Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny type salt batteri

Startet av KjetilK, mandag 28. mars 2011, klokken 21:55

« forrige - neste »

KjetilK

Da begynner det å komme ut detaljer om den nye bilen, det er en V60, se f.eks.:

http://www.pitchengine.com/volvocars/volvo-presents-the-worlds-first-diesel-plugin-hybrid--the-v60--a-new-breed-of-hybrid/127351/

Min førstereaksjon er at jeg er litt skuffa. Nå kommer jo iMiEV med hurtiglade-mulighet, men det ser det ikke ut til at Volvo har tatt med. For min del diskvalifiserer det bilen. Eller er det bare det at de ikke snakker om hurtiglade-muligheten? Er det noen som vet mer?

Dessuten har Volvo sagt at de skulle komme med en familiebil, men dette er tydelig en bil for de som legger vekt på kjøreglede. Onde tunger påstår at jeg ikke vet hva det er engang som kjører Toyota, og det er helt greit, jeg savner det ikke :-) . Den ser også for liten ut til å være familiebil, og jeg trenger virkelig ikke en så kraftig fossilmotor.

Hva tenker dere andre om denne bilen?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

elektrolux

Her skurrer det litt:

"Volvo presents the world's first diesel plug-in hybrid - the V60"

Bilen er en plug in hybrid, ikke en Elbil, og den er svær i alle fall etter mine begreper.

På en plug in hybrid trenger en ikke hurtiglading, da den lades under kjøring, og har såpass liten batteripakke at den lades fort opp uansett.

Hybrider er greie med at de ikke plages med begrenset rekkevidde, men utover det er det både mer økonomisk, og miljøvennlig å beholde gamle fossilbrenneren, og kjøre en batteribil på turene under 50-200 km (Avhengig av hvilken batteribil du velger)

Eneste bruksområdet jeg ser gagner hybridbilene er som Taxier, da de trenger en bil som kan takle både by og landevei, og vanskelig kan planlegge behovet på forhånd. Til privatbruk vil en gjerrig diesel til langtur, og Elbil til alt annet være rimeligere. En må gjerne legge på 50% på det forbruket bilselgeren oppgir, innen en er på det forbruket du selv vil oppleve. 

Hybrider nyter ingen fordeler i Norge i forhold til vanlige bensin og dieselbiler. Skal du bruke kollektivfelt, parkere gratis, slippe bombøter, og avgifter, reise gratis på fergen, og slippe unna med 400 NOK i årsavgift er det kun Elbiler og Hydrogenbiler som teller. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjetilK

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. mars 2011, klokken 08:12

Bilen er en plug in hybrid, ikke en Elbil, og den er svær i alle fall etter mine begreper.

På en plug in hybrid trenger en ikke hurtiglading, da den lades under kjøring, og har såpass liten batteripakke at den lades fort opp uansett.

Nei, det er ikke opplegget med denne bilen. En PHEV, i motsetning til en vanlig hybrid, skal i hovedsak ikke lades under kjøring, og jeg tror ikke denne bilen gjør det i det hele tatt siden det er en parallell PHEV, bortsett fra regenerativ bremsing. Den skal lades fra strømnettet, det er det som er den viktigste energikilden til en PHEV. Fossilene brukes bare hvis du trenger lengre rekkevidde eller mer kraft i kortere perioder, ellers kjører du hovedsakelig på strøm. For typiske jobbturer ville jeg bruke 100% strøm fra strømnettet på denne bilen, null fossilt.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. mars 2011, klokken 08:12
Hybrider nyter ingen fordeler i Norge i forhold til vanlige bensin og dieselbiler. Skal du bruke kollektivfelt, parkere gratis, slippe bombøter, og avgifter, reise gratis på fergen, og slippe unna med 400 NOK i årsavgift er det kun Elbiler og Hydrogenbiler som teller. ;)

Dette er vel ikke avgjort, såvidt jeg vet. Jeg har ingen link, men det siste jeg hørte var at PHEVer vil få de samme rettigheter som ZEVer. Det kan forsåvidt hende at det er bare seriehybrider får alle disse fordelene, men det ville unektelig være litt urettferdig at hvis jeg kjører 100% på strøm til jobb at jeg ikke skulle få noen av fordelene som en ren elbil har...
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

tomrh

Er det noen som har opparbeidet seg erfaring med Volvo V60 hybrid og kan dele litt? Nå når Outlander PHEV er ute på markedet og prisen for instyle+ fort passerer 500', så begynner brukt Volvo V60 hybrid også å bli interessant.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Knut55

Jeg har kjørt Volvo V60 plugin hybrid siden mars 2013 og er svært fornøyd. Lite eller ingen dieselbruk på bykjøring og korte turer, og reell innsparing på de middels lange, og ingen rekkeviddeangst. Har brukt den på lange turer og i utlandet hvor ren elbil ville ha vært umulig. Så vidt jeg kan se, er det ikke noe som matcher en V60 hybrid i fleksibilitet.

OleI

Her kommer en aldri så liten gla'nyhet for oss som ønsker å kjøpe V60:
http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/09/23/2048/Bilavgifter/volvo-med-spesialmodell-kun-for-norge

Spent på hva det her gjør med annenhåndsverdien på de som allerede er ute, for ikke å snakke om hva utfallet blir etter 8. Okt  :D

krl

Sitat fra: Knut55 på tirsdag 16. september 2014, klokken 19:33
Jeg har kjørt Volvo V60 plugin hybrid siden mars 2013 og er svært fornøyd. Lite eller ingen dieselbruk på bykjøring og korte turer, og reell innsparing på de middels lange, og ingen rekkeviddeangst. Har brukt den på lange turer og i utlandet hvor ren elbil ville ha vært umulig. Så vidt jeg kan se, er det ikke noe som matcher en V60 hybrid i fleksibilitet.
Har du noen erfaringstall fra langturer på over 250 km? Og har det vært noe trøbbel med bilen på noen måte? Bortsett fra at det er litt lite plass i bagasjerommet..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA