Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering september - oktober 2017

Startet av TorAtle, onsdag 30. august 2017, klokken 18:52

« forrige - neste »

TorAtle

Jeg var på tur fra Oslo til Stockholm før helgen. Siden min 60Ah i3 ikke var egnet for formålet byttet jeg til meg en Toyota hybrid. Veiene var stort sett gode med passe lite trafikk, og Toyotaen gled avgårde i fartsgrensen pluss litt til. Turen gikk fint. Det mest negative var at jeg måtte finne alternativ parkering da hotellet var tom for p-plasser. Slikt skjer.

Tilbake i i3 og på E6 blir man raskt minnet på hvor mye energi det er i bensin og hvor lite det er i batteriet vårt. Oslo til laderen McDonalds Vestby spiser nesten halve batteriet mitt dersom jeg kjører i komforthastighet.

Så tenker jeg på Jaguar i-Pace som jeg står på venteliste for. Hvordan ville den turen til Stockholm vært? Ifølge egotrip.se, rimelig frustrerende. Jaguaren finnes ikke i lista over tilgjengelige biler, så jeg valgte Tesla S90D. I komforthastighet og uten lademulighet på hotellet - 8 ganger på hurtiglader.

Spørsmålet er om ikke Teslaene og snart Jaguar/Audi/EQ er mer å betrakte som mellomdistanse-biler. Ville ikke turen til Stockholm vært betydelig enklere i en leiebil, et fly eller tog?

Gitt at i3 fungerer utmerket i hverdagen (og det gjør den for meg), ville dere byttet med en elbil som fortsatt ikke er spesielt godt egnet til langtur?
2014 BMW i3

JorgenM

8 ladestopp med S90D, var vel ikke det du mente?

Oslo - Stockholm trenger du kun lade i Karlstad med en S90. Deretter lade i Stockholm og igjen på Karlstad på hjemturen. Men dette er Tesla-ladere, for Jaguar blir det selvsagt noe helt annet :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TorAtle

Det var det egotrip sa. 8 ganger med CCS. Den sier 6 ganger med Tesla chargers. 110km/t, og satt temperatur til 0 grader for å kompensere for litt høyere hastighet. 557km NEDC, 267km virkelig rekkevidde, margin 20km = 247km. Jeg antar man ikke gidder lade når batteriet er > 90%, så trekk fra 10% til. 220km maks på en lading. Og så er det jo ikke sikkert at laderne står helt optimalt heller.

Kanskje behovet for 8 hurtigladere er for mange, men 6 kan fort være riktig.
2014 BMW i3

JorgenM

6 ganger, da er det tur/retur antar jeg?

267km hørtes veldig lavt ut.
Jeg har "bare" P85, men tipper den klarer nærmere 35 mil i 110km/t på sommeren.

Oslo - Karlstad er 22 mil.
Karlstad - Stockholm er 31 mil.
Man kan evt. lade 10 min på Arboga mellom Karlstad og Stockholm, hvis GPS tyder på at det blir nødvendig. Da blir det 5 ladestopp tur/retur.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TorAtle

Ja, tur/retur. Det skulle vært lærerikt å prøvd en bil med 90kWh batteri og kjørt under suboptimale forhold (lav temp, regn og/eller aktivt i høyere hastighet) for å se hvor langt man reelt kommer. Jeg tror Oslo-Karlstad er på grensen og at man antagelig trenger en stopp før det. Egotrip indikerer en rekkevidde på 178km ved -20C og 110km/t, så det er potensiale for å tømme batteriet fort dersom man er uforsiktig. Det samme gjelder naturligvis for bensinbiler, men det går mer ut over lommeboka enn tidsbruk.
2014 BMW i3

Jejl

Jeg har kjørt strekningen Stocholm - Stavanger på 12 t og 50 min inkl lading med vår P85. Begynte med ca 90% på batteriet. Google maps sier at disse 1063 kilometerne skal ta 13t og 11 min uten trafikk.(Vi tok ikke fergen fordi den gikk ikke om natten).

178 km rekkevidde i -20 i 110km/t med 90 kwh batteri er bare tull. Jeg hadde ca 410km rekkevidde nå i februar i 0-10 grader fra Stavanger - Porsgrund. Lå da i fartsgrensen (+10%) og hadde 3-4 m/s medvind og 20 grader i kupeen.

TorAtle

Jeg snublet over denne, der en tysker kjørte batteriet tomt med en TMS85. 160km/t, 20 grader, tørt. Han kom 181km.Nå er nok 160 litt i overkant på motorveier i Sverige, men da jeg kjørte sist lå venstrefila i ca 140. Så med litt suboptimale forhold så er det nok ikke utenkelig at batteriet bare varer 200km.
2014 BMW i3

turfsurf

Nå har en S90 minst 10kWh mere tilgjengelig enn en S85. Og bruker i tillegg mindre strøm. Og selv om det ofte går i 140 i venstre fila til tider, så oppnår du ikke det som snitt. Kjørte selv til Italia med 85D i 2015, jeg lå mye i150-180 km/t, og var aldri i nærheten av å komme ned mot 20 mils rekkevidde.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TorAtle

"Lå mye
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:01
Nå har en S90 minst 10kWh mere tilgjengelig enn en S85. Og bruker i tillegg mindre strøm. Og selv om det ofte går i 140 i venstre fila til tider, så oppnår du ikke det som snitt. Kjørte selv til Italia med 85D i 2015, jeg lå mye i150-180 km/t, og var aldri i nærheten av å komme ned mot 20 mils rekkevidde.
Her blir det motstridende, for snittet ditt i Italia må ha vært endel mindre enn "150-180", ellers ville du ikke ha kommet lenger enn tyskeren.

En ting er statisk høy fart, en annen er aktiv kjøring på svingete vei hvor hastigheten går opp og ned hele tiden. Her går det også mye effekt.

Jeg velger inntil videre å tenke at 200km er worst-case range på disse bilene. Spørsmålet er om det er verdt å bytte ut noe som fungerer i hverdagen med noe som har så store begrensninger på langkjøring. Nabobil er full av leiebiler for slike anledninger.
2014 BMW i3

Jejl

#9
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 04. juli 2017, klokken 09:50
Jeg snublet over denne, der en tysker kjørte batteriet tomt med en TMS85. 160km/t, 20 grader, tørt. Han kom 181km.Nå er nok 160 litt i overkant på motorveier i Sverige, men da jeg kjørte sist lå venstrefila i ca 140. Så med litt suboptimale forhold så er det nok ikke utenkelig at batteriet bare varer 200km.
Han hadde en snittfart totalt på 165km/t, og de siste 100km så reduserte han maks power til 60kw.I tillegg var det fartsgrenser på deler av turen og veiarbeid. Det betyr at han trolig har kjørt store deler av testen i over 200km/t.
Jeg har gjort en lignende test og kom 208km på 1t og 10min. Snitt 178km/t. Brukte 98% av batteriet.

JorgenM

Voldsomt fort dere kjører da :)
Tror nok det skal noe til å komme under 300km med en 90D på norske/svenske forhold.
Min 85 går 300-350km selv på vinteren i 10-20 minus. Den påvirkes lite av fart og svært lite av temperatur i forhold til i3 (pga mindre luftmotstand og større batteri der liten %-andel går til oppvarming).

Etter at jeg byttet til 19" (fra 21") snitter jeg rundt 160-170w/km på langtur.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Autowinder

Jeg kjørte i3 94Ah Oslo-Mandal og retur før helgen ca 710km. Kjørte i fartsgrensene pluss 3-5km/t hele veien for å kompensere for feilmargin på speedometeret.

22-24° grader og sol, med EcoPro og aircon på 21°. Ladet 25 min i Stathelle og 30 min på Ikea ved Kr.sand og ankom med 162km restenergi.

Hjemtur med fullt batteri og til Brokelandsheia for lading 28 min og ytterligere 8 min i Holmestrand. Ankomst hjemme med 21km restenergi under omtrent samme forhold, kanskje et par grader kjøligere. Holder fint for langturer med norske fartsgrenser.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

turfsurf

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:31
Her blir det motstridende, for snittet ditt i Italia må ha vært endel mindre enn "150-180", ellers ville du ikke ha kommet lenger enn tyskeren.
Det er vel det som er poenget. Selv om man ligger mye i 150-180km/t så går snittfarten ned grunnet kø og nedsatte fartsgrenser. Så da er det ikke relevant å sammenligne med en som har en snittfart på 167km/t.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Toalmar

Har I3 94 Ah selv + fossilbil for eventuelle langturer, men så lang så blir det at I3 blir brukt også på langturer såfremt jeg ikke må ha med henger. Er i tenkeboksen vedrørende å bytte fossilbilen i en større elbil. Å bytte I3 i en større elbil er ikke alternativ. Ser at det her snakkes om ned i 200km med en Tesla S85 noe jeg finner helt urealistisk


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Jon Braathen

Vi kjørte var i3 94Ah tur retur Porsgrunn - Stockholm første helgen i januar. Det var 23 kuldegrader store deler av strekningen gjennom Sverige.
622km.
Da var snittforbruk 24,1 kWh med kjøring kun i comfort modus og 23°c grader på auto på varmeapparatet. Ladet ca 2:30 hver vei. Det må sies at snitthastghet var høy da, 80kmt
https://www.instagram.com/p/BO5ZhN3Bfb8pSb4cIf2uGTeoqmvIURoLfpSO5M0/
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA