Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Saxo/P106 Lithiumpakke

Startet av elektrolux, onsdag 30. mars 2011, klokken 21:52

« forrige - neste »

elektrolux

Sakset fra denne artikkelen: http://www.aftenbladet.no/nytte/bo/1341459/Setter_krav_til_varmtvannet.html

EU har lagt til grunn at det går med 2,5 kWh energi for å levere én kWh strøm til forbruker og 1,3 kWh energi for å levere én kWh gass. Der produkter – som varmtvannsberedere – kan drives av begge energikildene, blir derfor gass automatisk favorisert foran strøm

Håper ikke det betyr at også Elbilene må over på gassdrift. ;D

Fra spøk til Halvår. Med slike beregninger, på Well to Wheel eller i dette tilfelle; varme, får nok fossilbilistene argumenter i debatten Elbil / Fossilbil.

Lurer på om gassdreven generator som kunne laget strøm til husets forbrukere kunne vært en ide. Da kunne spillvarmen blitt brukt til oppvarming av varmtvannet.  Ehhh. Har ikke dette blitt laget ( I Sandefjord ) for så å bli forkastet, forde ideen var så god at strømbehovet til Norske husstander ville synke til dramatisk lave nivåer, og alle ville gå konk. :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Et gassdrevet aggregat i en storhusholdning blir omtrent samme pris som å kjøpe strøm.
Ved å utnytte spillvarmen til oppvarming får en 3 ganger så mye energi pr krone.
Dette vil det snart bli slutt på, når energiverkene og staten finner ut hvor mange kroner de taper.
Akkurat som dieselbilene, når mange nok hadde kjøpt dieselbiler, gikk prisen i taket. >:(
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Vi kjenner vel alle minst en som mener at all strøm til elbiler kommer fra kullkraft?

Nå har EU imidlertid funnet ut at det er strømmen til varmtvannsbeholdere som kommer fra kull og derfor forurenser mest. Det er i et hvertfall noe mer logikk i dette.

Nå må i et hvert fall alle de som lot være å kjøpe elbil av hensyn til forurensningen fra kullkraft kjøpe seg gass-varmtvannsbereder, gasskomfyr og gasspeis, mens de av oss som mener at vi bruker norsk vannkraft, kan fortsette å koke vann elektrisk.

Spøk til side. Globalt sett er det lurt å bruke det som brenner til oppvarming, og strøm til transport (og varmepumper).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 05. mars 2011, klokken 20:50
Nå må i et hvert fall alle de som lot være å kjøpe elbil av hensyn til forurensningen fra kullkraft kjøpe seg gass-varmtvannsbereder, gasskomfyr og gasspeis, mens de av oss som mener at vi bruker norsk vannkraft, kan fortsette å koke vann elektrisk.

Spøk til side. Globalt sett er det lurt å bruke det som brenner til oppvarming, og strøm til transport (og varmepumper).

Tja, vi lager også varmtvannet vårt med varmepumpen, den bruker bare 1/3 av strømmen som en varmtvannsbereder hadde gjort.

Et lite regnestykke: 1 kg gass inneholder 10kWh, i en gassbereder oppnår du kanskje 90% effektivitet og ender opp med 9kWh i varmtvann og 1kwh i spillvarme.

Et gasskraftverk med 60% effektivitet kan lage 6kWh strøm fra 1kg gass, de resterende 4kWh i spillvarme kan utnyttes til fjernvarme. De 6kWh med strøm brukt til å varme varmtvann i varmepumpe gir 18kWh med varmtvann (altså dobbelt så mye varmtvann).

Konklusjon: Det er ikke best å bruke gass til produksjon av varmtvann...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

#4
Sitat fra: Griffel på lørdag 05. mars 2011, klokken 20:50
Spøk til side. Globalt sett er det lurt å bruke det som brenner til oppvarming, og strøm til transport (og varmepumper).
Sant, sant. Det man kanskje ikke tenker over er at varmtvannsbeholderen fjernes (og dermed varmetapet fra den om sommeren) når vannet varmes  med gass etterhvert som det brukes. I hvertfall er opplegget slik de stedene jeg har sett det (Tsjekkoslovakia på 60-tallet og USA de siste 30 åra.)

Ifølge statistikken som nylig ble presentert http://www.framtiden.no/201103033160/aktuelt/energi/ofte-stilte-sporsmal-om-strom.html
er varming av vann den nest største strømforbrukeren i en vanlig husholdning etter oppvarming. Derfor er det naturlig å effektivisere det etter at oppvarming er effektivisert.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Gass varmtvannberedere med kondensvarme gjenvinning er ekstra effektive. Over 90+%.
CO2 rensing på bolig nivå er ikke praktisk enda.
For de med rimelig gass gir disse beredere ubegrenset varmt vann uten lagringstap så langt man ikke fornærme sin Russiske gass leverandør :-[
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#6
Sitat fra: El rayo på søndag 06. mars 2011, klokken 17:39
Det man kanskje ikke tenker over er at varmtvannsbeholderen fjernes (og dermed varmetapet fra den om sommeren) når vannet varmes  med gass etterhvert som det brukes. I hvertfall er opplegget slik de stedene jeg har sett det (Tsjekkoslovakia på 60-tallet og USA de siste 30 åra.)


Slik hadde vi faktisk i Oslo til langt ut på 70 tallet fram til gassverkenen ble stengt. Jeg husker godt flammehavet opp i berederen mens vi tappet vann i badekaret. Ganske dramatisk tenning dengangenved hjelp av et lite bluss som "automatisk" tente hovedblusset når vannkranen ble åpnet.

Jeg flyttet midt på 60 tallet, men gassverkene eksistert fram til oljekrisen på 70 tallet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA