Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Den største utfordreren til Tesla Model 3 sliter med batteriproblem"

Startet av Eltempo, onsdag 30. august 2017, klokken 11:04

« forrige - neste »

Eltempo

Hei!
Vurderer 2016 Nissan Leaf 30kWh som skal erstatte min Camry.
pr. i dag kjører jeg ca. 50.000km i året, deriblant mange langturer på over 20 mil.
De lengre turene skal jeg nok klare å tilpasse meg/kutte ned på. Ser for meg en årlig kjørelengde på 20'-25'km. Men det blir fortsatt en og annen tur i snitt hver måned på ca. 23 mil. Strekningen Volda-Sogndal, som er et strekke som innebærer noen fjelloverganger og en del bakker. Ser for meg å starte fulladet fra Volda for så å hurtiglade på Sandane etter 93km. Må sikkert også hurtiglade på Skei vinterstid, er vel ikke så voldsomt mange km. å hente på regenerering i nedoverbakker.

Men er likevel litt usikker på hvilken elbil jeg skal velge. Ser for meg å gjøre kjøpet en gang i 2018 eller starten av 2019. Vet det kommer en ny Leaf, og ser for meg at prisene på dagens Leaf vil gå litt ned til den tid så sant regjeringen ikke finner på noe sprell. Med min bruk hadde det vel bare vært en fordel å vente på en elbil med høyere rekkevidde, men samtidig kan jeg ikke legge mer enn 150.000,- til absolutt max 180.000,- i denne omgang. Leaf fra 2016 har vel også "skikkelig" DAB+?

Har sett litt på Zoe og, men igrunn slått den ifra meg da jeg ser på ladekartet at Chademokontakten er den jeg bør satse på. Forstår det slik at Zoe ikke kan hurtiglade med Chademo?

Har prøvd E-golf, E-up!, I-miev, Model S P85, I3 og Leaf. Brukt Leaf er som sagt det jeg ser for meg som passer meg best. Syns og den var ganske god å kjøre. E-up Var også god å kjøre på kortere turer, men jeg er litt for stor for en slik bil i lengden og trenger noe litt mer komfortabelt med litt mer plass. Dessuten har de 2 jeg kjenner som har E-up gjentatte ganger måtte hatt den på verksted der de har brukt flere forsøk å utbedre feilen. Den ene har fullstendig tynnslitt tålmodigheten sin. Det har blant annet vært problemer med lukking av takluke og tidvis problem med å få varme i kupeen på vinteren, samt også en stygg klunkelyd når man setter den i revers mens man står stille på flate veien.

Har som nevnt prøvd noen elbiler, men har ingen erfaring med å eie en i det daglige. Hadde en Leaf for et par år siden på prøve over natten. Jeg tok kontakten inn soveromsvinduet til hybelen jeg den gang leide. Laderen lyste grønt og alt så ut til å virke greit, men morgenen etter oppdaget jeg at bilen fortsatt stod på 20%. Fikk aldri noe klart svar fra selger hva det var som gikk galt. Noen ideer?

Setter pris på alle råd og tips til hvilken bil som er mest fleksibel mtp. hurtiglading på langturer og som ellers møter prisklassen jeg sikter på :)
Og hva jeg bør passe på av utgaver, norsksolgt/import, utstyr osv.

THE

Volda - Sogndal er ingen problem uansett tid på året med en Leaf 30kWt vil jeg tro, og du trenger nok sannsynligvis ikke mer enn 1 hurtiglading på vinterstid heller, men det kan være lurt å heller ta to kortere ladestopp enn et langt, og da har du mange ladere å velge mellom på turen uansett om du kjører om Sandane eller Stryn. (Hornindal, Stryn, Byrkjelo, Skei, Fjærland, Nordfjordeid, Sandane)

Jeg ville uansett valgt en bil med lengre rekkevidde enn eUp om du planlegger disse turene, men selv en eUp vil ikke ha problem med denne strekningen pga godt utbygd hurtigladenettverk. Og turer på 23 mil er uansett ikke langturer. Jeg kjører ganske ofte 400 km pr dag med min Zoe, også på vinteren, og det er ingen problem så lenge det er lademuligheter der du kjører.

I den prisklassen du vurderer (2016 Leaf 30kWt ca. 220-230000,- ?) kan du jo også vurdere en Kia Soul. Utstyr jeg absolutt ville valgt er varmepumpe. Resten av utstyr blir egentlig litt smak og behag, og hva du er villig til å betale for.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trekkoppbil

Her er det foreslått ei rute på 151km:
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1398565/
Nå kjenner jeg ikke til hvilke rute du har behov for å kjøre, og hvorhen i kommunene du starter og stopper.
Jeg synes det er greit å utsette ladingen en del, så man slipper å hurtiglade til så veldig høy State of Charge, da det kan gi litt varmt batteri om sommeren, og om vinteren kan det være greit å kjøre batteriet varmt før man hurtiglader. Du kan vurdere å vente med lading til rett før de store stigningene.

Burger

Angående nyheter om Leaf så vet vi at det blir lansert noe i motormessen i Tokyo i begynnelsen av September.

Det ryktene er enige om er at det sannsyneligvis blir facelift og 40kwh batteri.

Det du kan gjøre er å bruke : http://www.jurassictest.com/ for å beregne distanser, den vet om topografien.

Endre på leafen til 27kwh (for 30kwh batteri, så er kun 27kwh tilgjengelig for å skåne batteriet) samt legge inn 1500w på kupeen nå om sommeren. Det trengs egentlig ikke, men jeg liker å ha sikringa i tilfelle regn etc.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

cra

Sitat fra: Burger på mandag 03. juli 2017, klokken 10:31
Angående nyheter om Leaf så vet vi at det blir lansert noe i motormessen i Tokyo i begynnelsen av September.

Det ryktene er enige om er at det sannsyneligvis blir facelift og 40kwh batteri.

I følge salgssjefen for Nissan i Ålesund så blir det lansering samtidig i Paris og Tokyo i september. Facelift er "bekreftet"; den skal ligne litt på nye Micra sin front. Større batteri nevnte han ikke noe om, men en økning i rekkevidde vil være naturlig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ebe

Mange Nissanforhandlere opplyser nå om 60-ish batteri i Q1 2018. Sjekk Leaf-forumet for mer info.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Knut Røe

Med TS``budsjett på 150 til 180k hjelper vel ikke det så mye.

Ebe

Ikke annet enn kanskje på bruktbilprisene på eksisterende modeller... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

...

Min mening er at en 2014-2015 Soul Exclusive med 4-5 års gjenværende garanti ville være et godt valg i prisklasse rundt 180k. Den er effektiv i lavere hastigheter, og lader raskt på hurtiglader, noe man setter ganske fort pris på.

Panduck

Sitat fra: Eltempo på mandag 03. juli 2017, klokken 02:06
Vurderer 2016 Nissan Leaf 30kWh som skal erstatte min Camry.

Jeg satt litt feil i LEAFen, fikk ikke nok plass til de store føttene mine, som gjorde at langtur etterhvert ble ett mareritt. Sittestillingen for meg er ekstremt mye bedre i i3 enn LEAF.

Om du ikke har det problemet, vil jeg definitivt kunne anbefale en LEAF. Min LEAF hadde noe sær hastighet på hurtiglading, men dette er langt bedre på 30kWh-utgaven. Rekkeviddeforskjellen mellom 30kWh LEAF og 24kWh eGolf (eller 18kWh eUp) betyr mye de dagene du skal på litt lengre tur. LEAF 30kW begynner nå å bli en av de "eldre" elbilene på markedet (oppgradert eGolf, oppgradert i3, oppgradert Zoe, ny Ioniq, ny AmperaE), likevel selger den fremdeles særdeles godt. Du får en bil som du etterhvert kan kjøre nær sagt hvor du vil i Norge, til en god pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA