Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollarkursen går ned for hver dag - stort tap i vente de neste 12 måneder

Startet av brombrom, tirsdag 29. august 2017, klokken 15:03

« forrige - neste »

o.b.lix

Filskift i 130 km/t har jeg ikke prøvd, men i 85 km/t var den helt grei.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Saberhagen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. juli 2017, klokken 11:58
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 11. juli 2017, klokken 10:18
17.26.76 har visstnok mer "aggressiv" automatisk filskift kontra tidligere versjoner også. Fikk oppdateringen i går, men har ikke fått testet den nok enda.

Høres katastrofalt ut :) Filskift er fra før av ubehagelig, så det må gjøres veldig mye mykere før det fungerer uten ubehag.

Har ikke prøvd den enda, så ikke ta meg på ordet. Jeg leste det i en tråd på TMC forumet  :)

Hodetelefoner

Har vel aldri vært noe galt med filskift?  Nå må de bare få ned avstand mellom bilen foran på autopilot. 1 gir plass til en lastebil... Det var bedre før v8

Øyvind.h

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 11. juli 2017, klokken 15:19
Har vel aldri vært noe galt med filskift?  Nå må de bare få ned avstand mellom bilen foran på autopilot. 1 gir plass til en lastebil... Det var bedre før v8

Filskift er katastrofe. Veldig mange som klager på det. Når jeg bytter fil er det i praksis umerkelig. Når bilen bytter skal det tydeligvis skje så raskt som mulig. Så man kan teknisk sett si alt er Ok, for filskiftet gjøres riktig. Men bare veldig ubehagelig slik at man må deaktivere ap før filbytte om passasjerenes komfort har noe å si :D

Men det blir sikkert brukbart etter hvert.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hodetelefoner

Så... Du er en av "de" som bruker 10 timer på felt bytte?....
Det skal gå fort..
Slutt å klag...

noGas

Fikk 26.76 idag. Filskifte er raskere, men ikke aggressiv. Har litt å gå på ang smoothness fremdeles. 130 - 150 kmh.

SabreMan

Er det mulig å legge inn en tilbakemelding og be om flere innstillinger?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Hodetelefoner

17.26.76 i går.
Da ser det ut til at det blir noen dager med fartsbegrensning igjen.  (Håper den forsvinner like fort som den forrige.)

Cirion

Har nå kjørt 17.26.76 og jeg er superfornøyd! Den har fått kjørt seg en del, siden jeg fikk den på Torsdag, og jeg er mektig imponert!

Kjørte til Benidorm fra Alicante på småveiene der. Svingete fjellvei og det tok den på første forsøk. Fulgte fartsgrensen opp og ned (kun fra 80 og nedover, over 80 følger den ikke opp og ned). Den klarte alle svinger, bremset ned før svingen og tok selv de skarpeste svingene. Dette er første gangen jeg kjører det strekket med denne bilen. Alicante -> Benidorm null avbrytinger. Benidorm -> Alicante null avbrytinger.

Sitter nå i Malaga, og har kjørt autopilot hele veien. Tester en tur ut til Gibraltar.

Kjørte AP1 fram til fredag 30.06. AP2 overgår AP1 på alle strekkene jeg har kjørt begge. Fikk testet AP1 til Monte Carlo i Mai, AP2 styrer rettere, roligere og avbryter vesentlig mindre. Ble litt bedre i siste FW. Bedre feltskift. I forrige FW var den litt vel brå på feltskift i 150km/h.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Kim Kim

Min kjæreste ba meg slutte å bruke AP2 på filskifter i går.

Den oppleves veldig aggressiv og gjorde at det var nesten ubehagelig å sitte på. Kaster seg over i ny fil.  Kun testet i 110-130 vel og merke.

Å si at filskifter skal være raske så slutt å klag blir bare tåpelig
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

daktari

Filskift bør starte forsiktig, så øke gradvis og redusere gradvis igjen. Virker som Ap2 har fast svingrate hele tiden og det blir da mer ukomfortabelt jo høyere hastighet. Jeg snakker om 17.24.30.

Noen som
Hadde 17.24.30 og synes 17.26.76 er forbedret?

cra

#26
Sitat fra: KristofferH på tirsdag 11. juli 2017, klokken 15:19
Har vel aldri vært noe galt med filskift?  Nå må de bare få ned avstand mellom bilen foran på autopilot. 1 gir plass til en lastebil... Det var bedre før v8

Få ned avstanden? Har AP2, og med innstillingen på 7 er det bare akkurat over 3 sekunder til bilen foran.

Edit: På skjermen kunne godt avstanden mellom bilene vært mindre; på skjermen ser det ut som det er veldig langt fram til bilen, mens i frontruta ser den myyyye nærmere ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cirion

Ny fw ligger klar nå. Sitter i grensekontrollen til Gibraltar. Får oppdatere nå.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 12. juli 2017, klokken 13:59
Sitat fra: KristofferH på tirsdag 11. juli 2017, klokken 15:19
Har vel aldri vært noe galt med filskift?  Nå må de bare få ned avstand mellom bilen foran på autopilot. 1 gir plass til en lastebil... Det var bedre før v8

Få ned avstanden? Har AP2, og med innstillingen på 7 er det bare akkurat over 3 sekunder til bilen foran.

Enig. Har den konstant på 7 selv og skulle ønske at det var mulig å stille inn lengre avstand. Dagens 7 kunne vært endret til 4 eller noe sånt. Spesielt på sølete forhold vintertid kan det være greit med 5 sekunders avstand på motorvei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

spirrevipp

Enig, burde vært mulig å ha større avstand enn dagens 7.

Kan det være hardware/sensorer som begrenser mulighetene her? Gir jo ikke noe særlig praktisk mening å dele drøy 3 sekunder i 7 steg.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA