Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Måløy - fortsatt sære stolper og ingen hurtigladere?

Startet av MM, søndag 02. juli 2017, klokken 21:00

« forrige - neste »

MM

Lading på feriehuset gikk skeis, da det viste seg at strømmen i båthuset ved parkeringen var kappet, og tre skjøteledninger og +100m kabellengde er ikke fristende fra et gammelt hus.

Noen som vet om ladestasjonene i Måløy fortsatt er slik at man må ha et eget spesielt kort fra servicekontoret?

Hvor mye lading (kr eller kWh) er inkludert, og er det ingen hurtigladestasjoner/22kW i byen heller?
Og er ladestasjoner.no korrekt i at alle har ubegrenset ladetid? Bor på en øy utenfor og har bare 20 km rekkevidde igjen.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

MM

Her er fasiten (til nytte for neste elbilist):

Selv om det står på nett og på ladestolpene, får man ikke kjøpt ladekort på servicetorget. Vi ble henvist til Kiwi Selstadgården. Der solgte de ladekort fra 25kr - 200kr. 2 kr = 1kWt.

Det første ladekortet viste seg å være tomt (viste 00 på ladestolpen og den lot seg ikke åpne). Neste fungerte, stolpen åpnet seg automatisk og vi fikk lada. Ladet på 13A siden det ikke sto noe om begrensninger, men ladingen stoppet etter ca en time. Så greit å enten sette ned effekten (hvis man har mulighet) eller være litt obs hvis man bruker de. 

I følge servicetorget er det fortsatt gratis parkering i kommunen.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Mateusz

Er det hurtiglader på gang ved Rema? Svigers så noe aktivitet der og det ligner på lader sa han
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Muffinman

Kom til Måløy nå i kveld. Schukolading er for tregt til å være verdt penger for min del, eller tiden det tar å skaffe seg et slik ladekort. Så jeg lot heller være og tar et kort stopp på chademo i Hornindal på vei hjem i morgen kveld :) Det er vel uansett chademo ved Deknepollen, så ingen blir stående fast. Men 7/11kW lading over natta kunne jeg gladelig betalt for, det ville spart meg for ladestopp på veien.

Kan ikke fatte at slike løsninger blir mye brukt. Namsos hadde samme greia men åpnet stolpene sine for flere år siden. Hurtiglader i området glimrer vel fortsatt med sitt fravær.

Muffinman

Hurtiglader på Deknepollen, men ikke veldig fristende å bruke av sårt tiltrengt nattesøvn for å stå og vente der. Ny tur til området tidlig desember, ankommer sent med nesten tomt batteri og skal avgårde tidlig - og skal langt. Det betyr 1,5t på chademo...

Noen bedring ift andre lademuligheter? Tar ikke sjansen på å rote vekk tid på disse schuko-stolpene, og nå ser det ut som bare servicekontoret selger disse ladekortene. Og der er det uansett bare åpent midt på dagen.

Tipper ikke de opplever særlig etterspørsel  :o

Kan hende det finnes overnattingssteder i nærheten som tilbyr lading?

Mateusz

Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Muffinman

Mateusz

Muffinman

Da har jeg sjekket. Ladestolpene i Måløy er ute av drift, og ingen info om de skal opp og gå igjen. Deknepollen og treglading på chademo blir dermed eneste alternativ. En time venting etter ankomst sent på kvelden, før det går an å dra til hotellet med andre ord.

Måløy befester dermed stillingen som elbil-uland.

Mulig det er overnattingssteder som tilbyr lading i området, eller noe i gangavstand fra stasjonen på Deknepollen? Type2 uttakene på den kunne være passende mens man fikk noen timer på øyet.

EDIT: Sjekker med parkeringsselskapet angående kontaktinfo på bobilparkeringen/småbåthavna i sentrum. Om man kunne leie seg en plass der med strøm ville det løst problemet.

THE

Sendte epost til det lokale parkeringsselskapet om ladestolpene i Måløy i vår (det er de som står som ansvarlige på ladestasjoner.no). Har ennå ikke fått svar fra dem. For min del ladet jeg nesten fullt på Sandane, og hadde nok energi på batteriet til å dekke kjøring t/r Sandane og kjøring i og rundt Måløy de dagene jeg var der, så ble heldigvis ikke nødvendig å lade i Måløy. For min del hadde løsningen blitt type2-lading i Deknepollen siden jeg ikke har Chademo-adapter. Jeg kom fredag kveld og reiste hjem søndag ettermiddag, så hadde ikke mulighet til å komme meg innom servicekontoret til kommunen heller for å kjøpe ladekort til de kommunale stolpene.

Det er dessverre ikke bare Måløy som er elbil u-land i ytre strøk av Sogn og Fjordane, men det blir gradvis mindre dårlige forhold for oss elbilister også der.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Muffinman

Fikk positivt svar fra parkeringsselskapet på bobilparkeringen, så det løser seg. De virker veldig serviceinnstilte. Men  man må nok ha i bakhodet at "vanlige" strømuttak kun kan benyttes til sporadisk/nødlading. Så om det blir stor pågang der må de nok sette ned foten.

Uansett, jeg vil alltid velge overnattingssted som tilbyr lading eller med lademuligheter i nærheten selv om det innebærer å kjøre siste timen frem neste dag. Men tror ikke noen steder rundt Måløy har et slik tilbud.

Kanskje tipse bobilparkeringen om at de kan få en av de store ladeoperatørene til å installere/drifte et ladeanlegg i tilknytning til området. Det ligger jo bra sentralt, og har ihvertfall et par hoteller innen gangavstand.

Muffinman

Da fikk jeg ladet der. Dessverre ble ladekabelen min fuktig i uværet og sikringen slo ut på jordfeil mens det enda var nær fire timer igjen av natta, men fikk innpå nok til at jeg slapp å bli heftet med å vente på hurtiglading der ute. Kabelen fungerte igjen etter litt tørking, men dette var en helt grei nødløsning. Overgang til 16A industrikontakt er fast inventar, så det ble heller ingen utfordring :)

Forhåpentligvis kommer stolpene opp og gå igjen, men det er problematisk når det ikke går an å få informasjon om driftsstatus annet enn på forespørsel.

Cral

Det er en enkel overnatting på yx stasjonen 100m(?) fra laderne på Rema 1000 i Deknepollen.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA