Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradert ytelse 0-100

Startet av knut.aulie, mandag 28. august 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

knut.aulie

Føyer meg inn i rekka med imponerte eiere på langtur. 74 mil på en dag er null problem, klima på, passasjerer og bagasje i bilen, full fart på motorveien hele veien fra nord for Oslo til Kristiansand uten å lade med stor rest på batteriet [emoji1360]
Ladet kun når jeg stoppet av andre grunner, trengte ikke egen ladestopp. Rekkevidden er så stabil å forholde seg til at jeg kjørte helt ned til "low" for å se hvordan det fungerte.
Slo ut på ca 20 km rest da kom "power reduction engaged" og kraft ble redusert, etter ytterligere noen kilometer kom "low"  og blinkende orange strek på batterimåleren. Ville da ikke kjøre i null så kjørte da hjem og satte på lading.

Topp langtursbil

Synes snitt på 14,0 kWh/100 km med lange perioder i 110-120 og full bil er meget respektabelt.

Virkelig en ny verden [emoji1]

Lading ble;
Hurtigladeren i Kristiansand ved Sør Arena (Kiwi) ville ikke starte, så jeg ladet en drøy time på en 22 kWh stolpe ved siden av mens jeg så fotballkamp. Deretter mens vi spiste et raskt måltid på McD i Grimstad 50 kWh (kanskje 15 minutter), og så mens passasjereren min måtte ha røykestopp på Brokelandsheia i ca ti minutter.
Thats IT [emoji41]


bno

#1
Respektabel kjøring det. Åå ja var en tur til Stord i går. Stakk innom McD der sto det en Egolf å hurtigladet. Jeg kjørte inn på en 22kw ladeplass ved siden, men var kjapp med å forflytte meg til nøytralt område da jeg ikke skulle lade. God følelse dette å ha fått friheten tilbake. En annen verden. I morgen skal jeg prøve meg på Stavanger -Søgne - Stavanger uten lading.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

knut.aulie


zbk

Borsett fra at jeg tror du har lada ørlite lenger enn det du antyder ::), så viser det med all mulig tydelighet hva batteristørrelse betyr for fleksibiliteten på langtur.

Hvordan kjørte du klimainnstillingene på turen? Av?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

knut.aulie

Sitat fra: zbk på fredag 30. juni 2017, klokken 07:37
Borsett fra at jeg tror du har lada ørlite lenger enn det du antyder ::), så viser det med all mulig tydelighet hva batteristørrelse betyr for fleksibiliteten på langtur.

Hvordan kjørte du klimainnstillingene på turen? Av?
Klima på 22 eller 23 grader avhengig av om det var varmt eller kaldt. (Anlegget er jo litt dårlig å regulere)

Tidsangivelse av lading er angitt anslagsmessig, men stemmer ganske bra. [emoji57] Fortum er desverre litt klønete å få oversikt over, Grønn kontakt er det jo bare å se i appen. Desverre var det Fortum som passet på onsdag

Tellus

Har fulgt litt med på prosentandelen som går med til klima. For min del med mitt kjøremønster og en utetemperatur fra ca 15 om morgenen til litt over 20 om ettermiddagen går rundt 10% av energien til klima. Dette er mer enn jeg regnet med. De siste dagene har jeg slått av klima. Det utgjør en merkbar forskjell. Har et gjennomsnitt nå på rett over 12 KWh/100 km for langt fra optimal kjøring. Virker som programvaren som styrer klima kanskje ikke er helt optimal. Burde ikke gå med mye når temperaturen ligger i området 20 grader.

Skal dere virkelig strekke rekkevidden om sommeren så slå av knappen for klima. Med dagens temperatur her i Oslo så trenger man egentlig heller ikke klima. Savner en oversikt over instantanforbruket til klima slik jeg har i Leaf'en.

Med rundt 12 KWh/100 km så har jeg en rekkevidde i nærheten av 500 KM. Helt fantastisk.

knut.aulie

Sitat fra: Tellus på fredag 30. juni 2017, klokken 10:40
Har fulgt litt med på prosentandelen som går med til klima. ............

................Savner en oversikt over instantanforbruket til klima slik jeg har i Leaf'en.
Enig i dette.

Savner oversikten fra Soul som var delt i tre    Motor  /     Klima    /    Teknisk

Når jeg ser på total effektmeteret ved speedometeret så ser det ut som bilen trekker jevnt 1 kWh, ut over det blir det tipping.

seidl

Ble også overasket over strømforbruket på klima. På den værste trøndersommern vi hadde nå de siste ukene (8-14 grader)  så sto klima for  15-19% av forbruket. Så er meget spent på vintern....
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

bno

Sitat fra: Tellus på fredag 30. juni 2017, klokken 10:40
Har fulgt litt med på prosentandelen som går med til klima. For min del med mitt kjøremønster og en utetemperatur fra ca 15 om morgenen til litt over 20 om ettermiddagen går rundt 10% av energien til klima. Dette er mer enn jeg regnet med. De siste dagene har jeg slått av klima. Det utgjør en merkbar forskjell. Har et gjennomsnitt nå på rett over 12 KWh/100 km for langt fra optimal kjøring. Virker som programvaren som styrer klima kanskje ikke er helt optimal. Burde ikke gå med mye når temperaturen ligger i området 20 grader.

Skal dere virkelig strekke rekkevidden om sommeren så slå av knappen for klima. Med dagens temperatur her i Oslo så trenger man egentlig heller ikke klima. Savner en oversikt over instantanforbruket til klima slik jeg har i Leaf'en.

Med rundt 12 KWh/100 km så har jeg en rekkevidde i nærheten av 500 KM. Helt fantastisk.
Nyaktig samme etfaring her. Var en tur Stavanger Mandal Stavanger i dag. Pluss litt kjøring i Lyngdal og Mandal. Resultat 393,6 km kjørt gjenværende 99km inkludert 10 min med sakte lading 22kw post. Forbruk 12.2kwh/100km
Fornøyd jepp også inkludert å sette på plass han gubben som kjørte forbi i åpen metce cab når motbakkene kom ::)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

ElTorro

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. juni 2017, klokken 23:37
Føyer meg inn i rekka med imponerte eiere på langtur. 74 mil på en dag er null problem, klima på, passasjerer og bagasje i bilen, full fart på motorveien hele veien fra nord for Oslo til Kristiansand uten å lade med stor rest på batteriet [emoji1360]
Ladet kun når jeg stoppet av andre grunner, trengte ikke egen ladestopp. Rekkevidden er så stabil å forholde seg til at jeg kjørte helt ned til "low" for å se hvordan det fungerte.
Slo ut på ca 20 km rest da kom "power reduction engaged" og kraft ble redusert, etter ytterligere noen kilometer kom "low"  og blinkende orange strek på batterimåleren. Ville da ikke kjøre i null så kjørte da hjem og satte på lading.

Topp langtursbil

Synes snitt på 14,0 kWh/100 km med lange perioder i 110-120 og full bil er meget respektabelt.

Virkelig en ny verden [emoji1]

Lading ble;
Hurtigladeren i Kristiansand ved Sør Arena (Kiwi) ville ikke starte, så jeg ladet en drøy time på en 22 kWh stolpe ved siden av mens jeg så fotballkamp. Deretter mens vi spiste et raskt måltid på McD i Grimstad 50 kWh (kanskje 15 minutter), og så mens passasjereren min måtte ha røykestopp på Brokelandsheia i ca ti minutter.
Thats IT [emoji41]


> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

ElTorro

Hvor hurtig lading opplever dere ved hurtiglading ?

Selv har jeg ikke kommet over 40 kw, men så har jeg ikke hatt under 50% restverdi på batteriet.

Blir det 50 kw når batteriet nærmer seg tomt ?
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

knut.aulie

Sitat fra: ElTorro på lørdag 01. juli 2017, klokken 21:53
Hvor hurtig lading opplever dere ved hurtiglading ?

Selv har jeg ikke kommet over 40 kw, men så har jeg ikke hatt under 50% restverdi på batteriet.

Blir det 50 kw når batteriet nærmer seg tomt ?
Hadde ikke tid til å sjekke på langturen, siden jeg hadde passasjerer og andre ting å tenke på.

Du kommer over 40 kW, det har jeg sjekket før. Har ikke regnet snittet men her fikk jeg 4,1 kWh på 5 minutter.



Tror ikke en får noe mer enn 45-46 kW

Ipadjove

Mine ladinger under ca 55% har lagt på max 43-44 kW.

Ipadjove

Rettelse: Har sett 46-tallet en gang.

Men somregel max 43-44kW.

pilt

Må man starte bilen for å se informasjonen i bildene over? Pleier dere å sitte og følge med på ladingen??
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA