Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradert ytelse 0-100

Startet av knut.aulie, mandag 28. august 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

Ipadjove

Må starte bilen ja. Jeg ser bare av og til hvordan det ligger an, nyskjerrig :) Å sitte i bilen og se på at det går oppover, det følest forferdelig tregt.

knut.aulie

Sitat fra: pilt på søndag 02. juli 2017, klokken 09:43
Må man starte bilen for å se informasjonen i bildene over? Pleier dere å sitte og følge med på ladingen??
Jeg pleier ikke det. Men er jo greit å ta en sjekk innimellom.

Mine ladestopp er så korte som mulig så  skjekker derfor prosenten på laderen for å se når jeg kan dra. Har hverken ladet så mye eller vent meg til at jeg kan skjekke appen eller onstar for status.

Ipadjove

Da er jeg hjemme etter ferietur med Opelen :)
Jeg dro på tur med tanke på at det skulle bli en biltur på mellom 1 og 10 dager. Det ble 11. Hadde ikke noe konkrete planer utenom at jeg ville en tur til Sverige og kanskje Danmark.
Totalt ble det 3889 km, nesten like mye som jeg kjører til vanlig på et halvt år.
Snittforbruk på hele turen = 15.4
(Låg lenge på ca 13, men motorveier i god fart i Danmark og Tyskland spiste strøm)
Har ikke fått summert opp hurtigladerutgiftene enda, det blir endel der.
Brukte Grønn Kontakt og Fortum i Norge, Clever i Sverige/Danmark/Tyskland, inCharge på Gotland, + en gratis der Karlshamn energi sponset strømmen. Muligens en Fortum i Sverige også. De 2 fra Clever i Tyskland som jeg brukte var gratis i bruk. Trengte ikke kortet engang.
Har kun brukt Elbilforenings brikke og Clever Fri-kortet som jeg fikk rett før turen.
inCharge fikk jeg tilgang til ved å laste ned en app og legge inn kredittkort der.

På de forskjellige overnattingsstedene varierte elbil-'servicen' med alt fra 'du får finne en bensinstasjon' til at de stilte med schuko/motorvarmeruttak, rød kontakt, 16A ladeboks for type2-kabel og Teslaladere (som ikke fungerte med Opelen). I Danmark passet ikke deres 'schuko', litt annerledes jording.

Veldig fornøygd med bilen :)

Ting som kan bli bedre:
På veier med flere felt i hver retning er blindsonevarsleren i speilet på høyre side ofte alt for følsom. Blinker og lyser selv om nermeste bil er langt unda, og varsler også av og til selv om der ikke er noe der.
Klima, bruker det manuelt eller auto på 21-22 grader. Halvgrader hadde kanskje gjordt det bedre.
'Ta rattet' kommer fortsatt selv om jeg holder både en og to hender på rattet. Periodevis har filhjelpeholderen vert deaktivert av bilen, da slipper jeg 'hold rattet' men mangler også da den lille hjelpen om jeg krysser en linje.
En gang ble midtskjermen svart, det løste seg med 'home' + pil til høyre. Reset.
Skulle ønske Google maps kunne brukes i Apple carplay.

:)

knut.aulie

Litt av en tur Jan Ove [emoji1]

Deler flere av dine erfaringer om bilens systemer.
Interessant å høre om lading utenlands.
Går nok en del år før vi får et mer organisert og samstemt system for lading, men det trengs virkelig!

15,4 er jo ikke så dumt forbruk, bilen selv mener jo at 15,9 er det almene forbruket når en nuller ut tripptelleren [emoji1]

Stigzy

Flott oppsummering! Skal selv til Ullared i Sverige neste uke med 2 unger i baksetet :) Gleder meg til å teste bilen på langtur. Har elbiforeningens brikke samt clever fri kort som jeg skal overleve på :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Ipadjove

Har du knytt brikken opp mot Grønn Kontakt og Fortum? :)
De siste dagene har nesten alle Clever hurtigladerene vert grå i appen min. Har slettet appen og lastet nedigjen men fortsatt er det meste grått.
God tur! :))
Jeg hadde med 25 meter skjøteledning, den fikk jeg bruk for bare en gang. Men akkurat da jeg var ferdig å legge den fint ut og gjøre klar til lading så flyttet bensinbilen seg slik at jeg fikk motorvarmerplassen.

Ipadjove

Her er ladingene mine hos Clever.

(+ noen ladinger hos Clever i Tyskland som er gratis)

pilt

Sitat fra: Ipadjove på fredag 07. juli 2017, klokken 20:19
Her er ladingene mine hos Clever.

(+ noen ladinger hos Clever i Tyskland som er gratis)
Hvorfor brukte du Clever i Sverige også? De virker jo mye dyrere enn f.eks inCharge. 5 kr/kwh og 1,5 kwh/mil blir jo nesten som med fossilbil. Ser inCharge har flere gratis hurtigladere i Stockholm, men de er kanskje ofte opptatt. Heter Vattenfall alle sammen, så det er vel veldig ren energi man får der.

De andre ligger vel på 2,4 SEK /min, så da avhenger det av hvor fort det lades, men man bør vel få mer enn 0,5 kwh/min, som da vil gi samme pris som Clever.

Ser i et tidligere innlegg her at knut.aulie fikk 4,1 kwh på 5 min. Vet ikke hvor han ladet, men hvis det kostet 2,4 SEK/min, så blir det bare 2,93 kr/kwh som da gir under 5 kr/mil som er mye bedre enn med fossilbilene.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

knut.aulie

Sitat fra: pilt på fredag 07. juli 2017, klokken 23:12

Ser i et tidligere innlegg her at knut.aulie fikk 4,1 kwh på 5 min. Vet ikke hvor han ladet, men hvis det kostet 2,4 SEK/min, så blir det bare 2,93 kr/kwh som da gir under 5 kr/mil som er mye bedre enn med fossilbilene.
Det var i Norge på Fortum lader til 2,5 NOK pr min.

Ipadjove

pilt: Ja helt klart. Min første elbil, og er nybegynner på hurtiglading osv. Viste ikke om Vattenfall/InCharge før jeg dro.
Fant også gratis hurtigladere, f.eks i Karlshamn. Clever var gratis i Tyskland. Litt rart at de har så forskjellige priser.
Fant også type2-stolper som jeg ikke fant info om pris på og derfor ikke brukte. Det viste seg i ettertid at de var gratis.

pilt

Sitat fra: Ipadjove på lørdag 08. juli 2017, klokken 01:37
pilt: Ja helt klart. Min første elbil, og er nybegynner på hurtiglading osv. Viste ikke om Vattenfall/InCharge før jeg dro.
Fant også gratis hurtigladere, f.eks i Karlshamn. Clever var gratis i Tyskland. Litt rart at de har så forskjellige priser.
Fant også type2-stolper som jeg ikke fant info om pris på og derfor ikke brukte. Det viste seg i ettertid at de var gratis.
Man lærer så lenge man lever. (Akkurat som det ikke er det lureste å fylle bensin etter kl 12 på mandager, for da er det ofte flere kroner dyrere for literen enn om man gjorde det f eks kl 11.)

Litt pes at man må undersøke så nøye før man drar på tur. Egentlig veldig imponert over at du som fersk elbilist allerede har tatt en så lang tur med bilen. Det har ikke jeg turt ennå. Jeg liker å komme frem til sluttdestinasjonen og så lade der i stedet for å måtte stoppe og håpe at ladeplassene langs veien er ledige. Er de ikke det kan det jo fort bli krøll i planene om tidsskjemaet er trangt.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Ipadjove

Ja sant. Men nå var jeg alene i bilen og tok det som det kom. Booket hotell/hytte samme dag eller dagen før. Stod ikke i ladekø en eneste plass.
Men etterhvert som det kommer flere 60kWt-biler i denne prisklassen så vil en nok merke det?
F.eks på Gol var jeg eneste som ladet på den ene CCS'en der. Samtidig stod der 4-5 Model S/X og ladet på Teslas superladere.

Ipadjove

Faktisk så ble det mer hotellangst og fergeangst enn ladeangst. Jeg viste ikke at akkurat da var det Isle-games på Gotland med tusenvis av deltakere/tilreisende.

pilt

Helt klart mindre stressende når man kjører alene og kan gjøre akkurat som man selv vil. Må si jeg er enda mer imponert over turen din når du ikke engang hadde bestilt overnattinger og planlagt ruta litt mer.  :+1:
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

knut.aulie

På langtur synes jeg det optimale er å kjøre en 10-20 mil og så ta en pause med dobesøk, litt mat eller strekke litt på bena mens jeg hurtiglader. Med Ae så kan jeg velge akkurat når det passer. Med Soul måtte jeg planlegge litt mer og det kunne være krise om en lader ikke fungerte. Nå gikk det alltid bra med den så Ae tror jeg blir helt ypperlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA