Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AVIC-F320BT klokke..

Startet av Lars J, tirsdag 29. mars 2011, klokken 08:50

« forrige - neste »

Lars J

Hei

Har hatt ein Think Classic i nokre år. I den tida har ikkje varmetråder i frontrute virka. Varmetråder i bakluke er OK. Kunne tenkt meg å funne ut kva som er feil.
Er det nokon som kan tipsa om kor eg finn ledningane som går til trådane i frontruta?
(Oppe, nede, høgre, venstre, av med panser eller ikkje av med panser, etc. ?)
Sandnes, Think Classic og TMS

hens

#1
Plussledningen sitter øverst til venstre bak trekket ved solskjermen, og minus nede til høyre.
Du finner den kanskje ved å ta ut høyre høyttaler, og høyre endelokk på dashboardet.
Ved skift av frontrute kan det være en fordel å sette på en 20 cm forlengning på høyre ledning, da blir den lettere å komme til for senere kontroll.  (6,3mm flatstikker.)

Feilen kan også sitte i bryteren, rele eller sikringsboks, hvis en av stikkerene på baksiden har sklidd ut av holderen.

Å kjøre urThinken uten varmetråder i frontruten må være frustrerende. >:(
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Det er ikke varmetråder i nye frontruter. Hvis det er byttet frontrute i løpet av de siste par år så er nok det årsaken.

Ifølge Automotive Services så var det for dyrt å bestille frontruter med varmetråder. Jeg forstår ikke helt det, for de fleste har vel ruteforikring inkludert i delkasko.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#3
Varmetrådene er synlige i glasset. De er meget tynne motstandstråder som sitter loddrett i limet mellom de  to glassrutene. Ingen tråder, ingen varme.
Think classic hadde varmetråder som standard, men noen nye Think har vært levert uten.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Sitat fra: El rayo på torsdag 03. mars 2011, klokken 16:49
Ifølge Automotive Services så var det for dyrt å bestille frontruter med varmetråder. Jeg forstår ikke helt det, for de fleste har vel ruteforikring inkludert i delkasko.
Godt poeng El rayo!
Jeg måtte skifte rute, og fikk høre at den ikke kunne skaffes med varmetråder. Jeg burde selvfølgelig ikke godtatt dette.
Jeg vil oppfordre alle med frontruteskade til å kreve original MED varmetråder. Hvis ikke bør en få en kompensasjon for den reduserte bruksverdien på bilen.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Sitat fra: El rayo på torsdag 03. mars 2011, klokken 16:49
Ifølge Automotive Services så var det for dyrt å bestille frontruter med varmetråder. Jeg forstår ikke helt det, for de fleste har vel ruteforikring inkludert i delkasko.

Nettopp. Og hvem tror du det er som sier det er for dyrt? ;)  >:(

Sitat fra: Baltor på torsdag 03. mars 2011, klokken 19:22
Jeg måtte skifte rute, og fikk høre at den ikke kunne skaffes med varmetråder. Jeg burde selvfølgelig ikke godtatt dette.
Jeg vil oppfordre alle med frontruteskade til å kreve original MED varmetråder. Hvis ikke bør en få en kompensasjon for den reduserte bruksverdien på bilen.

Bruksverdi, og ikke minst annenhåndsverdi! Jeg er vant med oppvarmet frontrute på thinken, og ville valgt en med tråder i framruta over en uten når som helst. Trådene i bakruta kunne jeg lett klart meg uten; de funker da knapt alikevel (gjelder alle biler jeg har hatt).  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars J

Sitat fra: hens på torsdag 03. mars 2011, klokken 14:07
Plussledningen sitter øverst til venstre bak trekket ved solskjermen, og minus nede til høyre.
Eg har varmetrådar i frontrute (ser tråden), men den virkar altså ikkje. Leita etter ledningane i helga, oppe til venstre og nede til høgre.
Tok ut høgtalar og endelokk (høgre side), men klarte ikkje å finna ut om nokon av ledningane tilhøyrte varmetråd.
På venstre side fann eg ledning (gråblå) som går opp i stamme mellom frontrute og dør.  Det var kun den eine ledningen her, så eg antok det måtte vera den som førte spenning til varmetråd. Skar eit lite snitt i isolasjonen for å måle. Denne hadde forbindelse til jord (chassis/ramme), dvs eg målte ca 0,0 ohm mellom ledning og metallramme.
Kan dette då vera plussen, antar at det er minus som er jorda (dvs har kontakt med ramme) (?). Dersom dette hadde vore plussen, ville eg forventa å måla motstand til varmetråden.

Fleire tips om korleis eg kan finna ledningane, eller andre tips om feilsøking?
Sandnes, Think Classic og TMS

cra

Du kan jo som Hens antyder sjekke at ikke du har løse kontakter på bryteren, og generelt i sikringsboksen etc. Du har selvsagt sjekket sikringen? (du skriver ikke noe om det).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#8
Sorry mac!  (LarsJ)
på kabelmatteskjemaet ser det ut til at plussen er nede til høyre.
Kabelen til pluss vindusvarme og  inertia switch går i samme strømpe. følg kabelen fra inertiaswitchen som sitter på høyre dørstolpe inne i dashboardet. Ca 40 cm inn deler den seg, og pluss rutevarme går ut. Det blir nedenfor og innenfor høyttalerhullet.

Da stemmer det med at oppe venstre er direkte minus.

Tilkoblingen til vinduet er en tynn skinne som sitter i vinduskanten nær høttalerhullet og ender i en 6,3mm flatstikker han.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lars J

Eg trur eg kan seia sikkert at det ikkje er feil på sikring og brytar, fordi det er samme sikring og brytar som styrer varme i bakluke, og denne virkar.
Takkar hens for kjempegode tips  ;D, skal sjå på dette ved neste anledning!!
Sandnes, Think Classic og TMS

Lars J

I helga såg eg litt på dette igjen. Eg følgte oppskrift til hens, og fann enden på plussledning (klemt mellom frontrute og dashbord nede ved frontrute høgre hjørne).  Eg skrudde av og på varmetråder, og målte at spenning (12 V) kom og forsvann på klemme ("flatstikker hunn") på ledningen.
Problemt er at ledning ("flatstikker hunn") ikkje er tilkopla i "flatstikker han" på sjølve frontruta. Eg klarar heller ikkje å sjå "flatstikker han", dette fordi denne må vera gjøymt bak dashbordet (ikkje over, ikkje under, men akkurat bak?). Eg vågar ikkje å brekke opp opning mellom frontrute og dashbord, redd for å knuse ruta.
Antar at for å få kopla ledning inn på koplingspunktet på ruta, så må øvre del av dashbordet fjernast.
Her stoppar det hos meg, er det nokon som veit korleis dette kan utførast?
Sandnes, Think Classic og TMS

El rayo

Sitat fra: Lars J på tirsdag 15. mars 2011, klokken 13:21
Antar at for å få kopla ledning inn på koplingspunktet på ruta, så må øvre del av dashbordet fjernast.
Her stoppar det hos meg, er det nokon som veit korleis dette kan utførast?
Det står i verkstedmanualen på .pdf-side 128. Du finner den i elbilwiki øverst til venstre på alle sider http://www.aspenberg.no/think/300dpi_verkstedsmanual.pdf
Det er ganske lett andre gangen man løsner dashbordet. Men vanskelig å finne skruene første gang. Det er veldig trangt og skarpe metallkanter.

Jeg synes det lønner seg å ta ut ventilasjonsdysene på hver side for å se skruene som sitter loddrett helt øverst på hver side. Legg merke til hvor mange skiver som ligger under festeskruen til reguleringen av varmeapparatet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Beklager om jeg kupper posten med mitt spørsmål, men jeg mener det er relevant mtp trådemne.

Varmetrådene i min 2000mod Th!nk virker kun delvis og jeg har lenge lurt på hvorfor?
Sett inneifra er det et 5 cm felt på venstresiden av ruta som virker. Deretter kommer et defekt område på 40cm, midt i siktlinjen til føreren (naturligvis!). Fra midten og til høyre på ruta er alt OK, slik at passasjeren kan se svært godt ;)

Noen som har en forklaring på hvordan et slikt langt sammenhengende felt kan være ute av drift? Har ruta flere kontaktfelt for jord?
Jeg kan ikke observere noen sprekker eller synlige skader verken i ruta eller i trådene.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Har du prøvd å sjekke trådene med lupe? (de er jo utrolig tynne) Kan ikke tenke meg noen annen forklaring enn at det må være noen tråder som er ødelagte? En teori (from the top of my head, uten noen form for vitenskaplig forankring eller knytning til teknisk kompetanse av noe slag) kan være at de har blitt for varme, kanskje ved at det har ligget noe isolerende på ruta mens de har stått på?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Hva som har skjedd med trådene dine hma blir nok uansett bare gjetning.
Trådene er limt inn sammen med folien i lamineringsprosessen og er fullstendig umulig å reparere.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA