Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lenge har du hatt din twizzy og hvor dyr er den over tid?

Startet av e-curious, tirsdag 29. august 2017, klokken 11:36

« forrige - neste »

Myrvang

Se på side 132, tegningen av brannmannen. Virker ikke veldig happy med å jobbe på en hydrogenbil...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

AmocoCadiz

Sitat fra: Myrvang på mandag 10. juli 2017, klokken 20:36
Se på side 132, tegningen av brannmannen. Virker ikke veldig happy med å jobbe på en hydrogenbil...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Kan jo i tillegg kun ansette spiderman eller wonderwoman som brannmann på Toyota hydrogenbiler, hen må stå minimum 5meter unna og samtidig demontere batterikabelen i bilen!?!

fredag

Sitat fra: eivhelle på mandag 03. juli 2017, klokken 23:14
Det står vel enkelt oversatt : Hører du lyden av gass som lekker, løp for livet.  ::)

Jeg ser for meg at en skade på en hydrogenbil kan skape kø på E18 inn/ut Oslo eller tunnelene gjennom Oslo i rushtiden...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ToWalkOrDrive

Det blir heldigvis færre og færre veier hvor du møter fjellvegger hvis det plutselig er is eller farten er for stor. Kjekt å se hvor mange færre dødsulykker det f.eks. er på motorveien på Vestflld når det ikke lenger er mulig å kræsje front mot front.

Trodde hydrogentankene skulle tåle hva som helst. Kan være at dette bare er i tilfelle krasj i 200km/t. Uansett virker det som en dårlig ide for forbrukerne å måtte kjøpe dyr hydrogengass når du får en Ampera E for 315.000. Da er det litt sjakk matt. Men hvorfor de ikke samtidig lanserer en større stasjonsvogn (Insignia) med samme drivlinje er litt rart. Men det må jo komme veldig snart.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

elektrolux

Liker dette bildet som sammenligner infrastukturen til elbil og hydrogenbil. Virker som hydrogen krever mye mer resurser før den kan brukes, noe som forklarer merprisen i forhold til ren strøm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

krl

Sitat fra: fredag på torsdag 13. juli 2017, klokken 23:22
Sitat fra: eivhelle på mandag 03. juli 2017, klokken 23:14
Det står vel enkelt oversatt : Hører du lyden av gass som lekker, løp for livet.  ::)

Jeg ser for meg at en skade på en hydrogenbil kan skape kø på E18 inn/ut Oslo eller tunnelene gjennom Oslo i rushtiden...
Evakuering av 500 meters radius? Bør vel ha fareskilt på utsiden av garasjen også...

elektrolux

Med tanke på alt styret rundt lading av elbil innendørs spørs hvor lovlig det blir å parkere Hydrogenbiler innendørs i det hele tatt.  ;D
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

NilsG

Goggo, (Hugo):
Var du til stede på bildroppen som du omtaler? Jeg var det og kjenner ikke igjen din beskrivelse av denne.
Kjenner heller ikke så mange brannfolk av den typen du beskriver selv om mange selvfølgelig var skeptiske med all den "propagandaen" som var tidligere i forhold til brannfaren med elbil.
Hovedpoenget med droppet var å se på hva som skjedde ved skade på batteri, ja det var en Tata, men batteriteknologien skulle være helt vanlig og fra "anerkjent produsent" som det så fint heter. Pussig nok ikke stor tilgang på nye biler som kan destrueres i en slik demo. En bil ble droppet, en ble påtent. En av de lot man brenne for å følge hele brannforløpet mens den andre ble slukket etter kort til med vann.
Var også fagfolk på batterier til stede og som kunne fortelle om forskjellige batterikjemier mm, representanter fra batterireturfirma som fortalte litt om håndtering av gamle og eller skadede batterier og forskere fra SINTEF(?) Husker ikke alle detaljer på hvor folk var fra, derfor enkelte spørsmålstegn...
Det ble hentet ut kunnskap, men det var overhode ingen "skremselspropaganda" og de 130(?) brannfolka som var til stede gikk hjem litt klokere.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: NilsG på mandag 24. juli 2017, klokken 12:47Hovedpoenget med droppet var å se på hva som skjedde ved skade på batteri, ja det var en Tata, men batteriteknologien skulle være helt vanlig og fra "anerkjent produsent" som det så fint heter.
Tata har vel aldri solgt en eneste bil i Norge. Jeg syns også det var pussig at de valgte en bil fra Tata. Nå tror ikke jeg det var noe ondsinnet bak det, og stort sett alle elbilene på markedet har forskjellig batteriteknologi så man vil aldri kunne få en helt representativ bil, men de kunne i hvert fall valgt noe som er vanlig i Norge.

Sitat fra: NilsG på mandag 24. juli 2017, klokken 12:47Pussig nok ikke stor tilgang på nye biler som kan destrueres i en slik demo.
Det ligger ca 1520 elbiler ute på finn med årsmodell 2012 eller senere. Ingen av de fra Tata.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Har Tata i det hele tatt LiPo batteri? Trodde den hadde LiFePo4 som var mer vanlig da den ble utviklet.
Stavanger:

goggo

Sitat fra: NilsG på mandag 24. juli 2017, klokken 12:47
Goggo, (Hugo):
Var du til stede på bildroppen som du omtaler? Jeg var det og kjenner ikke igjen din beskrivelse av denne.
Kjenner heller ikke så mange brannfolk av den typen du beskriver selv om mange selvfølgelig var skeptiske med all den "propagandaen" som var tidligere i forhold til brannfaren med elbil.
Hovedpoenget med droppet var å se på hva som skjedde ved skade på batteri, ja det var en Tata, men batteriteknologien skulle være helt vanlig og fra "anerkjent produsent" som det så fint heter. Pussig nok ikke stor tilgang på nye biler som kan destrueres i en slik demo. En bil ble droppet, en ble påtent. En av de lot man brenne for å følge hele brannforløpet mens den andre ble slukket etter kort til med vann.
Var også fagfolk på batterier til stede og som kunne fortelle om forskjellige batterikjemier mm, representanter fra batterireturfirma som fortalte litt om håndtering av gamle og eller skadede batterier og forskere fra SINTEF(?) Husker ikke alle detaljer på hvor folk var fra, derfor enkelte spørsmålstegn...
Det ble hentet ut kunnskap, men det var overhode ingen "skremselspropaganda" og de 130(?) brannfolka som var til stede gikk hjem litt klokere.

Nei, jeg var ikke til stede. Baserte mine utsagn kun på media oppslag. Og jeg kunne sikkert ha uttalt meg mindre provoserende om saken.
Fint at du sier i fra, og kommer med dine inspill her @NilsG

Uansett så synes jeg at det er veldig bra at brann/rednings etater trener på ulykker med elbiler, og som sagt så var det betryggende å se at de lokale redningsmannskapene i Bømlo hadde tilgang til rescue manualene for den aktuelle bilen.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA