Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Viktig informasjon om KAMPANJERENTA! 0.25%

Startet av Hakon_b, tirsdag 29. august 2017, klokken 22:57

« forrige - neste »

Hakon_b

Brukte autoparkeringen når jeg skulle lukeparkere bilen i går, og den krasjet da inn i hengerfeste på bilen foran og trykket inn skiltet på bilen min.
Ser ut som at det kun er skiltet, og en plastramme som holder skiltet som er ødelagt. Ingen skader på bilen foran.
Har brukt denne funksjonen tidligere, og aldri hatt problemer tidligere. Fikk en software oppdatering på torsdag eller fredag hvor det stod at den kun forbedret opplevelsen.

Er det et sted en kan rapportere inn slike feil hos Tesla, eller bare henvende seg på det nærmeste service-senteret og "klage"?

joda

Du kan forsøke å benytte ServiceHelpEU@tesla.com for å rapportere hendelsen.
Så finner de helt sikkert riktig instans internt for å analysere hendelsen.
TMS 85D

Muffinman

Du er nok ikke den første som har tatt et hengerfeste når denne funksjonen var i bruk. Jeg bruker den ikke, først og fremst fordi jeg ikke ønsker å la materielle verdier ligge i hendene på softwareutviklere og kvalitetssikringen hos Tesla. Ta kulturen for å rulle ut uferdige produkter med i betraktningen i tillegg til at det kommer slike rapporter som din, så blir jeg nok stående på samme fot ei stund til.

snd

Dette er kjent ("problem"). Jeg ville aldri stolt på auto park hvis bilen foran/bak hadde hatt hengerfestet eller annet med form som er vanskelig å oppdage av parksensorer. Auto park er i tillegg tregere enn meg... Du kan rapportere via 800 11 093 eller e-post adressen over, men jeg ser ikke poenget med å gjøre det. Hendelsestidspunktet er greit å vite for at Tesla kan fjernlogge.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Hakon_b

Tror jeg drar innom tesla-service på vei til jobb i morgen...
Det irriterende var at det var stor luke, og unødvendig å kjøre så nærme bilen. Vanligvis hadde jeg kjørt manuelt, men brukte autofunksjonen for å illustrere hva Tesla kan ovenfor noen venner som satt på.
Det er ikke akkurat god reklame mtp hva de markedsfører rundt autopilot-funksjonen, og minst like skremmende.

Cirion

Sitat fra: Hakon_b på søndag 02. juli 2017, klokken 15:57Brukte autoparkeringen når jeg skulle lukeparkere bilen i går, og den krasjet da inn i hengerfeste på bilen foran og trykket inn skiltet på bilen min.
Nytt skilt koster mellom 65 og 80 kr.

Skiltplate får du av Tesla.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/bestille-skilt
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

snd

Sitat fra: Hakon_b på søndag 02. juli 2017, klokken 21:27
men brukte autofunksjonen for å illustrere hva Tesla kan ovenfor noen venner som satt på.
Det er ikke akkurat god reklame mtp hva de markedsfører rundt autopilot-funksjonen, og minst like skremmende.

Prøver å ikke være frekk, men siden du nevner det må jeg bare. Jeg mener at eiere som selv ikke vet begrensningene på AP HW er dårlig reklame. Først må man lære seg hvordan en park sensor virker og hvordan disse er montert ift. hindringene rundt.

Igjen, beklager...

PS: Jeg er glad for at du ikke spurte om dette var en garantisak.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Sandvika

Sitat fra: snd på søndag 02. juli 2017, klokken 23:02
Sitat fra: Hakon_b på søndag 02. juli 2017, klokken 21:27
men brukte autofunksjonen for å illustrere hva Tesla kan ovenfor noen venner som satt på.
Det er ikke akkurat god reklame mtp hva de markedsfører rundt autopilot-funksjonen, og minst like skremmende.

Prøver å ikke være frekk, men siden du nevner det må jeg bare. Jeg mener at eiere som selv ikke vet begrensningene på AP HW er dårlig reklame. Først må man lære seg hvordan en park sensor virker og hvordan disse er montert ift. hindringene rundt.

Igjen, beklager...

PS: Jeg er glad for at du ikke spurte om dette var en garantisak.
Mulig du ikke prøver å være frekk, men du ihvertfall utrolig ignorant.  ::) Du gjør tabben å snuble over kjernen av problemet, -fra feil vinkel.

Flott at du og de fleste her på Teslaforum gjør det, men Tesla (med ambisjoner om å bli et av verdens største bilmerker) kan/skal/bør ikke forvente at sjåførene skal sette seg inn i alle teknikalitetene rundt hvordan proximity sensorene fungerer for å kunne nyte markedsført funksjonalitet. Feilkilder bør opplyses om og/eller aller helst tas høyde for i AP software. Vi snakker ikke om en tynn jernstang som stikker ut 1m høyde her, men et hengerfeste , dette er ganske vanlig rundtomkring og noe som software burde ta høyde for ved å øke tolleransen med noen cm på senter av bilen foran og bak.

Jeg bruker sjelden disse funksjonene selv, fordi jeg a) ikke fullt ut stoler på automatikken og b) etterhvert kjenne hjørnene på bilen godt nok til å gjøre det like kjapt selv, men skulle gjerne kunne henvist til denne funksjonen når andre låner bilen (og som ikke er teknisk anlagt)  skal parkere, da uten å først holde et foredrag om at bilen kan finne på å kræsje med diverse hindringer som ikke nødvendigvis er synlige for teknikken.

Øggen

Ser på det litt annerledes:
Nytt skilt koster mellom 65 og 80 kr.

Skiltplate får du av Tesla

Tap av stolthet og rykte: uerstattelig
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Muffinman

Tesla har så vidt jeg vet ikke opplyst om slike begrensninger i funksjonaliteten de selger. Dermed er det et innlegg et sted over her som ikke engang treffer riktig jorde  ::)

Øyvind.h

At autopark kan bomme på en lav jernstolpe pga sensorer forstår jeg. At den treffer tilhengerfeste som normalt stikker toppen 20cm ut fra bilen forstår jeg ikke.

I bilen er det grafisk varsling ned til 30cm. Deretter sier skjermen STOPP. At autopark tillater seg så små marginer og krasjer med hengerfester er ikke bra nok.
Ville sendt det inn som bug.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snd

#11
Jeg mener ikke annet enn at det er dårlig reklame at eieren ikke kan begrensingene. Jeg ser for meg dette scenarioet:

Trådstarter: Vil dere se noe kult?
Trådstarters venner: Jaaa!!!
(Trådstarter setter på auto park)
(Etter noen sekunder; «dunk»)

Er dette bra reklame ovenfor evt. nye kjøpere (her vennene til trådstarter)?

Når man skal "selge" en vare (her trådstarter), bør han vite begrensningene. Jeg sier ikke at alle som eier en Tesla må lese seg opp i alle egenskapene til alt av HW.

Jeg er enig i at park sensorene bør bli bedre...
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Sandvika

Beklager, forstår ikke hva du mener her. Er det dårlig reklame for trådstarter at bilen kræsjer når den skal gjøre noe den er ment å skulle klare?   Du skriver også "Jeg er glad for at du ikke spurte om dette var en garantisak." Hva mente du i så fall med dette?

snd

Ingenting å beklage seg over. Greit at du ikke forstår hva jeg mener. Jeg orker ikke å forklare meg mer enn det jeg allerede har gjort. Takk.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Knut Røe

Ikke forvent at alle er like hardcore entusiast som deg og aksepterer hva som helst.
Jeg ville ikke tatt skylden for noe som bilen har gjort. Dette beviser egentlig at kundene er betatestere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA