Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Retrofit OEM Hi-fi pakke

Startet av Spider2010, onsdag 30. august 2017, klokken 07:46

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Jeg har sett 2 Leaf med fullstemplet servicehefte og uten antydning til bremseservice.

For å sette det litt på spissen er bremser på en bil er altfor viktig til å overlate til fagfolk.

Sjekk og smør heller selv en flott vårdag og i forbindelse med bytte til sommerdekk.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Fagfolk er bare en gjeng lurendreiere som er ute etter pengene til folk..

elektrolux

Vil ikke si det, men de jobber under tidspress, og er sikkert lei jiobben sin til tider...

Å smøre bremser er nok heller ikke den mest spennende oppgaven.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Ikke pent gjort og henge ut fagfolk. Men du har antagelig dokumentasjon på alle..

elektrolux

Hvem er det som henger ut fagfolk? Jeg bare sier at eier av bilen er nok bedre motivert til å gjøre en god jobb på noe så enkelt som bremsene som en spesialutdannet fagmann.

De trives nok bedre når utfordringene blir større slik at de kan bruke kompetansen sin og ikke bare skrape rust og fette inn deler, selv om dette er en viktig og stor del av all slags mekanisk arbeid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

Sitat fra: Sele på tirsdag 18. juli 2017, klokken 13:57
Fagfolk er bare en gjeng lurendreiere som er ute etter pengene til folk..

Sitat fra: Sele på tirsdag 18. juli 2017, klokken 16:17
Ikke pent gjort og henge ut fagfolk. Men du har antagelig dokumentasjon på alle..

Ehh...........
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elekTrond

Sitat fra: Spider2010 på søndag 02. juli 2017, klokken 20:48
[...] Trodde at å ta årlig service/ smørring av bremsene skulle hindre at bremsene skal henge seg opp.
Hva er vits med å ta årlig service??
Noen synspunter?
Bare for å spore bittelitt innpå igjen... Her er en video vår venn Ingeniøren lenket til i en lignende bremsetråd, for bimmere. Anbefaler å se hele klippet da det er meget pedagogisk samtidig som det er informativt. Edutainment FTW!

Kilde: Ingeniøren @ Sv: i3 rust bremser, Svar #17 på: ſøndag 16. Juli 2017

'13 Mjau

Dnn .

Mange fagmenn er også dårlig i faget sitt. MEN!!! Du finner dårlig arbeidere i hvert eneste yrke. Det er bare å finne en flink mekaniker, og holde seg til han/hun. Samme gjelder elektriker, rørlegger div div.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Sele

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 18. juli 2017, klokken 19:30
Sitat fra: Sele på tirsdag 18. juli 2017, klokken 13:57
Fagfolk er bare en gjeng lurendreiere som er ute etter pengene til folk..

Sitat fra: Sele på tirsdag 18. juli 2017, klokken 16:17
Ikke pent gjort og henge ut fagfolk. Men du har antagelig dokumentasjon på alle..

Ehh...........

Det første sitatet var ironi noe som ikke burde være så vanskelig og forstå!

Sele

@elektrolux skriver:
For å sette det litt på spissen er bremser på en bil er altfor viktig til å overlate til fagfolk.


Hva forteller dette om alle fagfolk som jobber på et verksted? For du drar absolutt alle over en kam.

nr1rayner

@sele
Ironi?? Hvor i alle dager finner jeg så mye som et hint om at det er ment ironisk?
Har du litt erfaring og research bak deg vet du at enkelte "fagfolk" faktisk opererer slik, men heldigvis ikke alle.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

Kan dessverre ikke hjelpe deg uten at du kanskje bør lese innlegg #15 før mitt svar.
Det finnes fagfolk av forskjellig kvalitet men det blir altfor drøyt og dra alle over en kam og i tillegg oppfordre til og styre unna fagfolk og ta bremseservice selv.

elektrolux

"Problemet" med å bruke verksted på slike enkle oppgaver er prisettingen. En kunde må betale spesialist pris på en slik jobb selv om det er en læregutt som utførere jobben.

Folk er rare mange ganger:

De takker gjerne ja til overtidsarbeid til 300 kr timen. Etter skatt sitter de igjen med 150 kr/timen.

Samtidig lar de muligheten til å bruke 2 timer av livet sitt på litt bremsestell og spare 2-3000 kr, altså 1500 kr timen gå til spille.

Gjør en det selv er en også 100% sikker på at jobben er gjort, noe som en ellers erfaringsmessig ikke kan være sikker på.

De ytterst få gangene jeg har hatt bil på service har jeg brukt mer tid på å gå over jobben som ble gjort enn å bare gjør det selv. Å sjekke at luftfilter, etc virkelig er byttet tar jo like mye tid som å bare skifte det. I tillegg er all tiden med å levere fra seg og hente bilen tilbake, og ikke minst all tiden en må jobbe etterpå for å betale for gildet. :(

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Siden du liker og dra alle over en kam,du er klar over at det finnes folk som ikke vet hva et luftfilter er,hvor det er plassert og hvordan man bytter det? Da blir bremseservice noe man bør holde seg langt unna!

leafnor

Fordi jeg kan putte en potet i jorda, så er jeg ikke potetbonde.
Fordi jeg kan skru på skruer er jeg ikke bilmekanikker.

Så finnes potetbønder med dårlig avling, og bilmekanikkere som er udyktig, men om det var regelen skulle det meste av potet i butikken være råttipotet og de fleste biler på veien kjørt med utslitte bremser.

Fordi om jeg en sjelden gang har funnet råttipotet i potetsekken kjøpt på COOP, og den (ene) gangen jeg hadde bil på merkeverksted til service fant luken til kupefilter ødelagt, så tenker jeg at fagfolk gjør jobben sin som en regel.

Jeg har selv i den her tråden bygd opp omkring skepsis til fagfolk (Klossbytte på TS sin Leaf tross betalt bremseservice), og føler på at det ikke kjennes helt rettferdig.
Derfor, kanskje få tråden på et spor omkring hva som kan lede til at klosser slites på tre år selv med service utført og "kun" 45'.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA