Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil på 10A kurs - Hjelp meg å forstå et par ting

Startet av zoom, tirsdag 29. august 2017, klokken 11:51

« forrige - neste »

zoom

Regenerering ved bruk av bremsepedal finner jeg ikke noe serlig diskutert etter at utrulling av bilene startet.
Topp at bilen regenererer ved bruk av bremsepedal ,men dette har jo også noen utfordringer og/eller spørsmål.

-Bremsene blir lite bukt,som er bra for slitasjen sin del men på en annen side vil skiver ruste og klosser sette seg fast.
-Om man da vil bruke bremsene må man da trykke hardt på bremsen for å komme "forbi" regenereringen?eller er det best å sette bilen i Nøytral for å bruke bremsene?

Mange har garantert ikke tenkt på dette i det hele tatt meg selv inkludert,kanskje vi kan få belyst dette temaet litt mer,alltid noen som kan eller vet noe! Diskuter!!!


knut.aulie

Sikreste måten for å vite at bremsene er aktivert er å bremse i nøytral.

sylwester

Rart at ikke andre bilmerker gjør som i3 og sørger for at bremsen blir brukt uten at brukeren trenger å endre adferd.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gekko

Hei !

Dere trenger ikke å endre adferd eller noe annet. Det er samme systemet på Ampera som jeg har kjørt i mange år. Hvis du bremser hardt tar skivene over og det er nesten ikke merkbart. Du kan også velge mellom lav og høy regenerering. Personlig syntes jeg høy fort fører til litt ujevn kjøring så min står normalt alltid i lav. Eneste fordelen for min del er at jeg har kjørt over 60' km og kun byttet skiver 1 gang. Ellers har jeg ikke merket noe til rust eller at det låser seg. Kun fordeler spør du meg.
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

Ipadjove

Opelforhandlere anbefaler at en bruker bremsene iblandt. Har nesten ikke brukt mine enda. Kjører i L nesten hele tiden. Digger den kraftige regenereringen :D

trykkertor

Sitat fra: Gekko på søndag 02. juli 2017, klokken 16:08
Eneste fordelen for min del er at jeg har kjørt over 60' km og kun byttet skiver 1 gang. Ellers har jeg ikke merket noe til rust eller at det låser seg. Kun fordeler spør du meg.
Hæh? 60.000km og allerede byttet skiver?
Det virker merkelig.
Bensin-suven vår hadde første skivebytte på 75.000km, og det var kun foran. Bak ble byttet ved 90.000km.
Hadde forestilt meg at en elbil gikk langt lengre uten skivebytte da den "bremser" i regenerering.
Men kanskje de ble byttet pga rust etter 60'??

TM

Problemet med å vende seg til en-pedal kjøring med Ampera-e er at bremseeffekten avhenger av batteriets ladenivå. BMW har løst dette ved at bremsene automatisk kobles inn for å simulere regenerering når batteriet har høyt ladenivå. Ble overrasket nylig når jeg skulle bruke "bremsen" ved rattet for å senke hastigheten før en kraftig sving. Batteriet var var fulladet og bremseefeekten minimal. Det er utvilsomt en dårlig løsning av bremseeffekten er avhengig av batteriets ladenivå. Har ikke opplevd det på min bensinbil, selv om tanken har vært full  ;)

bno

Har ikke gjort følt behov enda med vår AE, men med de tidligere elbilen har jeg toppladet først. Så kjørt ut på sletta rundt hjørne og tatt en kraftig oppbremsing etter som det da er nada regenerering. Da får du renset skivene enkelt å greit.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

sylwester

Det er å endre adferd hvis du må bremse hardere eller hogge innimellom. En i3 lar deg bremse som om du regenererer og automatisk blander inn vanlig bremser for at de ikke skal ruste.

Min Leaf bremser jeg hardt i n innimellom, men syns det er helt feil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 02. juli 2017, klokken 19:38
Problemet med å vende seg til en-pedal kjøring med Ampera-e er at bremseeffekten avhenger av batteriets ladenivå. BMW har løst dette ved at bremsene automatisk kobles inn for å simulere regenerering når batteriet har høyt ladenivå. Ble overrasket nylig når jeg skulle bruke "bremsen" ved rattet for å senke hastigheten før en kraftig sving. Batteriet var var fulladet og bremseefeekten minimal. Det er utvilsomt en dårlig løsning av bremseeffekten er avhengig av batteriets ladenivå. Har ikke opplevd det på min bensinbil, selv om tanken har vært full  ;)

Dette er IMHO et ikke-problem, man venner seg fort til at regen varierer med temperatur, SOC osv. Jeg har aldri opplevdt dette som et problem hverken på Leafen eller Teslaen, ved første bruk av regen registrert hjernen automatisk hvilken regen-nivå som er tilgjengelig og tilpasser deretter kjøringen til dette ;)

At bremser skal brukes som "fake" regen vil jeg ikke ha noe av, det er sløsing med energi og rekkevidde. Må jo da plutselig begynne å slippe gasspedalen bare halvveis ut eller noe slikt for å unngå bruk av brems om regen er begrenset. Vil i så fall at slikt skal være et valg man kan slå av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Como

Det er kjent at på enkelte ICE biler har skivene på bakhjulene rustet grunnet mindre belastning enn på skivene foran. Her har bremsene vært i bruk hele tiden. Hvor stor effekt vil det da gi på AE å kun bremse litt en gang i blant?

TM

Sitat fra: Como på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:14
Det er kjent at på enkelte ICE biler har skivene på bakhjulene rustet grunnet mindre belastning enn på skivene foran. Her har bremsene vært i bruk hele tiden. Hvor stor effekt vil det da gi på AE å kun bremse litt en gang i blant?
Synes nesten det ser ut som om skivene er rustfrie. Det er iallfall ikke antydning til overflaterust selv om bilen har stått ute i fuktig vær noen dager. Så vidt jeg vet har motorsykler rustfrie skiver, men det brukes kanskje ikke til biler ?

bmw2002

Er det vanlig at bremsene føles mye dårligere enn på en bensinbil? Regner med det er pga regenerering. Blir alltid overrasket hver gang jeg må bremse litt hardt. Bremsene føles mer lik min 1973 BMW enn 2013 BMW...

bno

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 06. juli 2017, klokken 09:46
Er det vanlig at bremsene føles mye dårligere enn på en bensinbil? Regner med det er pga regenerering. Blir alltid overrasket hver gang jeg må bremse litt hardt. Bremsene føles mer lik min 1973 BMW enn 2013 BMW...
Fullt ladet er lik mindre regen hjelp.. Regner med du har tatt det i betraktning
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Tom E.

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 06. juli 2017, klokken 09:46
Er det vanlig at bremsene føles mye dårligere enn på en bensinbil? Regner med det er pga regenerering. Blir alltid overrasket hver gang jeg må bremse litt hardt. Bremsene føles mer lik min 1973 BMW enn 2013 BMW...

Mine bremser minner meg også om min gamle Volvo 142. Man må virkelig trø hardt på bremsepedalen hvis man kjører i D.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA