Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av krister461, tirsdag 29. august 2017, klokken 13:05

« forrige - neste »

ApeX

Sitat fra: krister461 på onsdag 05. juli 2017, klokken 12:43


Sitat fra: ApeX på onsdag 05. juli 2017, klokken 12:29
Litt dritt at Tesla ikke informerer om sånt. Dette har jo en viss innvirkning på bilens verdi.
Tesla er egentlig kjempesnill som gir denne oppgraderingen gratis. Men, en eller annen cut-off må de jo ha, og da er det selvsagt synd for de som kommer rett før, men sånn må det vel være...

Joda, men en viss lojalitetsplikt har de når vi er i et kontraktsforhold. Når de vet om forhold som kan påvirke bilens verdi i negativ retning, og lett kan bøte på det ved å gi valget om enten å ta ut bilen nå eller å vente en uke og få oppdateringen,  så er det noe som burde ha blitt gjort.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

MyMuffin

Merkelig lite fokus på om disse nye DU'ene vil gi noen % bedre rekkevidde..

Er jo naturlig å anta at den vil være mer strøm effektiv enn de gamle..
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

eKramer

Et annet spm er hvor mangen HK vil de ha? P85 med samme 0-100 tid har 422Hk. Hva vil disse ha?
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

Cookie Monster

#78
Mest sannsynlig ganske lik effekt.

Er ikke noe bekreftet info enda på at 75D har nye Drive Units. (electrek.co er ikke en veldig troverdig kilde, er mye løse rykter der)  Det med 1 million miles Drive unit var nyheter for snart 2 år siden.
Så 75D har mest sannsynlig samme som før. Man vet jo at de helt fint klarer samme effekten og 0-100 på 85D/90D/100D som er litt tyngre biler.

Og hvor sannsynlig tror man det er at Tesla service senter i Norge og ellers i verden skal stå å bytte drive units på alle 75D som er på vei hit og som ble levert ut fra 01.07? ;) Og hvorfor skulle de bytte de når de gamle motorene helt fint klarer den effekten.
Så hvis det i det hele tatt er noe hw og ikke bare sw er nok de endringene i batteriet i form av ny type kontaktor og inconel sikring slik som på Ludi som Tesla enkelt kan bytte ut fra undersiden av bilen.
Det gjør at Tesla kan dra ut flere ampere for å kompansere for lavere volt som er 350V på 60/75 mot 400V på 85/90/100.


75 rwd derimot står det veldig spesifikt i Tesla dokumentet bare gjelder de produsert fra 19 juni. Så er nok bare den som har fått en ny type drive unit eller noen andre litt større endringer.

Så er bare å vente til man faktisk får det bekreftet fra sikre kilder som delekatalogen eller Tesla selv at det faktisk er nye Drive Units som er endringen.
2015 P85D

Hodetelefoner


Teslanewbie

Sitat fra: ApeX på onsdag 05. juli 2017, klokken 13:57
Sitat fra: krister461 på onsdag 05. juli 2017, klokken 12:43


Sitat fra: ApeX på onsdag 05. juli 2017, klokken 12:29
Litt dritt at Tesla ikke informerer om sånt. Dette har jo en viss innvirkning på bilens verdi.
Tesla er egentlig kjempesnill som gir denne oppgraderingen gratis. Men, en eller annen cut-off må de jo ha, og da er det selvsagt synd for de som kommer rett før, men sånn må det vel være...

Joda, men en viss lojalitetsplikt har de når vi er i et kontraktsforhold. Når de vet om forhold som kan påvirke bilens verdi i negativ retning, og lett kan bøte på det ved å gi valget om enten å ta ut bilen nå eller å vente en uke og få oppdateringen,  så er det noe som burde ha blitt gjort.

Eller de som kjøpte x75d og fikk de utlevert strak før en prisreduksjon på  40000kr og som i tillegg har fått denne akselerasjons problematikken pånakken .. ser for meg en ganske betraktelig fall i andrehåndsverdien ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

krister461

Sitat fra: ApeX på onsdag 05. juli 2017, klokken 13:57
Joda, men en viss lojalitetsplikt har de når vi er i et kontraktsforhold. Når de vet om forhold som kan påvirke bilens verdi i negativ retning, og lett kan bøte på det ved å gi valget om enten å ta ut bilen nå eller å vente en uke og få oppdateringen,  så er det noe som burde ha blitt gjort.
Igjen, hvor skal grensen gå?

Tesla kan kritiseres for mye, men de bør ikke kritiseres for at de gjør bilene bedre. Og, når de først kommer med enn oppgradering så er det naturlige at dette gjelder nybestillinger. Men, for å unngå kanselleringer er Tesla snill og gir oppgraderingen gratis til alle biler som ikke er utlevert på det tidspunktet endringen blir annonsert...Selvsagt synd for de som kommer rett før, men uansett når de gjør cut-off vil det være noen som har bestilt/fått utlevert rett før...

Softblue

#82
Tesla opplyser at for bakhjulsdrevne S75 rwd, så gjelder endringene f.o.m. byggedato 19.06.2017.
S75 rwd bygd før denne datoen har ikke ny hardware/software.
Dette gjelder blandt annet bilen jeg har bestilt.
Hvordan dette skal løses er usikkert, men jeg kommer i alle fall til å avslå levering av denne bilen.
Dette var kjedelig da jeg hadde gledet meg til ny Tesla.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Orake1et

En tanke som slår meg: Hvis Tesla gjorde en endring som medførte bedre akselerasjon og billigere pris, men dårligere XXX, så ville de fremstilt dette som en forbedring, selv om det kanskje totalt sett ikke var det...

Det er noe ulogisk ved de ryktene som nå spres. Det nærmeste jeg kommer noe halvveis fornuftig er at dette er en software endring som Tesla i første omgang kun tilbyr nye biler for å booste salget. Videre kan det være at de bruker endringen for å kamuflere en annen ulempe...

Nøkkelspørsmålet: Når biler fra før endringstidspunktet får kranglet seg til denne oppdateringen; hvilken bil er da best; de nye eller gamle?

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Softblue på onsdag 05. juli 2017, klokken 17:02
Tesla opplyser at for bakhjulsdrevne S75 rwd, så gjelder endringene f.o.m. byggedato 19.06.2017.
S75 rwd bygd før denne datoen har ikke ny hardware/software.
Dette gjelder blandt annet bilen jeg har bestilt.
Hvordan dette skal løses er usikkert, men jeg kommer i alle fall til å avslå levering av denne bilen.
Dette var kjedelig da jeg hadde gledet meg til ny Tesla.

Dobbeltsjekk at det faktisk stemmer at din har gammel HW først. Jeg fikk nemlig beskjed om at min bil skulle bygges rundt 19/6, men det viser seg at den blir bygget denne uka. Kan være at de utsatte din også.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Softblue

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 05. juli 2017, klokken 20:36
Sitat fra: Softblue på onsdag 05. juli 2017, klokken 17:02
Tesla opplyser at for bakhjulsdrevne S75 rwd, så gjelder endringene f.o.m. byggedato 19.06.2017.
S75 rwd bygd før denne datoen har ikke ny hardware/software.
Dette gjelder blandt annet bilen jeg har bestilt.
Hvordan dette skal løses er usikkert, men jeg kommer i alle fall til å avslå levering av denne bilen.
Dette var kjedelig da jeg hadde gledet meg til ny Tesla.

Dobbeltsjekk at det faktisk stemmer at din har gammel HW først. Jeg fikk nemlig beskjed om at min bil skulle bygges rundt 19/6, men det viser seg at den blir bygget denne uka. Kan være at de utsatte din også.

Jeg fikk beskjed om at den ble sendt fra Fremont den 19.06.2017. Det er videre opplyst at den er ankommet havn i Europa og avventer levering. Jeg regner med at Delivery team hadde opplyst om at leveransen var utsatt om det var tilfellet. På den annen side har den kode DU00 og CH04 i spekken. Men dette må Delivery team vite og holde rede på. Jeg har i alle fall krevd omlevering, men ikke fått svar på dette. Jeg kommer i alle fall ikke akseptere levering av bil med gammel hardware og software når det er så vesentlig forskjell.

Jeg valgte Tesla for å få spydspissen innen teknologi. Skulle jeg bare hatt en bil så er det mye annet å velge i.
Jeg føler at Tesla-febern har gitt seg etter dette.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

mthoring

Jeg fikk bekreftet skriftlig av DeliveryNO i dag at min 75d, som ble bekreftet 30.05, kommer med oppgradert ytelse.

Jeg hadde også spurt om oppgradert lader (16,5kw) kom til å være inkludert, og da fikk jeg til svar at de ikke hadde fått noe informasjon om den for allerede bestilte biler.

Jeg antar derfor at oppgradert lader utgår for biler bestilt før 01.07, noen som har hørt noe annet om det fra Tesla?
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

Rolf Gjerdsjø

Da skjønner jeg deg godt, Softblue. Er ikke noe artig å være sistemann som får gammel HW på er såpass kostbart produkt. Tenkte at siden våre skulle i produksjon ganske likt at det kunne være en sjanse for at din også hadde blitt utsatt. Hold oss oppdatert på hvordan Tesla svarer på kravet!
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

krokus

På Teslanytt på Facebook skrives det nå at kun biler som er bestilt 1. juli eller etter dette får oppgradert lader som standard. Så det vil si at jeg ikke får dette allikevel, selv om det står CH04 i koden til bilen?
(Min S75D produsert i starten av juni, med levering aug/sept.)
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP 2.5, FSD (Lev. nov/des)

Gordon Retriever

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 05. juli 2017, klokken 13:59
Merkelig lite fokus på om disse nye DU'ene vil gi noen % bedre rekkevidde..

Er jo naturlig å anta at den vil være mer strøm effektiv enn de gamle..

Enig - man kunne ventet at Tesla ønsket å oppnå bedre EPA-rekkevidde for å markere avstand til lettere og rimeligere biler, uten å bytte til en større og fordyrende batteripakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA