortsetter imidlertid forskmingen på nye batterier. Dette ned at det er vanskelig å kjøpe batterier i store mengder er noe teslafanatikerne drømmer om siden onkel elon har bygget gigafabrikk.;-)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

turfsurf

Hmm, batteritilgangen er vel hovedårsaken til at samtlige elbiler eks Tesla har lang leveringstid.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Burger

2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 06. juli 2017, klokken 19:14
Dette ned at det er vanskelig å kjøpe batterier i store mengder er noe teslafanatikerne drømmer om siden onkel elon har bygget gigafabrikk.;-)

Nei, men fordi vi så hvordan også Tesla slet med å få nok batterier, og at de derfor så seg nødt til å investere i denne batterifabrikken for å sikre seg en trygg og stabil tilgang på batteriene de trenger. Så sent som sist måned hevdes det at de hadde problemer med å få nok celler til 100kWh batteriene sine (S+X får enn så lenge ikke celler i fra GF-I).

Joda, tilgangen på batterier på markedet er økende, men den øker bare ikke like fort som behovet... Bilprodusentene selger stadig flere batteribiler - eller hybrider - og batteriene blir større og større i hver bil.

Så jo, jeg "slakter" en hver elbil-strategi som går ut på å selge stadig flere elbiler med god rekkevidde uten å ha sikret seg kontrakter på tilstrekkelig antall battericeller fra en batteriprodusent. At hvilken produsent og hvilken batteriteknologi man havner på også er viktig velger jeg å ignorere i denne omgangen. Ikke fordi jeg er "teslafanatiker" men fordi jeg ser at ett begrenset tilbud ikke kan dekke ett tilnærmet "ubegrenset" behov...

At Nissan har funnet ut at de får bedre og billigere batterier fra andre leverandører enn seg selv sier kun noe om Nissans egenskaper som batteriprodusent, og svært lite om hvor lett det vil være for *nye* elbilprodusenter å sikre seg leveranser i konkurranse med eksisterende langsiktige kontrakter som etablerte elbilprodusenter garantert har sikret seg...


(I parentes bemerket kan jeg også nevne at jeg så vidt jeg vet var den første på dette forumet som stilte spørsmålet om NÅR Tesla ville bygge seg en egen batterifabrikk...)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Nå var det vel ikke tilgangen på celler som var problemet med 100kWh pakken, men utfordringer med konstruksjonen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

goggo

Jeg synes det høres fornuftig ut av Volvo å ikke hive seg på batteri produksjon med en gang.
Husk at Volvo = Geely, de første Volvo elbilene skal produseres i Kina ble det sagt, og Geely  ser ut til å allerede ha eller planlegge egen batteriproduksjon i Kina.
https://www.efe.com/efe/english/business/china-s-geely-to-make-battery-for-hybrid-cars-in-own-factory/50000265-2860526

Han Samuelsson fyren var også veldig tydelig på at han ønsket at Northvolt skal ha suksess med sine planer om å bygge Europas største batterifabrikk i Sverige, så hvis Volvo kan støtte Northvolt i sine planer så må jo det være bra for elbilsaken og for miljøet (og for Sverige).
http://northvolt.com/news#/news/northvolt-proceeds-with-vaesteraas-and-skellefteaa-in-the-site-selection-process-of-establishing-a-large-scale-battery-factory-in-europe-249719

mvh
Hugo


Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Amoss

Sitat fra: goggo på fredag 07. juli 2017, klokken 09:51
Jeg synes det høres fornuftig ut av Volvo å ikke hive seg på batteri produksjon med en gang.

Sa da ingen ting om at de skulle gjøre noe slikt? Bare at de burde hatt sikret seg en forpliktelse fra en eller flere fabrikanter om å levere det de forventer at skal være tilstrekkelig tilgang på batterier før de går ut og forplikter seg selv til å levere bilene med disse batteriene. Og ja, Northvolt kan absolutt være en relevant leverandør om de klarer å få sin fabrikk opp å gå før Volvo trenger batteriene til sine svenske fabrikker.

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. juli 2017, klokken 09:17
Nå var det vel ikke tilgangen på celler som var problemet med 100kWh pakken, men utfordringer med konstruksjonen.
Ok, da missforsto jeg hva som var problemet her. Men konklusjonen blir da fortsatt den samme: problemet med tilstrekkelig med batterier til S+X (100kWh) er irrelevant for tilgangen på batterier til Model 3.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

goggo

Sitat fra: Amoss på fredag 07. juli 2017, klokken 10:05
Sitat fra: goggo på fredag 07. juli 2017, klokken 09:51
Jeg synes det høres fornuftig ut av Volvo å ikke hive seg på batteri produksjon med en gang.

Sa da ingen ting om at de skulle gjøre noe slikt?
Jeg siterte da ikke deg her @amoss ;)
Det var bare en generell mening fra min side.

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Amoss

Sitat fra: goggo på fredag 07. juli 2017, klokken 10:29
Jeg siterte da ikke deg her @amoss ;)
Det var bare en generell mening fra min side.

Du har rett :)  Og er forøvrig helt enig i denne generelle meningen din...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

#27
 
SitatDette ned at det er vanskelig å kjøpe batterier i store mengder er noe teslafanatikerne drømmer om siden onkel elon har bygget gigafabrikk.;-)

  :) Det er vanskelig å kjøpe batterier i store mengder mens å kjøpe batterier til riktig pris i store mengder er
umulig - derav ventelister på det meste av attraktiv elbil....
Når det gjelder Volvos uttalte planer tror jeg sjansen for full elektrisifering på 2 år ligger i området mellom
påskeharen og julenissen et sted ..  ;D

stefse

I vanlige A til B biler har ikke fossilmotoren noe med hjulene å gjøre. 
Jo før man innser dette, jo bedre. Stempelmotoren til bilbruk er et kompromiss hvor det er lagt ned store resurser i kartlegging og optimalisering av alskens mellomtilstander med dertil hjelpesystemer. Denne forskningen må man dreie over på noe annet om fossil energi skal ha noe som helst fremtid i personbiltransport.  En stempelmotor, eller kanskje helst en brenselscelle (LNG, evt H) bør kun ha som oppgave å levere strøm, på en optimal måte. Bilen skal drives av elektromotorer med frekvensomformer som henter energi som er lagret (bufret) i batteriet. Dermed har man fjernet masse kompleks reguleringsteknikk fra stempelmotoren, som både gjør den enklere og mer miljøvennlig.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

doldis1

 
SitatStempelmotoren til bilbruk er et kompromiss hvor det er lagt ned store resurser i kartlegging og optimalisering av alskens mellomtilstander med dertil hjelpesystemer.

Helt riktig og hjelpesystemene blir mer og mer komplekse og dyrere år for år grunnet krav om renere eksos.
Jeg tror Volvo har forstått hvor dette bærer men 2 år er kort tid for en produsent som allerede sliter med
prisnivået på sine biler.
Skulle Volvo hodeløst følge denne planen vil prisen på bilene deres trolig øke med rundt 100K nok. pr stk i
forhold til fossilkonkurrentene..
Betyr ikke det exit Volvo da? Man kan jo mistenke at Volvo må vente på billigere batterier før denne
snuoperasjonen er mulig ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA