Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Retrofit OEM Hi-fi pakke

Startet av Spider2010, onsdag 30. august 2017, klokken 07:46

« forrige - neste »

Spider2010

Hei.

Var på 3års service å måtte betale for nye bremseklosser, tar årlig service.
Bilen er en 2014 gått ca 45000 km.
Trodde at å ta årlig service/ smørring av bremsene skulle hindre at bremsene skal henge seg opp.
Hva er vits med å ta årlig service??
Noen synspunter?

lifern

#1
Jeg har nettopp skiftet bremseklosser foran på min Leaf for første gang!!!
151000 km!!!! Da var de slitt helt inn til varsleren.
Jeg har Aldri hatt bilen på service.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Fire muligheter:

- Du bor på toppen av et fjell, og er fulladet før hver kjøretur og eneste veg er ned fjellet, og full brems, ingen regen.
- Du har en kjørstil som ingen andre med LEAF har.
- Du har betalt for service som ikke er utført de siste årene
- Du har nå betalt for klosser som ikke var nødvendig.

Tror jeg forkaster de to første, og står igjen med de to siste. Og da blir det, glem å ta service, i alle fall på den plassen du har pleid å bruke.

Min erfaring: Jeg kjøpte nye klosser og byttet på min 2012 etter 100.000, og det var egentlig feil! For ble lurt av en stein, trodde det var varslerlyd. Men byttet like godt når jeg da hadde nye klosser.
Ut fra slitasjen var det 25-30% igjen, så skulle klart 130.000 km.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Ebe

Tok bremsesmøring når ja la om til sommerdekk i våres. 2014-modell som er gått 50k. Vil tro jeg hadde 70-80% igjen av belegget...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elekTrond

What leafnor said. Samt, hva var grunnlaget for å skifte klossene? Hvor og hvordan er de slitt ned? Fikk du se de gamle, evt. vedlagt i bagasjen? Hvordan ser skivene ut? Har de høye slitekanter?

En følbar eller synlig slitekant både innerst og ytterst på skivene kan få klossene til subbe. Skifter du hjul sjøl? Roterer forhjulene tregt eller rykkete hengende fritt? Blir felgene lunkne eller varme etter en kjøretur uten særskilt bremsing?

Vitsen med årlig service går stort sett ut på å: *bilde*

Bilde: hotlinket, ærlig og redelig stjålet fra mattblease.tumblr.com/post/145799993726
'13 Mjau

nr1rayner

#5
Nye klosser på 45' ??  :o
De holder da lenger selv på fossilbil!
Min - 13 har nå trillet 40', så som vanlig over ved hjulskift i vår. Skal ikke angi % slitasje, men det vil nok forbause  meg om de må skiftes før 100', ikke umulig at de holder 200' også  :D
Kjører mest mulig regen, så klossene blir ikke akkurat varme ved vanlig bruk  ;)

Kan jo hende at, av en eller annen uforklarlig grunn, bremsene har hengt på så en kloss er utslitt. Men så er det jo også nettopp dette bremseservice skal forhindre.
Det er vel ikke mange kroner for klossene, men jeg ville stilt meg svært kritisk til behovet for å bytte så tidlig..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Før de skifter klossene på service så bør de jo kontakte deg for å høre om de skal gjøre det utifrå deres vurdering. Hvis de ikke kontaktet deg først så må du jo spørre hvorfor de skiftet bremseklossene så tidlig. De må jo ha en grunn til det.
Det er jo ikke sikkert de har rent mel i posen. Noen bytter bare i den tro at bileieren ikke har peiling og godtar det meste, men spør dem hvorfor da de bør ha et svar å gi.

tomrh

Sitat fra: Spider2010 på søndag 02. juli 2017, klokken 20:48
Hva er vits med å ta årlig service??
Hvis du skal selge bilen om kort tid så er det en fordel å ha tatt servicene.

Men som du erfarer så er det mye rart og unødvendig som gjøres, og skift av bremseklosser på 45' tar kaka - om du da ikke som Leafnor sier, bor på toppen av et fjell og sliter bremser nedover hver dag. Selv hadde vi vår siste service okt 2014 etter 39.000 km, og har fremdeles originale bremseklosser med endel belegg nå etter 123'. Vår bil ble kjøpt for å brukes lenge, så annenhånds verdien er ikke så viktig, og med to elbiler i stallen erfarer vi at de egentlig ikke trenger service så lenge man er påpasselig med bremsene og skifter kupéfilter sånn nå og da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Spider2010

Hei.

Er skuffet over Nissan her. Er flatt her jeg bor. Bruker bilen til jobben ca 2 mil. Bruker bremsene lite, men bruker å bremse litt ekstra nå å da. Nissan påstår at det er fordi jeg bruker bremsene for lite da de da kan henge seg opp. Skivene har litt slipekant. Ser nå at klossene bak også er kraftig slitt. Er vel vanskelig å reklamere på det

Sele

Hvis Nissan har gjort jobben med og smøre bremsene ved hver service så burde ikke bremsene henge seg opp. Be om dokumentasjon på at dette er gjort.

nr1rayner

Sitat fra: Spider2010 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 21:36
Ser nå at klossene bak også er kraftig slitt.

Say what?? Enten er det første gang du ser på et sett bremser, og egentlig ikke vet hva som er slitt eller ikke, drukket et par flasker voksenbrus før du så på de...
Eller så er det noe feil med verkstedet, eller bilen din!
Bruker du bremsene lite skal de nok minst vare 100' fram, og sikkert nesten dobbelt av det bak.
Her tror jeg nok også anslagene mine er svært moderate.

Tull og pisspreik, det er knapt at stempel og klosser beveger seg når man bremser, selv ved nødbrems. Det er snakk om typ tidels millimeter bevegelse. At man kan unngå rustne skiver, ja, greit, men de skal ikke henge seg opp pga lite bruk på en så ny bil.
Skal man holde klosser og kaliper bevegelig må det demonteres, og det er nettopp det de skal gjøre på den årlige servicen. Så årsaken her er vel at de har hoppet bukk over bremseservicen, samt at du kjører på godt saltete veier...
Selvsagt bør man "trimme" bremsene innimellom, men til det vanlige skal og bør bilen tåle den bruken den er laget for: kjøre så billig som mulig, regen mest mulig når man uansett skal senke farten.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Som jeg nevnte tidligere så kjørte jeg 151000 km før slitasjevarsler ga lyd fra seg. Aldri vært på service eller gjort noe som helst med bremsene, og alle stempler og glidere gikk helt fint.
Så enten kjører du med foten på bremsen, eller så er det et humbug verksted du har stolt på.
SVART EUROLEAF 2013

Strømbil

Bor ganske høyt, og har 4km ned nedoverbakke og 100% batteri om morgenen. Mine klosser var moden for utskifting etter 105 000,- Aldri vært på service, kun passet på å vaske de godt om vinteren, samt tatt en kjapp titt på de ved hjulskifte.
Svart Nissan Leaf 2013.

fredsjo

Jeg måtte og bytte klosser på min 2014 leaf, gått 60 000. Jeg fikk se klossene og de var helt klart nedslitt. Var like før det var stål mot stål. Jeg følte derimot at bremsene hang et par uker før service og så jeg kan vel bare skylde på meg selv. Jeg utsatte servicen litt vel lenge... Så bremsene hadde aldri hatt service.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

nr1rayner

@fredsjo
Er du sikker på at det var klosser fra din bil du fikk se...?
Det er mange luringer her skjønner du, som viser frem gamle deler, deler fra annen bil osv.
Man burde kunne stole på fagfolk, men dessverre er ikke alltid det tilfellet  >:(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA