Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av krister461, tirsdag 29. august 2017, klokken 13:05

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 20. september 2017, klokken 14:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 14:22
MyMuffin - tabellen din er gal for 90-pakken.
Bedre å bruke de tallene som er korrekte enn å sitere hele tabellen.

tabellen var sakset fra electrec (som videre tok det fra hackeren WK057)

Og hans tall for 90-pakkene er jo som kjent gale.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

Er litt vanskelig å si nøyaktig. Det jeg og Sigurd har sett i senere tid er at de fleste oppgir en del mer som helt nye og faller ca 2-3 kwh i løpet av de første 10k ca siden BMS er ikke kalibrert. alle starter på et tall og henter seg inn til riktig verdi etterhvert.

2015 P85D

Øyvind.h

Ja det er vel helt vanlig for battericeller? Dvs et fall i starten, deretter stabilt sakte fallende kapasitet frem mot slutten av levetiden, hvor fallet akselererer mot null.

Panasonics grafer viser i hvert fall dette.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

Ja selve cellen har normalt er større fall helt i starten ja. Men virker som også BMS bare kommer med et ca tall som ofte er noe høyt som helt nye.
2015 P85D

ModelS_Oslo88


daktari

Leste av 83.6 utnyttbart, 87.6 totalt på min 90, var ørlite høyere da den var nesten ny.

sigurdi

Wk057 har tall for de fleste biler før første dropp og etter på 90.
90 har 84.x som nytt pluss 4kWh brick og havner på 82-83 etter føste 10 000km.
Normalen er 2-3kWh ned fra det oppgitt i tabellen etter innkjøring.
Eks 85 har rundt 79.x nytt og havner på 77-78.
75 hadde 74.x før Tesla fjernet litt celler på venstre kammer forran.
Dette for å bedre smal overlapp krasj test.
Normalen nå er 72.x før dropp og 71.x etter.
Jeg pleier ikke ta med de 4kWh brick da man verken ser eller kan bruke dem.
Kommer artikkel på TOCN med litt oppsamlet data, bare mab får tatt seg tid


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Knut Røe

Jeg har lest litt om brick protection og størrelsen på denne bufferen. På en side der det var veldig detaljert info sto det at de store pakkene, 85 og oppover har 4 kWh som du sier. Derimot så har 75 og nedover kun 2.4 kWh buffer. Ikke mange som ser ut til å vite dette, selv om det kanskje er litt flisespikking.

sigurdi

#308
Sitat fra: tiger``n på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:55
Jeg har lest litt om brick protection og størrelsen på denne bufferen. På en side der det var veldig detaljert info sto det at de store pakkene, 85 og oppover har 4 kWh som du sier. Derimot så har 75 og nedover kun 2.4 kWh buffer. Ikke mange som ser ut til å vite dette, selv om det kanskje er litt flisespikking.
Ikke tro på alt du leser på internet. ;-)

Det er feil at 75 og nedover har 2.4kWh det er kun gamle 60 som hadde 2.8kWh.
Alle nye har 4kWh i energy buffer.

Men det er og mye misforståelser mellom brick og energy buffer.
Energy buffer er til bruk under 0% og er det man leser av med can leser.
Selve brick beskyttelsen er etter at bilen har skrudd seg helt av og er en siste rest før batteriet dør.
Litium ion celler dør om spenningen kommer under nedre grense verdi.
Dette må regnes ut etter hva batteri cellen har som nominel energy og Wk057 har testet celer i diverse pakker.
Det er og avhengig av at BMS har noenlunde kontroll på pakken, men i utgangspunktet er verken energy buffer eller brick noe man bør ta med på noe som helst.

Jeg pleier ikke å ta med brick men oppgir Nominel Full pack energy da det er noe vi kan forholde oss til. 
Skal prøve å få skevet artikkel på TOCN hvor jeg prøver å forklere og vise dette på en litt god måte.
Har ganske mye tall material å bygge verdiene på.

Har lagt ved noen lesing av gamle 60,70,75 og 85 batteri og en 75 levert med 85 batteri.
Software limited 85 ble lest av på 100% og tilsvarer 94.6% real ladet på batteriet. :-)

Som et lite ekstra pluss er 75 med 85 batteri software begresnet på 75.1kWh mens normale 75 havner rundt 72.5kWh Nominell. ;-)
Men er nok litt mer vekt på bilen så vil tro de kommer ganske likt ut på rekevidde.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

itresla

S75D med 85KWh batteri her, så dette var gode nyheter! [emoji106][emoji39]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA