Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollarkursen går ned for hver dag - stort tap i vente de neste 12 måneder

Startet av brombrom, tirsdag 29. august 2017, klokken 15:03

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: spirrevipp på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:42
Gir jo ikke noe særlig praktisk mening å dele drøy 3 sekunder i 7 steg.

Har inntrykk av at den teller bil-lengder eller antall menter istedet for sekunder. Her bør noen fortelle Tesla at det hadde vært mye gunstigere å la stegene representere sekunder istedet. Evnt. øke til 11 steg ;)

... samme gjelder vel igrunnen "over/under fartsgrensa" innstillingene, burde vært mulig å sette i % av hastigheten istedet for i km/t.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ieaarva

 :-1-:Det eneste jeg har merket er at Spotify ikke virker lenger. Hverken Teslas konto eller min egen.

IVer
TMS 60D 2017

MrBacardi

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:33
Sitat fra: cra på onsdag 12. juli 2017, klokken 13:59
Sitat fra: KristofferH på tirsdag 11. juli 2017, klokken 15:19
Har vel aldri vært noe galt med filskift?  Nå må de bare få ned avstand mellom bilen foran på autopilot. 1 gir plass til en lastebil... Det var bedre før v8

Få ned avstanden? Har AP2, og med innstillingen på 7 er det bare akkurat over 3 sekunder til bilen foran.

Enig. Har den konstant på 7 selv og skulle ønske at det var mulig å stille inn lengre avstand. Dagens 7 kunne vært endret til 4 eller noe sånt. Spesielt på sølete forhold vintertid kan det være greit med 5 sekunders avstand på motorvei.

Jeg forespurte Elon dette i 2015 ( https://twitter.com/frankburmo/status/564736858530541569 ), fikk aldri noe svar. Synd, for det hadde gjort seg på vått føre. Andre bilers maks-avstand på adaptiv cruise er jo lenger unna, eks VW.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Spinner

Sitat fra: Amoss på onsdag 12. juli 2017, klokken 17:03
Har inntrykk av at den teller bil-lengder eller antall menter istedet for sekunder. Her bør noen fortelle Tesla at det hadde vært mye gunstigere å la stegene representere sekunder istedet. Evnt. øke til 11 steg ;)

... samme gjelder vel igrunnen "over/under fartsgrensa" innstillingene, burde vært mulig å sette i % av hastigheten istedet for i km/t.
Den bruker tid og ikke lengde, ellers hadde det jo fort blitt 100 meter til bilen foran i kø :)

Enig i siste utsagn, % hadde vært mer logisk.

Amoss

Sitat fra: Sbr på onsdag 12. juli 2017, klokken 18:35
Den bruker tid og ikke lengde,

Det er jo det jeg tar til ordet for at den skal gjøre, så jeg har missforstått, den bruker alt tid?

Sitat fra: Sbr på onsdag 12. juli 2017, klokken 18:35
ellers hadde det jo fort blitt 100 meter til bilen foran i kø :)

Dette gir ingen mening i forhold til første del av setningen. Sikker på at du ikke forbyttet "tid" og "lengde"?
... og om du kjører 100 meter på 3 sekunder så er det nok rett å holde 100 meters avstand ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Spinner

Sitat fra: Amoss på onsdag 12. juli 2017, klokken 18:43Dette gir ingen mening i forhold til første del av setningen. Sikker på at du ikke forbyttet "tid" og "lengde"?
... og om du kjører 100 meter på 3 sekunder så er det nok rett å holde 100 meters avstand ;)
Joda, det gir mening, muligens bare litt klønete formulert :)
Hvis den hadde brukt bil-lengder eller meter som du skriver, hadde jo avstanden vært konstant.
Dvs at dersom avstanden er 100 meter i 110 km/t (altså ca. 3 sekunder), ville den også vært 100 meter i 20 km/t (som vil si rundt 18 sekunder), noe den ikke er.
Ergo den bruker ikke en fast distanse som avstand, men en avstand basert på tid. Noe bruksanvisning også sier rimelig klart:
Each setting corresponds to a time-based distance that represents how long it takes for Model S, from its current location, to reach the location of the rear bumper of the vehicle ahead.

Men det hadde vært nyttig om det kom fram på dashbordet et sted hvilken tidsavstand man faktisk har på de forskjellige innstillingene. Stegene 1-7 sier jo ingenting om dette.

jkirkebo

Sitat fra: Sbr på onsdag 12. juli 2017, klokken 18:35
Enig i siste utsagn, % hadde vært mer logisk.

Ikke enig da feilvisningen på speedometeret på min TMX er 2km/t i alt fra 50 til 110km/t. Derfor har jeg den på +2km/t. Med prosent ville det blitt umulig å korrigert for feilvisningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Sbr på onsdag 12. juli 2017, klokken 19:20
Ergo den bruker ikke en fast distanse som avstand, men en avstand basert på tid.

Ok, da hadde jeg missforstått. Mente å ha sett enkelte nevne av avstanden var (så å si) lik uavhengig hastighet og at avstanden kunne være passe i en lav hastighet men alt for tett i høyere, evnt. at avstanden ble alt for stor i lav hastighet dersom den var "passe" i høyere hastighet. Mulig dette var med en tidligere SW versjon?

... så da behøver man ikke be om å få det satt til tid, men bare justert så hvert nivå tilsvarer ca 1 eller ½ sekund eller noe slikt ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cirion

17.26.92 ingen endring i info. Får se i morgen når jeg kjører.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

tkjoerlaug

Kjørte 700km Autobahn i dag med 17.26.76. For to uker siden kjørte jeg tilsvarende tur sydover med 17.17.17. Mine inntrykk så langt er at:
- styringen er helt klart mer jevn og "silkysmooth"
- cruise har blitt mer ujevn og brå i bevegelsene.
- filskift i høy fart er brutalt - det virker som den gjør samme rattutslag i 150km/t som i 80km/t
- selve filskiftet er raskere enn før, men den er for treg/uforutsigbar fra man blinker med lyset til bilen faktisk svinger. På autobahn med mye trafikk og hyppige filskifter og agressive sportsbiler som kommer i høy fart bakfra i venstrefila er den alt for treg til å kunne brukes.
- avstand på 1 og 2 innstilling har økt. Kjørte noen lange strekk med lav batteristatus og måtte "hvile" litt bak trailere i 80-90km/t i dag, da synes jeg korteste avstand ble for stor og jeg kunne tenke meg å ligge tettere på
- Kamera og radar ser overaskende bra i skikkelig dårlig vær. Kjørte sikkert 200km i skikkelig sprutregn i dag og på autobahn blir sikten dårlig når man får vanndrev fra bilen foran mitt i trynet. Bilen lå dønn stabilt i fila si og det føltes trygt og behagelig.

cra

Det beste ahdde vært om innstillingen var i sekunder. 1 og to kan da brukes i sagtegående kø, mens de resterende kan brukes ellers for å holde komfortabel og trygg avstand.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cirion

Merker at den er betydelig roligere på feltskift 130+ nå :)

Samt at man nå får opp varsel på hvorfor AP er blokkert om man gir "gass" i 150 med AP på.

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA