Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av krister461, tirsdag 29. august 2017, klokken 13:05

« forrige - neste »

Softblue

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 21. juli 2017, klokken 20:35
Forstår ikke hvorfor det er så mye snakk om ny drive unit greiene som bare var løse rykter fra se og hør innen elbilnytt eletreck.
Kanskje fordi at driveunitkoden på S75 RWD ble endret fra DU00 til DU01?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

sigurdi

Sitat fra: Softblue på fredag 21. juli 2017, klokken 22:13
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 21. juli 2017, klokken 20:35
Forstår ikke hvorfor det er så mye snakk om ny drive unit greiene som bare var løse rykter fra se og hør innen elbilnytt eletreck.
Kanskje fordi at driveunitkoden på S75 RWD ble endret fra DU00 til DU01?
Bakre måtte lages ny for Model 3 som kommer som RWD i starten.
De kunne ikke bruke den gamle med feilraten den har hatt.
Er jo kjent lenge at Tesla har jobbet med denne og veldig naturlig å også få den kompatibel med S og X for å produsere bare en RWD DU. (Billigere med større volume)
Men D biler og to små klarer og har klart samme tidene på 85D, 90D og 100D dermed null behov for mer effekt.
Mulig det kommer ny for billigere produksjon eller mer effekt, lavere vekt, lengre holdbarhet men ser ikke helt behovet nå.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Cookie Monster

#197
Finnes vel nå totalt rundt 15-20 revisjoner av de forskjellige drive units hvor det er endret på også større ting som at det ble lagt til som ekstra motorfeste på den store når dual ble lansert og endret på lager osv. Er gjort endringer hele tiden. Hvor går grensen på når det er en helt ny drive unit? Helt nytt design fra bunnen av? :)

Poenget var at økt ytelse og drive unit har ikke noe sammenheng siden man vet de som er klarer effekten og også mye mer på de eldre modellene.
Er batteriet som nå er 400V som er hovedtingen her. Tipper de nye 75 som egentlig er 85 også får 250 i toppfart.
Selv om også dagens 75 batteri i teorien skulle klart noe mer. Så må Tesla holde spenningsfall under kontroll som er ganske så stort under pådrag og de med 350V og mindre celler så skal det mindre til før de går så lavt at Tesla mener det ikke er bra i lengden.

Som Sigurd skrev har det egentlig bare vært snakk om rwd som får en ny type. Gjenstår å se om det er full re design og hvis du gjør det på den store vil nok også P100D få den nye også.
Tesla har endret på options koder i hytt og gevær tidligere også ;)



2015 P85D

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 21. juli 2017, klokken 20:35
Er 95% sikkert nytt batteri på alle framover. 75 batteriet fases ut for godt og 85 blir relansert når rentekampanjen er over. Så 85 og 100 blir det som man kan velge mellom på X/S og 75/70 og mindre på Model 3.

Bare en liten ide - det er ikke det at Tesla tenker å være "ærligere" på kapasitet enn de har vært? Husker jo alt bråket om at 85 batteriet egentlig ikke var mer enn ~81kWh og ~77kWh tilgjengelig. Låter ikke pent om de nok en gang introduserer dette samme batteriet og fortsatt omtaler det som 85kWh. Men omtaler de det som ett 75kWh batteri, så får man alt dette og litt til (om ikke SW begrenset) tilgjengelig. Akkurat som på Bolt/Ampera-e der man visstnok har ~61kWh tilgjengelig på det GM kaller ett 60kWh batteri. Evnt. introduserer dette batteriet som en "80" pakke?

Ser derfor for meg at Tesla nesten blir nødt til å gjøre noe tilsvarende dette på Model 3 da den nok kommer til å bli sammenlignet mye direkte mot akkurat Bolt/Amprea-e. Og nå gjør de kanskje dette også på Model S+X? Rett før de skal vise produksjonutgaven av Model 3 og forhåpentligvis slippe de siste detaljinformasjonene - som f.eks. batterikapasiteter - om denne.

Uansett hvordan de velger å gjøre det vil jo en ny 75/80/85 utgave få bedre rekkevidde og formodentlig også ytelse, som kan bidra med å differensiere denne fra Model 3, noe som nok er en god del av årsaken til at dette skjer akkurat nå.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thor2014

Kan jo være at de hadde manko på 75 batteri. For å få bilene ut og ferdig setter de inn 85 inntil at 75 batteriene igjen er klare.

mortee

Det er snakk om differensiering fra Model 3. Model S og X skal gå fortere og ha større batteri. Tror alt blir lansert 28 Juli. Er en grunn til at de har vært så "hemmelige" rundt bytte av driveunit osv.

krister461

Mistenker at Tesla har kvittet seg med litt restlager. 85kwh batterier dyttet de gratis i noen biler, og så fjernet de opsjon for luftfjærer en periode, før de nå ble standard på alle.

lunitiks

wk057 tror ikke på at 75-biler nå leveres ut med 85 kWh-pakker.
SitatAnyone have a photo of a car with a 75 rear badge and an 85 pack label on a car from the factory? Preferably an uncut video that shows both in the same clip.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/75-and-75d-variants-increased-performance-from-july-1st-software-and-hardware-improvements.93213/page-28#post-2206556


Noen som har lyst å gi ham et news-flash?  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

SabreMan

Sitat fra: krister461 på lørdag 22. juli 2017, klokken 09:09
Mistenker at Tesla har kvittet seg med litt restlager. 85kwh batterier dyttet de gratis i noen biler, og så fjernet de opsjon for luftfjærer en periode, før de nå ble standard på alle.

Jeg mistenker at de fjernet luft på 75-modellene for å få folk til å kjøpe 90 kWh i stedet. Nå som de har sluttet med 90-modellene, har de lagt til luft på 75-modellene igjen.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

ICEgrinder

Från https://www.reddit.com/user/Hubris_draws_stuff

I just checked under a new 205XXX VIN 75 S and it has a 75kWh pack and the new performance upgrades, only difference is the addition of "5B" to the battery label, which might be related to a newer revision. But it is still the same 350v (instead of 400v like an 85kWh)

https://m.imgur.com/r9biyks



Somni

Sitat fra: SabreMan på søndag 23. juli 2017, klokken 22:23
Sitat fra: krister461 på lørdag 22. juli 2017, klokken 09:09
Mistenker at Tesla har kvittet seg med litt restlager. 85kwh batterier dyttet de gratis i noen biler, og så fjernet de opsjon for luftfjærer en periode, før de nå ble standard på alle.

Jeg mistenker at de fjernet luft på 75-modellene for å få folk til å kjøpe 90 kWh i stedet. Nå som de har sluttet med 90-modellene, har de lagt til luft på 75-modellene igjen.

Ja det forklarer jo saken. Ganske smart, men litt kjipt gjort. Ganske mange som gjorde en unødvendig oppgradering tenker jeg. Biler uten luft vil jo bli uglesett i ettermarkedet nå. Tenker at biler uten luft og utenfor garanti kan bli litt mer ettertraktet om noen år. Men kun hvis det begynner å dukke opp skrekkhistorier om feilende biler med luft og dyre reparasjoner.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

spirrevipp

Sitat fra: SabreMan på søndag 23. juli 2017, klokken 22:23
Jeg mistenker at de fjernet luft på 75-modellene for å få folk til å kjøpe 90 kWh i stedet. Nå som de har sluttet med 90-modellene, har de lagt til luft på 75-modellene igjen.

Kanskje, det er vel også godt mulig at de har fått så mye dårlige tilbakemeldinger på at luftfjæring forsvant for 75 at de valgte å snu og heller kutte vanlig fjæring for å strømlinjeforme produksjonen enda mer.

I sum så er det jo egentlig store grep som er gjort på valgmulighetene:
- "Vanlig" tak fjernet som valg
- Luftfjæring fjernet som valg
- Oppgradert lader fjernet som valg
- Premium interiør, premium lyd og vinterpakke slått sammen

6 alternativer er blitt til 1. I tillegg så ble jo interiørfarger slått sammen til pakker istedenfor fritt valg, men det var kanskje i fjor?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Somni

Nå stemmer vel ikke antall konfigurasjoner lenger.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Cookie Monster

#208
Sitat fra: lunitiks på søndag 23. juli 2017, klokken 20:59
wk057 tror ikke på at 75-biler nå leveres ut med 85 kWh-pakker.
SitatAnyone have a photo of a car with a 75 rear badge and an 85 pack label on a car from the factory? Preferably an uncut video that shows both in the same clip.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/75-and-75d-variants-increased-performance-from-july-1st-software-and-hardware-improvements.93213/page-28#post-2206556


Noen som har lyst å gi ham et news-flash?  :)

Fikk video av en som har 75D med 85 batteri. Så la den ut der så han fikk se :)
2015 P85D

OleJA

Hva skjedde med kakemonsterets TMC posting? Fant det på TMC forumet for ~1 time siden, men nå ser det ut til å ha blitt borte? Noen fra Tesla som har krevet det fjernet? (Spekulerer)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA