Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: batteripakke

Startet av Rearden86, tirsdag 29. august 2017, klokken 00:33

« forrige - neste »

Rearden86

Jeg vurderer nye E-Golf. Jeg vurderer også hytte på fjellet. Hva er realistisk rekkevidde vinterstid på typiske østlandsveier til fjellet? Det er fjellområder inntil 2-2/5 times kjøring fra Drammensområdet som er aktuelle.

eivhelle

Rekkevidden på vinteren vil i stor grad avhenge av temperatur og føre. Så alt fra 15 til 20 mil kan være normalt for ny e-golf. Skal du på fjellet må man i tillegg ta hensyn til høydeforskjellen (regn med 15% redusert rekkevidde om du skal opp 1000m).

Men det finnes hurtigladere på de fleste aktuelle ruter til fjellet, så det er ingen problemer å få ladet litt ekstra ved behov.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

Har kjørt en del elbiler til hytta på Dagalifjell, som ligger et par timer fra Drammen. Har ikke testet e-Golf ennå, men tenker å prøve til vinteren. Ingen av bilene i 250-300 km klassen klarer hele turen fra Asker - Dagalifjell (180 km) om vinteren uten en kort ladestopp på Rødberg. Det skyldes høydeforskjellen på ca 1000 m mellom start og destinasjon. Det er nok bare Ampera-e (og Tesla) som klarer det, men jeg ser ikke noe problem med å lade samtidig med at jeg handler i Kiwi-butikken. Det eneste er usikkerheten med om laderen virker, men med nye e-Golf vil det i tilfelle problemer med hurtiglader være mulig å komme fram med 1 time på en AC lader siden del har innebygget 2X16A / 32 A lader.

Rearden86

Dagali er høyaktuelt, fantastisk flott, og man unngår å kjøre i kø opp Hallingdal. Jeg har også ca . 180 km fra utgangsdøra og dit. Elbilen blir nr.2 bil (har en Passat GTE), men kona jobber turnus, og det er kjekt om begge bilene kan komme seg til fjells uten for mye tid brukt til ladning. Samtidig innser jeg at bilene som leveres (de neste to årene) med rekkevidde til å kjøre på fjellet uten ladning fort blir en dyr nr.2 bil, og nye Golf vil holde fint i hverdagen. Ampera-E utgår uansett da adaptiv cruise er et absolutt krav. Du skriver om usikkerhet tilknyttet lading på Rødberg. Er dette ofte et problem? Er det ikke hurtiglader på Lampeland også? Eneste fjellområde som jeg vil anta at er innen rekkevidde uten ladning med E-Golf er Eggedal, bare 12-13 mil for min del, men man kan jo ikke kjøpe seg hytte basert på rekkevidde for elbil :).

moby666

Kjørte Ski-Nesbyen i hele vinter uten behov for å lade. Ca 1000 moh. Dette er ca 18 mil. Hadde mellom 10-30% rest ved ankomst. Ikke så veldig kaldt nå i vinter, men var såvidt under -20. Dette gjelder IONIQ, men antar det blir ganske likt med nye eGolf.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Orbit

Som flere allere har nevnt: Antall høydemeter opp er vesentlig her. Fysikken er rimelig enkel:

E = mgh

En e-Golf med last er ca 1800 kg, så skal du opp 1000 meter trenger du
E = 1800 kg * 9.8 m/s2 * 1000 m = 17.64 MJ
for høydeendringen alene. I tillegg kommer vanlig "flatmarksforbruk" for antall km kjørt.

Omregnet til batteritermer blir dette
17.64 MJ = 17.64 MWs = 17.64 MWh / 3600 = 4.9 KWh.
Dette er 15-16% av netto tilgjengelig batteri på nye e-Golf.

Da har du 26.6 kWh igjen til fremdrift og varme. På vinteren vil du trenge 1.5 - 2.0 kWh per mil (avhengig av temperatur ute & inne i bil, føre etc) dvs en rekkevidde på 130 - 180 km på vei opp på fjellet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TM

#6
Sitat fra: Rearden86 på mandag 03. juli 2017, klokken 08:58
Dagali er høyaktuelt, fantastisk flott, og man unngår å kjøre i kø opp Hallingdal. Jeg har også ca . 180 km fra utgangsdøra og dit. Elbilen blir nr.2 bil (har en Passat GTE), men kona jobber turnus, og det er kjekt om begge bilene kan komme seg til fjells uten for mye tid brukt til ladning. Samtidig innser jeg at bilene som leveres (de neste to årene) med rekkevidde til å kjøre på fjellet uten ladning fort blir en dyr nr.2 bil, og nye Golf vil holde fint i hverdagen. Ampera-E utgår uansett da adaptiv cruise er et absolutt krav. Du skriver om usikkerhet tilknyttet lading på Rødberg. Er dette ofte et problem? Er det ikke hurtiglader på Lampeland også? Eneste fjellområde som jeg vil anta at er innen rekkevidde uten ladning med E-Golf er Eggedal, bare 12-13 mil for min del, men man kan jo ikke kjøpe seg hytte basert på rekkevidde for elbil :).
Rødberg er vel et av de sikreste ladestedene, siden det i tillegg til hurtiglader er 3 stk 22 kW ladere og 1 7,4 kW lader tilgjengelig. Sistnevnte er på kommunehuset, de øvrige er på Kiwi. Det er bare 1 hurtiglader, men har aldri opplevet kø og bare en gang har det vært driftsproblemer. I tillegg er det 2 DC ladere på Lampeland og det kommer 2 nye på Veggli i høst. Å kjøre med e-Golf skulle garantert ikke by på noen problemer, men jeg tror det kan være nødvendig med en 10 min. ladestopp på de kaldeste dagene om vinteren. Den eneste usikkerheten må eventuelt være at det er fullstendig strømstans, men sjansen for dette er nokså liten. I så fall har vel NAF sin veihjelp noen mobile hurtigladere  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA